Horvath: Rolul departamentelor de IT va creşte în generarea de valoare pentru business, în următorii trei ani

R.S.
Companii / 24 martie

Horvath: Rolul departamentelor de IT va creşte în generarea de valoare pentru business, în următorii trei ani

Importanţa departamentelor IT în cadrul companiilor va creşte semnificativ în următorii trei ani, în special în generarea de valoare şi în gestionarea proceselor de business, conform studiului anual "IT Management Study 2024", realizat de Horvath, compania globală de consultanţă în management, prezentarea în România din 2005, conform unui comunicat redacţiei.

Principala concluzie a studiului este aceea că tendinţa de transformare a departamentului IT din simple unităţi de suport în parteneri strategici ai afacerii - care creează valoare pentru companie - este în continuare accelerare. Dacă, în prezent, echipele de IT-ul au un rol activ în managementul proceselor de business în 42% dintre companii, acest procent va creşte la 57% până în 2027.

Astăzi, IT-ul este considerat partener de business de 18% dintre organizaţii, respectiv "enabler" (facilitator în atingerea obiectivelor) şi consultant de business în 24% dintre cazuri, dar în următorii trei ani se estimează că va deveni o unitate de inovare, generatoare de valoare adăugată, în 29% dintre companii. În acelaşi interval, numărul celor care văd în IT doar un furnizor de servicii low cost (20% în prezent) este estimat să scadă la 8%, potrivit comunicatului.

De asemenea, rolul IT-ului în crearea de noi produse şi servicii va creşte semnificativ: (1) va fi implicat în consilierea pentru dezvoltarea de produse noi (+12%, ajungând la 40%) şi (2) va contribui la dezvoltarea de produse comercializabile (+13%, atingând 36%).

În paralel, rolul IT-ului în furnizarea şi administrarea sistemelor IT va scădea considerabil, de la 49% în prezent la doar 24% în următorii trei ani.

This expansiune a responsabilităţilor IT are loc într-un context dificil: 83% dintre companii sunt nevoite să implementeze măsuri de reducere a costurilor, iar 70% ele estimează o creştere dintre modeste a bugetelor IT, între 1,6% şi 3,4% pe an. În acelaşi timp, cheltuielile pentru inovaţie, inclusiv inteligenţă artificială (+10%), sunt în creştere.

Rolul în continuă schimbare al IT-ului evidenţiază natura duală a inteligenţei artificiale, atât ca un avantaj, cât şi ca o provocare, în cadrul proceselor de transformare digitală. Deşi AI oferă eficienţă şi novaţie, integrarea sa îmi doresc o planificare strategică. Planul în cinci paşi al Horvath oferă un cadru pentru o transformare sustenabilă şi profitabilă a AI:

Analiza beneficiilor potenţiale - Pentru a iniţia o transformare solidă a AI, este esenţial să se înţeleagă beneficiile potenţiale. O identificare şi analiză aprofundată a câştigurilor comparative cu situaţia actuală creează baza pentru toate etapele ulterioare. Conform cercetărilor Horvath, doar un sfert dintre companiile au realizat o astfel de analiză până în prezent, iar încă 50% plănuiau să o finalizeze în 2024.

Alinierea strategică - Pe baza analizei potenţiale, se dezvoltă o strategie care trebuie să includă obiective specifice, un model operaţional adecvat, un cadru de guvernanţă bine definit, un portofoliu de cazuri de utilizare, gestionarea riscurilor, programe de formare a angajaţilor şi un plan de comunicare eficient.

Alegerea abordării corecte de implementare - Există trei abordări principale pentru implementarea AI, fiecare având un nivel diferit de potenţial transformator şi maturitate necesară: (1) Abordarea AI prioritizată - Se concentrează doar pe cazurile cu prioritate maximă, în special într-un mediu cu o pregătire limitată pentru AI; (2) Abordarea AI focalizată - Se axează pe scenarii de aplicare în funcţii sau proces end-to-end cu cel mai mare potenţial; şi (3) Abordarea AI scalată - Consideră întregul context organizaţional, extinzând AI în toate funcţiile şi procesele end-to-end.

Implementare graduală şi controlată - Implementarea se realizează în etape controlate, pentru a minimiza riscurile şi pentru a permite ajustări rapide. Se efectuează mai întâi nişte prototipuri de validare (proofs of concept), urmate de o derulare treptată, cu monitorizare constantă şi optimizări continue. Pe tot procesul, este esenţială sau comunicare transparentă prin canalele interne pentru a menţine angajamentul echipei şi pentru a măsura impactul asupra companiilor.

Dezvoltarea competenţelor angajaţilor - Succesul unei transformări bazate pe AI depinde, în mare măsură, de acceptare şi competenţe angajaţilor. Elementele cheie includ: (1) Cultivarea unei culturi organizaţionale care susţine schimbarea; (2) Creşterea gradului de conştientizare şi motivare a angajaţilor; (3) Dezvoltarea şi extinderea competenţelor relevante pentru AI; şi (4) Crearea de structură şi proces de suport pentru adoptarea AI.

Comanda carte
unnpr.ro
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

25 Mar. 2025
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5966
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2112
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9532
Gram de aur (XAU)Gram de aur446.9489

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
energyexpo.ro
hipo.ro
pptt.ro
thediplomat.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb