Astăzi, 1 octombrie a fost lansată o nouă campanie publică anticontrabandă cu mesajul "Legea e bună!", derulată în parteneriat cu Autoritatea Vamală Română, Serviciul Vamal al Republicii Moldova, Poliţia de Frontieră a Republicii Moldova, cu sprijinul JTI. Campania se va desfăşura pe ambele maluri ale Prutului, în România şi Republica Moldova, mesajul fiind promovat pe panotaj stradal în Bucureşti şi în toate regiunile de frontieră, în Chişinău şi în raioanele cele mai afectate de comerţul ilicit, precum şi pe TVR, TVR 2, posturile regionale TVR (Iaşi, Cluj, Timişoara, Craiova, Târgu-Mureş), TVR Moldova şi online pe www.faracontrabanda.ro, www.facebook.com/faracontrabanda.ro, în perioada octombrie-decembrie.
"Legea e bună! urmăreşte creşterea gradului de conştientizare a efectelor negative ale comerţului ilegal cu ţigarete: alimentarea crimei organizate, prejudicierea bugetului statului, stoparea dezvoltării economice a localităţilor de frontieră, printr-o abordare creativă neconvenţională, dar memorabilă, cu situaţii inedite, umor şi inteligenţă", a declarat Alexandru Lupu, Director General Comunicator Media, realizatorul campaniei, conform unui comunicat transmis redacţiei.
Potrivit ultimelor date Novel Research, piaţa neagră a ţigaretelor se situa în iulie la 8,4% din totalul consumului, după un nivel record în luna mai, de 10,4%, cel mai ridicat din ultimii patru ani.
"Campania publică lansată astăzi face parte din programele pe care le desfăşurăm în parteneriat cu JTI de aproape 15 ani. Astfel, în afara acestui tip de demers de creştere a gradului de conştientizare cu privire la efectele comerţului ilegal cu ţigarete, din 2010 JTI sprijină echipele canine mobile şi, de asemenea, a contribuit la înfiinţarea unui nou Centru de formare a echipelor canine în Pantelimon. Peste 60 de câini sunt activi în punctele vamale din toată ţara, fiind instruiţi pentru depistarea ţigaretelor, numerarului, drogurilor şi, mai nou, a muniţiei. Autoritatea Vamală Română va continua ca şi până acum eforturile de sporire a capacităţilor logistice, de perfecţionare profesională şi de cooperare cu toate instituţiile interne abilitate, precum şi cu organizaţiile specifice internaţionale şi cu mediul privat onest", a declarat Marcel Simion Mutescu, preşedintele Autorităţii Vamale Române, potrivit comunicatului.
"Orice punct procentual de scădere a contrabandei înseamnă zeci de milioane de euro recuperaţi de buget. Doar JTI România a virat statului anul trecut circa 1,3 miliarde de euro din accize, TVA, şi alte taxe şi contribuţii, reprezentând peste 75% din cifra de afaceri. Ne numărăm, de asemenea, printre cele mai profitabile companii din România, exportăm circa 75% din producţia fabricii de pe Platforma Pipera, care anul acesta a aniversat 30 de ani de la inaugurare şi investim substanţial în comunitate şi cultură. De obicei, toamna şi iarna creşte contrabanda, odată cu costurile traiului de zi cu zi. Anul în curs e şi mai complicat, pentru că este unul electoral, cu deficit bugetar semnificativ. Piaţa neagră poate strica planurile de creştere a veniturilor bugetare, în cazul în care calendarul de majorare a accizelor, modificat chiar la începutul acestui an, nu va fi respectat", a precizat Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications JTI România, Moldova şi Bulgaria.
"Serviciul Vamal al Republicii Moldova este puternic angajat în unificarea eforturilor comune şi intensificarea cooperării internaţionale pentru a lupta eficient contra comerţului ilicit cu mărfuri, în special o atenţie sporită este îndreptată spre combaterea traficului ilicit cu produse din tutungerie, care reprezintă o problemă globală şi are o legătură directă cu criminalitatea transfrontalieră. Or, contrabanda cu ţigări, inclusiv cu produse contrafăcute, în prezent este evaluată ca fiind unul dintre cele mai serioase riscuri la adresa securităţii pe segmentul de frontieră moldo-român afectând considerabil atât bugetele naţionale, cât şi ale statelor-membre UE. În acest sens, Serviciul Vamal al Republicii Moldova susţine această iniţiativă şi se alătură campaniei publice anti-contrabandă, pentru a transmite un mesaj puternic de descurajare a comerţul ilegal şi de promovare a respectării legislaţiei, fiind reafirmat astfel angajamentul ferm faţă de protejarea economiei naţionale şi a societăţii în ansamblu", a adăugat Alexandru Iacub, director al Serviciului Vamal al Republicii Moldova, se menţionează în comunicat.
"Poliţia de Frontieră a Republicii Moldova îşi reafirmă angajamentul faţă de prevenirea şi combaterea contrabandei cu produse din tutun, sprijinind lansarea acestei campanii de conştientizare publică. Contrabanda nu este doar o încălcare a legii, ci şi o ameninţare la adresa sănătăţii publice, a economiei şi a siguranţei cetăţenilor. Deşi combaterea acestui fenomen rămâne o provocare, eforturile noastre se concentrează în permanenţă pe prevenirea şi descurajarea activităţilor ilegale la frontieră. Colaborarea cu alte instituţii şi implicarea activă a cetăţenilor sunt elemente esenţiale în această luptă. Campaniile de conştientizare, precum cea lansată astăzi, joacă un rol important în educarea publicului cu privire la riscurile asociate produselor de contrabandă şi la necesitatea respectării legislaţiei. Ne bazăm pe sprijinul populaţiei pentru a semnala comportamentele suspecte şi pentru a evita implicarea în astfel de activităţi ilegale. Poliţia de Frontieră va continua să acţioneze cu responsabilitate, dedicare şi vigilenţă, pentru a asigura protecţia frontierelor şi a contribui la menţinerea unui climat de legalitate şi siguranţă", a declarat şeful Poliţiei de Frontieră a Republicii Moldova, Ruslan Galuşca, comisar-şef.