Plăţile prin BNPL (Buy Now Pay Later - Cumpără acum, plăteşte mai târziu) înregistrează o evoluţie accelerată în România, iar cererea s-a dublat în ultimii doi ani, potrivit unui comunicat emis redacţiei. Evomag a raportat o creştere de 130% faţă de anul precedent, această metodă reprezentând în prezent peste 5% din totalul comenzilor.
BNPL presupune plata în rate fără dobândă direct de pe cardul de debit, fără birocraţie, comisioane sau dobânzi. Spre deosebire de creditele tradiţionale, această opţiune oferă un grad crescut de accesibilitate şi rapiditate, aspecte tot mai căutate de consumatorii români într-un climat economic incert.
Potrivit datelor evomag, valoarea medie a comenzilor achitate prin BNPL este cu 50% mai mare faţă de comenzile achitate integral. Clienţii optează frecvent pentru această soluţie în cazul produselor de valoare ridicată, precum telefoane mobile, laptopuri, televizoare sau electrocasnice mari.
"Creşterea spectaculoasă a plăţilor prin BNPL confirmă o schimbare fundamentală în comportamentul consumatorilor. Clienţii nu mai sunt dispuşi să depindă de creditele bancare tradiţionale şi caută soluţii mai rapide, mai accesibile", opinează Mihai Pătraşcu, CEO evomag, potrivit comunicatului. Acesta subliniază că lipsa unei astfel de opţiuni poate duce la scăderea frecvenţei achiziţiilor şi la o rată mai mare de abandon în procesul de cumpărare.
Compania colaborează cu Klarna, TBI şi Oney pentru a oferi clienţilor soluţii BNPL diversificate, iar utilizarea acestora este în creştere constantă.
La nivel global, BNPL este una dintre cele mai dinamice direcţii din industria plăţilor digitale, valoarea pieţei fiind estimată la peste 826 de miliarde de dolari până în 2028, potrivit unui raport Research and Markets. În România, segmentul este evaluat la 160 - 180 de milioane de euro anual, cu potenţial de a ajunge la 500 de milioane de euro în următorii cinci ani.
Expansiunea BNPL este susţinută de digitalizarea accelerată, de nevoia consumatorilor de soluţii rapide de finanţare şi de presiunea pe retaileri de a oferi metode de plată flexibile. În următorii trei-patru ani, această metodă ar putea ajunge la o pondere de cel puţin 30% din totalul plăţilor online, dacă ritmul actual de creştere se menţine.