Straniul caz al epidemiei de dans de la Strasbourg

Cristian Pîrvulescu
Ziarul BURSA #Editorial / 25 martie

Cristian Pîrvulescu

Documentele spun că undeva prin luna iulie 1518, o femeie a început să danseze cu fervoare pe o stradă din Strasbourg şi nu s-a mai oprit aproape o săptămână. Încet, în jurul ei, contaminaţi de această epidemie de dans au început să se adauge din ce în ce mai mulţi oameni care dansau până la epuizare astfel că într-o lună numărul lor a ajuns la 400. Unii dintre aceşti dansatori au dansat până la moarte, fiind loviţi fie de un atac de cord, făcând accidente vasculare cerebrale sau pur şi simplu de epuizare. Documentele istorice ale vremii păstrate până astăzi, de la memorii ale medicilor la predici ţinute în celebra catedră, până la cronici locale şi regionale, ba chiar decrete emise de Consiliul Municipal din Strasbourg arată fără a lăsa loc la dubiu că victimele dansau. Şi nimeni nu poate spune nici astăzi de ce aceşti oameni au început să danseze şi au continuat aşa până la moarte. Acest straniu moment mi-a venit în minte când încercam să-mi explic cum, câteva sute de ani mai târziu, un fenomen la fel de bizar transforma milioane de oameni în susţinători fanatizaţi şi radicalizaţi ai unui Guru convertit în Mesia.

Pentru mulţi cercetători ai epidemiei de dans nu ar fi vorba de un simplu fenomen biologic, deşi nu au lipsit ipoteze în acest sens, ci de o psihoză colectivă. Dacă epidemia de dans din 1518 de la Strasbourg este una dintre cele mai bine documentate forme ale acestei ciudate epidemii care a străbătut Germania, şi în particular Alsacia, între secole al XIII-lea şi al XVIII-lea au fost raportate cam douăzeci de astfel de cazuri între cel din iunie 1237 de la Erfurt, trecând prin cel de Aachen în iunie 1374, apoi în 1417 şi 1418 în Alsacia, pentru ca să vină apoi rândul celui mai cunoscut şi deja invocat mai sus caz, epidemia din 1518 de la Strasbourg.

Revenind la aşa-numită psihoză colectivă, prin această formulă se defineşte o manifestare socială şi psihologică a unui comportament colectiv obsesiv care este caracterizat prin apariţia bruscă a unor simptome care iau o formă epidemică şi pot fi observate la o întreagă categorie de populaţie. Pentru a fi o psihoză, o astfel de epidemie nu poate fi asociată unei tulburări organice sau vreunei boli cunoscute. O astfel de psihoză colectivă se răspândeşte printr-un fel de contagiune mentală.

Iar studiile demonstrează că stările emoţionale pot fi transferate altor persoane prin contagiune emoţională, determinând oamenii să experimenteze aceleaşi emoţii fără să le poată conştientiza. Contagiunea emoţională este deja cât se poate de bine documentată în urma unor experimente de laborator, dovedind că oamenii transferă emoţii pozitive şi negative către alţii semeni. Într-un experiment realizat şi al cărui rezultat a fost publicat acum un deceniu, Adam D. I. Kramer, Jamie E. Guillory şi Jeffrey T. Hancock (Experimental evidence of massive-scale emotional contagion through social networks) demonstrează că, pentru cei ce utilizează reţele sociale, în cazul de faţă Facebook, contagiunea emoţională are loc în afara interacţiunii personale dintre indivizi. Altfel spus, cei trei au demonstrat că emoţiile exprimate de ceilalţi pe Facebook influenţează propriile noastre emoţii, prezentând dovezi experimentale care dovedesc cum contagiunea emoţională acţionează la scară mare prin intermediul reţelelor sociale.

În 1518 nu exista încă media socială, dar zvonurile şi fricile se propagau prin alte mijloace. Era un moment de cotitură istorică în viaţa societăţii occidentale, cel produs de reforma lui Luther, care va duce la revoluţia modernităţii. Fricile şi zarva provocate de ceea ce astăzi numim Reformă ajungeau la oamenii din stradă care uneori, inconştient, începeau să danseze maniacal până la moarte. Astăzi, dansul ia altă formă, dar frica endemică exploatată de îngerii morţii în media socială produc efecte amplificate la infinit. Căci leac la dansul spasmodic care duce la moarte nu prea sunt.

Opinia Cititorului ( 15 )

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

  1. In fapt, aceasta contagiune apare cand oanenii incep sa se trezeasca din sclavie si asuprire si isi dau seama ca sunt oameni liberi, inzestrati cu libertati si inspitatie divine

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

    1. Si dupa ce s-au trezit ,prin contagiune , din sclavie si asuprire , ce au facut , au devenit oameni liberi? Nu -mi amintesc din istorie sa fi inceput eliberarea de pe la anul 1500 . Mai degraba au luat alt jug , au devenit slugile altor smecheri. E cel mai greu lucru , de finete , sa decelezi daca cine aduce eliberarea nu aduce , ascunsa la spate , o bata , poate chiar mai mare . Si mai usor cu libertatile divine , pute .

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

      S-au trezit ca-s liberi, dar "la ce folos atata libertate", si atunci hai sa bage toata tara inapoi la puscaria prostiei comunisto-legionare.

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

      Oamenii liberi s-ar putea intreba daca pretinsa "inspiratia divina " nu este - in Realitate - un mic si banal delir ...

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

      Evident ca au fost in delir. Libertatea presupune intzelegerea realitatzii.

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

      Sărăkiile sunt prostite cu propagandă sovietică.

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

      Ce-ți pute ? DUMNEZEU ?Cel mare și infinit ?

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

    Defiitia nebuniei, la psihiatri, e psihoza, pierderea contactului cu realitatea obiectiva.

    Psihoze similare cu dansul mortal, de pe retelele de socializare:  

    Jocurile mortale virale – „Balena albastră” și „Momo Challenge” sunt exemple de provocări care au fost asociate cu sinucideri ale unor adolescenți. Aceste fenomene online au alimentat gândirea obsesivă și tendințele autodistructive. 

    Live-strea mingul sinuciderilor – Au existat cazuri de persoane care s-au sinucis în direct pe platforme precum Facebook și TikTok, uneori sub influența comentariilor publicului. 

    Psihoza GME, AMC, pt cine era afara parea o nebunie colectiva, 

    Creșterea explozivă a acțiunilor GME și AMC în 2021 a fost un exemplu de psihoză colectivă indusă de Reddit și Twitter. 

    Unii investitori au dezvoltat o mentalitate aproape religioasă, crezând că vor „învăța Wall Street o lecție” și că prețul acțiunilor va urca la sume absurde („to the moon”). 

    Pentru unii, pierderile financiare au dus la depresie severă și chiar sinucideri. 

    Psihoze legate de deep fake si AI 

    Victime ale șantajului emoțional – Unele persoane au ajuns să creadă că imagini sau videoclipuri false cu ele sunt reale, dezvoltând anxietate extremă și paranoia. 

    Conspirațiile legate de AI și controlul minții – Unii utilizatori cred că sunt manipulați psihic prin algoritmi secreți, dezvoltând stări delirante. 

    Si altele, de curand au ajuns copii la spitale cu maini si picioare rupte dintr-un clip de pe retele de socializare. Filmul Adolescence dupa cazuri reale. samd 

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

    1. Paralele intre campania Georgescu si campania Rusia "frate langa frate " dinaintea invaziei Ucrainei( cu chat gpt):

      Există câteva paralele interesante între campania online a lui Călin Georgescu și campania „Frate lângă frate” desfășurată de Rusia înainte de invazia Ucrainei. Ambele au folosit strategii specifice pentru a manipula opinia publică și a induce anumite stări psihologice colective. 

      1. Propagarea unui naționalism puternic 

      Călin Georgescu: A promovat ideea de suveranitate absolută, un discurs anti-globalist și un apel la „trezirea neamului românesc”. Retorica sa a avut accente mesianice, sugerând că România este controlată din exterior și că el ar fi liderul providențial capabil să „elibereze” țara. 

      „Frate lângă frate”: Campania rusă a exploatat ideea unității dintre ruși și ucraineni, încercând să justifice invazia ca un act de „frăție”, nu de agresiune. A fost o încercare de a reinterpreta realitatea geopolitică și de a crea o justificare emoțională pentru intervenția militară. 

      2. Crearea unui sentiment de criză și salvare 

      Călin Georgescu: A încercat să inducă ideea că România este într-o stare de colaps total și că doar o revenire la valorile tradiționale și o „curățare” a clasei politice ar putea salva țara. 

      „Frate lângă frate”: Rușii au încercat să convingă populația că Ucraina este un stat eșuat, controlat de naziști și occidentali, și că Rusia trebuie să intervină pentru a salva poporul ucrainean. 

      3. Exploatarea rețelelor de socializare pentru radicalizare 

      Călin Georgescu: A fost promovat masiv pe Facebook, Telegram și YouTube, unde s-au format comunități care îi susțin ideile și care resping orice discurs critic la adresa lui. Algoritmii au amplificat mesajele sale, mai ales în rândul celor deja predispuși la teorii conspiraționiste. 

      „Frate lângă frate”: Rusia a folosit rețelele sociale pentru a crea o realitate alternativă, inundând internetul cu fake news, videoclipuri emoționale și mesaje despre „persecuția” vorbitorilor de rusă din Ucraina. 

      4. Demonizarea inamicilor 

      Călin Georgescu: A atacat elitele politice și economice, UE, NATO și orice forță care promovează valori progresiste, prezentându-le ca fiind agenți ai distrugerii României. 

      „Frate lângă frate”: Rusia a demonizat NATO, UE și liderii ucraineni, susținând că aceștia sunt marionete ale Occidentului care complotează împotriva Rusiei și a poporului rus. 

      5. Apelul la un „popor trădat” 

      Călin Georgescu: A accentuat ideea că poporul român a fost trădat de propriii conducători și că trebuie să-și recapete demnitatea națională. 

      „Frate lângă frate”: A fost folosită narativa că rușii și ucrainenii sunt un singur popor, dar că Ucraina a fost „trădată” de conducătorii săi pro-occidentali, care au îndepărtat țara de adevărata sa identitate. 

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

      Paralele intre modul de realizare campania georgescu si frate langa frate, chat gpt

      Paralelele dintre modul de realizare a campaniilor lui Călin Georgescu și „Frate lângă frate” se pot observa în strategiile de propagare a mesajelor, structura rețelelor de influență și metodele de manipulare utilizate. Ambele campanii au folosit tactici specifice pentru a forma o masă de susținători fideli și pentru a destabiliza percepția publicului asupra realității. 

      1. Folosirea influențatorilor și a comunităților online 

      Călin Georgescu: 

      A fost susținut pe platforme precum Facebook, Telegram și YouTube de către influenceri naționaliști, anti-sistem și promotori ai teoriilor conspiraționiste. 

      A fost prezentat ca un lider „alternativ”, capabil să ofere o soluție salvatoare într-un moment de criză națională. 

      Comunități pe Telegram și grupuri de Facebook au funcționat ca „bule informaționale”, unde mesajele erau reciclate și amplificate. 

      „Frate lângă frate”: 

      Rusia a mobilizat o rețea de influenceri, jurnaliști și troli online pentru a răspândi narativele oficiale ale Kremlinului. 

      Pe VKontakte, Telegram și chiar Twitter, au fost create comunități în care propaganda era susținută prin videoclipuri emoționale și „mărturii” false despre ucraineni oprimați. 

      2. Crearea unei realități alternative prin dezinformare 

      Călin Georgescu: 

      A adoptat o retorică bazată pe pseudo-istorie și teorii conspiraționiste (ex. „România este colonie a Occidentului”, „trădarea națională este orchestrată de elite”). 

      A diseminat ideea că toate partidele sunt parte dintr-un sistem corupt, iar doar un lider „din afară” îl poate reforma. 

      A folosit reinterpretarea unor fapte istorice pentru a atrage nostalgici ai naționalismului interbelic. 

      „Frate lângă frate”: 

      A fost folosită o masivă campanie de fake news, inclusiv videoclipuri fabricate care prezentau ucraineni „opresând” populația rusofonă. 

      Mass-media de stat rusă a creat o realitate paralelă, în care Ucraina este prezentată ca un stat nazist care trebuia „denazificat”. 

      Au fost folosite narațiuni istorice falsificate pentru a justifica intervenția militară (ex. „Ucraina a fost întotdeauna parte a Rusiei”). 

      3. Exploatarea emoțiilor prin simboluri și mitologie naționalistă 

      Călin Georgescu: 

      A utilizat simboluri tradiționale și religioase pentru a-și legitima mesajul. 

      A fost prezentat ca un „mesia” care ar trebui să salveze România. 

      A apelat la sentimente de frustrare și nedreptate istorică. 

      „Frate lângă frate”: 

      Rusia a folosit mitologia istorică a „lumii ruse” pentru a justifica invazia. 

      Au fost prezentate imagini cu soldați îmbrățișând civili, sugerând că armata rusă vine ca „eliberator”. 

      A fost exploatat discursul ortodoxist, Putin fiind prezentat ca un apărător al credinței împotriva „valorilor decadente” occidentale. 

      4. Mobilizarea stradală și crearea unui efect de masă 

      Călin Georgescu: 

      A încercat să transforme susținerea online în proteste și întâlniri fizice, deși nu a reușit să genereze un fenomen de masă de amploare. 

      A fost asociat cu anumite manifestații anti-sistem, inclusiv cele împotriva restricțiilor pandemice. 

      „Frate lângă frate”: 

      Rusia a organizat mitinguri pro-război și marșuri, unde oamenii erau plătiți sau forțați să participe. 

      În regiunile separatiste din Ucraina, au fost înscenate demonstrații de susținere pentru Rusia. 

      5. Algoritmi și amplificarea virală 

      Călin Georgescu: 

      Algoritmii Facebook și YouTube au favorizat conținutul său datorită tendinței de viralizare a mesajelor conspiraționiste. 

      Comunit? ?țile de susținători au distribuit în masă postările, creând o iluzie de „majoritate”. 

      „Frate lângă frate”: 

      Rusia a utilizat boți și rețele coordonate pentru a amplifica mesaje pro-război pe Twitter și Telegram. 

      Au fost create conturi false care au răspândit mesaje anti-NATO și anti-occidentale în comentarii și forumuri. 

      Concluzie 

      Ambele campanii au folosit metode sofisticate de manipulare prin rețele sociale, exploatarea emoțiilor și crearea unor „realități alternative”. Diferența majoră este că strategia rusească a fost parte dintr-un plan geopolitic de agresiune, în timp ce campania lui Călin Georgescu a rămas mai degrabă în zona propagandei naționaliste interne. Totuși, tacticile utilizate sunt aproape identice, ceea ce sugerează o influență clară a modelului rusesc în astfel de campanii.

      Chat gpt spune diferenta majora, eu nu vad vreo diferenta, la ucraina e razboi cu arme la noi fara arme dar scopul pare la fel desprinderea de EU si NATO si alipirea la Rusia, sau la sfera rusa. 

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

    ... desenati un cub tridimensional pe o hartie, fara linii intrerupte ... observati cum cubul poate fi privit si de "sus" si de "jos" ... cum pot pot fi observate doar dreptunghiuri si triunghiuri ... cum cineva ar putea observa doar niste linii trasate pe un fond alb ... iata cum "adevarul" devine subiectiv ... ceva similar se petrece si cand cineva isi orienteaza simturile catre un ecran - desigur, fenomenul este mult mai complex ... iata cum fiecare vede ce vrea ... problema apare cand multiple perspective similare se unesc ...

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

    1. Cubul este prin definitzie tridimensional. Desenul unui cub pe o hartie -2D, plan- se numeste axonometrie. Perspectiva e altceva.

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

      ... exercitiul/experimentul nu este despre cub ... daca am fi fost fata in fata as fi facut eu desenul fara a spune nimic ... oricum, va multumesc pentru o noua perspectiva ... exercitiul este despre mobilitatea gandirii ;) ...

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

      frumos!

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

    Cazul Calin Georgescu.

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
unnpr.ro
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

25 Mar. 2025
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5966
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2112
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9532
Gram de aur (XAU)Gram de aur446.9489

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
energyexpo.ro
hipo.ro
pptt.ro
thediplomat.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb