Reporter: Cum a evoluat piaţa de produse alimentare în ultimii ani şi ce previziuni aveţi pentru anul în curs?
Leszek Wacirz: Evoluţia şi transformarea industriei alimentare au o relaţie codependentă cu tendinţele de consum şi evoluţia bunăstării populaţiei, aspect care, împreună cu gradul de încredere în economie, determină consumatorii să-şi adapteze proporţional cheltuielile de bunuri de larg consum. Creşterea veniturilor şi a disponibilităţilor financiare din ultimii ani, odată cu creşterea informării consumatorului, au mutat orientarea generală de la cantitate la calitate, ceea ce se observă şi în realitatea premiumizării consumului, în interesul pentru o dietă sănătoasă, cu focus către produse ""curate", cât mai puţin procesate. Practic, consumatorul nostru caută maximizarea bugetului disponibil prin achiziţia de produse de o calitate ridicată, cu o trasabilitate a ingredientelor folosite, de la o companie responsabilă şi cu o strategie de producţie sustenabilă.
Totodată, pentru un segment important al consumatorilor, cel cu apetenţă pentru implicare civică şi acţiune socială constructivă, impactul pe care îl avem asupra mediului rămâne, în continuare, un puternic diferenţiator.
Observăm aceste aspecte atât în piaţă, cât şi în mediul digital, iar evoluţia digitală ne permite să analizăm în detaliu toate aceste schimbări şi să răspundem rapid şi eficient cerinţelor consumatorilor. Şi în 2020, aşa-numitul consumerism conştiincios va fi din nou în centrul tendinţelor industriei şi cu siguranţă va fi amplificat către categorii extinse de produse.
Reporter: Cum reuşiţi să vă menţineţi în topul preferinţelor clienţilor?
Leszek Wacirz: Primul pas îl reprezintă chiar identificarea preferinţelor clienţilor. Este una dintre cele mai importante etape în determinarea viitoarelor tendinţe de consum la nivel european sau local şi baza de la care pornim pentru a putea oferi ""Good food, good life". Ca orientare, încercăm să avem o vedere de ansamblu asupra preferinţelor nutriţionale, culinare, de lifestyle şi, nu în ultimul rând, de necesitate socială. Prin urmare, pentru a putea creşte calitatea vieţii oamenilor şi a le oferi un viitor mai sănătos, avem un angajament dovedit pentru practici etice, de la utilizarea de materii prime produse responsabil şi până la atingerea unui prag de zero emisii de gaze cu efect de seră în fabricile Nestle.
Depunem eforturi pentru a reduce cantitatea de sare, zaharuri şi grăsimi saturate din produsele noastre şi adăugăm ingrediente importante, precum cereale integrale, legume bogate în fibre şi micronutrienţi, pentru a oferi oamenilor alternative mai sănătoase, fără a sacrifica gustul lor preferat. Inovaţia e cheia.
În acelaşi timp, investim constant în cercetare şi dezvoltare, în special când vine vorba despre reducerea deşeurilor din plastic şi a amprentei noastre de carbon. Anul trecut, am lansat Institutul de Ştiinţe al Ambalajelor, care caută constant soluţii pentru reciclarea şi reutilizarea ambalajelor prin folosirea materialelor reciclate, bio sau a materialelor compostabile şi biodegradabile. Investiţie de aproape 2 miliarde de franci elveţieni pe care am anunţat-o în luna februarie va contribui semnificativ la dezvoltarea unei pieţe de plastic reciclat de o calitate suficient de bună pentru a intra în componenţa unor noi ambalaje alimentare.
Reporter: S-a schimbat, în ultimii ani, comportamentul consumatorilor? Dar preferinţele acestora?
Leszek Wacirz: Preferinţele consumatorilor sunt într-o continuă transformare şi sunt modelate constant de ciclicitatea economiilor, de obiective sociale, avans tehnologic sau specificitatea locală. Iar sănătatea în toate aspectele ei e o prioritate tot mai mare pentru consumatori, în special când vine vorba de alimentaţie, unde se pune tot mai mult accent pe ingrediente naturale, pe etichete curate şi mai ales pe sustenabilitatea produselor.
Vorbind de sustenabilitate, aceasta reprezintă un aspect extrem de important pentru consumatori în alegerea produselor preferate. Există studii care arată că 70% dintre consumatorii sub 35 de ani aleg branduri luând în calcul angajamentul lor faţă de protejarea mediului.
În acelaşi timp, transparenţa a devenit un alt diferenţiator pentru consumatori, în toate aspectele, fie că vorbim de ingrediente şi originea lor, de costuri, ori de performanţa şi impactul companiei asupra mediului şi societăţii.
Din punct de vedere operaţional şi al inovaţiei de produs, aceste tendinţe se traduc în oportunităţi valoroase de diversificare, dar şi într-o responsabilitate importantă. Din acest motiv, prin strategia Nestle, ""Nutrition, Health & Welness", investim în dezvoltarea de produse potrivite pentru oameni şi potrivite pentru planetă, adică produse ce oferă alimentaţie sănătoasă şi echilibrată, realizate într-un mod responsabil.
Reporter: Ce volum de vânzări a avut compania anul trecut şi ce estimări aveţi pentru anul în curs? Care este cel mai vândut brand al companiei şi care a avut cea mai mare creştere?
Leszek Wacirz: La nivel global, 2019 s-a încheiat cu o creştere organică de 3,5%, vânzările ajungând la 92,6 miliarde franci elveţieni. Dintre brand-urile noastre, cel mai mare contributor la această creştere a fost Purina PetCare, care include Purina Pro Plan, Purina ONE şi Felix. În acelaşi timp, gama de cafea Starbucks şi produsele vegetariene şi plant-based, precum Sweet Earth Awesome Burger, au înregistrat vânzări de peste 500 milioane franci elveţieni.
Reporter: Mai este loc de creştere pe piaţa din ţara noastră?
Leszek Wacirz: În privinţa consumului general, din perspectivă macroeconomică piaţa locală are nevoie şi este obligată să crească pentru reducerea decalajului regional. Am observat cum majorările salariale din ultimii ani au modelat un nou tip de consum, acel uptrading căutat de majoritatea clienţilor, atunci când puterea de cumpărare individuală creşte. Creşterea generală a pieţei, a anumitor nişe FMCG şi diferenţierea vor depinde în următorii ani mai mult de inovaţie şi de calitatea serviciului oferit publicului.
Reporter: Nestle a anunţat recent investiţii de până la 2 miliarde de franci elveţieni pentru ambalajele reciclabile. Ce impact va avea această investiţie asupra mediului? Dar asupra industriei ambalajelor?
Leszek Wacirz: În ultimii ani, Nestle a demonstrat că este devotată schimbării, investind constant în inovaţie şi cercetare pentru un viitor mai curat. Investiţia de anul acesta este aliniată planului nostru de a produce şi utiliza 100% ambalaje reciclabile şi reutilizabile până în 2025. Totodată, am lansat şi un fond de 250 milioane CHF, pentru a investi în companiile start-up care îşi dedică activitatea inovaţiei în materie de ambalaje sustenabile.
E o provocare enormă, însă avem încredere că vom reuşi să creăm o piaţă funcţională a ambalajelor alimentare, astfel încât niciun plastic să nu ajungă la groapa de gunoi sau în mediul înconjurător. Prin intermediul Institutului de Ştiinţe al Ambalajelor, scopul nostru este să producem 2 milioane de tone de materiale plastice reciclate de calitate alimentară, în următorii ani.
Reporter: Anul trecut aţi decis să închideţi fabrica din Timişoara. Care au fost motivele care au stat la baza acestei decizii? Aveţi în plan noi investiţii în ţara noastră?
Leszek Wacirz: Decizia de a închide fabrica de la Timişoara a venit în urma unei evaluări în amănunt a pieţei, în raport cu strategia noastră globală, prin care ne dorim să putem răspunde schimbărilor rapide în comportamentul de consum al oamenilor. Alături de schimbările din piaţă, un factor decisiv este reprezentat de dificultăţile întâlnite în ceea ce priveşte disponibilitatea forţei de muncă, în ciuda majorării bugetelor de recrutare din partea Nestle, în această direcţie. În funcţie de necesitatea scalării capacităţilor de producţie ale grupului Nestle şi de evoluţia regională a cererii pentru produsele din portofoliu în viitor, putem analiza anumite oportunităţi.
Reporter: Ce procent reprezintă piaţa din România din afacerile grupului Nestle la nivel internaţional? Care a fost cifra de afaceri a companiei anul trecut şi la cât estimaţi că se va ridica anul acesta?
Leszek Wacirz: Zona EMENA (Europa, Orientul Mijlociu şi Africa de Nord), din care face parte Nestle România, a înregistrat o creştere organică de 2,7% în 2019, cu vânzări totale de 18,8 miliarde CHF. La nivel local, informaţiile financiare pentru anul 2019 vor fi disponibile în al doilea trimestru al anului.
Reporter: Vă Mulţumesc!