Două din problemele sistemului de învăţământ intens dezbătute la începutul aces-tui an şi-au găsit rezolvări provizorii. Ministerul Educaţiei Naţionale şi sindicatele din învăţământul preuniversitar au căzut de acord pentru modificarea Legii educaţiei naţionale (Legea 1/2011), astfel încât aproximativ 40.000 de învăţători şi educatori, care nu se mai regăseau între funcţiile didactice prevăzute de actul normativ, să fie păstraţi în sis-tem. Concret, educatorii şi învăţătorii nu vor mai fi obligaţi să facă studii superioare pentru a putea rămâne în sistem. Pe de altă parte, problema clasei pregătitoare a fost plasată de către premier exclusiv în răspunderea părinţilor, care până la 31 martie trebuie să decidă dacă îşi vor înscrie copilul la grupa pregătitoare din şcoală sau îl lasă în continuare la grădiniţă, tot în grupa pregătitoare, fără ca statul să îi mai oblige într-un sens sau altul.
Educatorii şi învăţătorii pot să res-pire uşuraţi, cel puţin pentru moment, după ce Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN) şi federaţiile sindicale din învăţământul preuniversitar au semnat un acord prin care au agreat o serie de măsuri şi direcţii de acţiune comune. După discuţiile dintre părţi a fost dat şi un comunicat de presă în care au fost făcute, printre altele, următoarele precizări: "Prevederile art. 247 din Legea nr. 1, intrată în vigoare în luna februarie 2011, scoteau în afara legii funcţiile didactice de educator/educatoare şi învăţător/învăţătoare. Astfel, se anula o tradiţie de un secol a învăţământului românesc, fiind unanim recunoscut faptul că şcoala normală şi, mai târziu, liceul pedagogic au format dascăli de mare valoare, o categorie profesională deosebit de importantă în comunitate. Ca urmare a art. 247 din legea mai sus menţionată, 39.730 de învăţători/învăţătoare şi educatori/educatoare nu se mai regăseau între funcţiile didactice prevăzute de lege şi, mai mult, prin aplicarea ad litteram a prevederilor în vigoare, aceştia se aflau în situaţia de a nu mai putea fi menţinuţi în sistem". Astfel, potrivit acordului, "în sesiunea parlamentară în curs se va susţine menţinerea, în Legea nr. 1/2011, a funcţiilor didactice de educator/educatoare şi învăţător/învăţătoare, pentru cei care se află în prezent în sistem, fără alte condiţionalităţi", ceea ce ar însemna că educatoarele şi învăţătoarele nu vor mai obligate să facă studii superioare pentru a putea rămâne în sistem. De asemenea, se va solicita Parlamentului României să revizuiască art. 248 al Legii 1/2011 astfel încât acesta să reglementeze situaţia tuturor cadrelor didactice aflate sub incidenţa prevederilor acestui articol. Totodată, semnatarii acordului susţin modificarea şi completarea Anexei 2 a OMECTS (Ordinul ministrului educaţiei cercetării tineretului şi sporturilor) nr. 6563 /2011 privind aprobarea Calendarului activităţilor prevăzute în Metodologia privind recunoaşterea şi echivalarea competenţelor profesionale dobândite formal, nonformal sau informal de către cadrele didactice care ocupă funcţii de educatori/educatoare, institutori/institutoare, învăţători/învăţătoare, maistru-instructor, antrenor în vederea ocupării funcţiei didactice de profesor pentru învăţământul preşcolar, profesor pentru învăţământul primar, profesor de instruire practică, respectiv profesor-antrenor în cluburile sportive şcolare, aprobată prin OMECTS nr. 5484/2011, sesiunea 2012, prin prelungirea termenelor prevăzute. În plus, potrivit aceluiaşi acord, Ministerul Educaţiei Naţionale şi federaţiile sindicale vor identifica mecanisme şi soluţii de formare iniţială şi de dezvoltare profesională, care să vină în sprijinul celor care doresc să-şi completeze studiile în învăţământul superior, şi vor iniţia proiecte ce se pot finanţa din fonduri europene, pentru atingerea acestor obiective. Ministerul Educaţiei Naţionale şi federaţiile sindicale au constatat că, tot în Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, sunt norme contradictorii, inaplicabile, discriminatorii şi prevederi care creează o perturbare majoră a sistemului educaţional. În acest context, părţile semnatare se angajează să conlucreze în susţinerea demersurilor de modificare a Legii nr. 1/2011, în Parlament, astfel încât norma legis-lativă să fie predictibilă şi să creeze auspiciile pentru ca sistemul de învăţământ să revină la o stare de normalitate. MEN mai precizează că, prin Ordonanţa de urgenţă (OUG) nr. 92/2012, se reintroduc funcţiile didactice de educatori/ educatoare şi învăţători/învăţătoare, reparând astfel o discriminare produsă de Legea nr. 1/2011 şi evitând crearea dezordinii în sistemul de învăţământ. Acordul a fost semnat de ministrul Educaţiei Naţionale, Remus Pricopie, ministrul delegat pentru Învăţământ Superior, Cercetare Ştiinţifică şi Dezvoltare Tehnologică, Mihnea Costoiu, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ, Simion Hăncescu, preşedintele Federaţiei Educaţiei Naţionale, Constantin Ciosu, şi preşedintele Federaţiei "Spiru Haret", Marius Nistor.
Părinţii care au copii în grupa mare de grădiniţă vor opta, până la 31 martie, între a-şi înscrie copilul la grupa pregătitoare din şcoală sau a rămâne cu copilul la grădiniţă, tot în grupa pregătitoa-re, fără ca statul să îi mai forţeze să accepte o anumită decizie, a declarat premierul Victor Ponta: "Ideea pe care am discutat-o şi cu minis-trul Pricopie, şi cu ministrul Drag-nea a fost următoarea: faimoasa problemă a grupei pregătitoare - nu cred că trebuie să îi forţăm pe părinţi să îşi ducă copiii la şcoală la grupa pregătitoare, nici nu trebuie să îi împiedici pe cei care vor să meargă să îşi ducă copiii mai repede la şcoală, şi atunci am stabilit împreună un sistem pe care îl definitivăm în zilele următoare: până pe 31 martie, fiecare părinte care are un copil în grupa mare să spună dacă vrea să rămână la grădiniţă încă un an, în grupa pregătitoare, sau vrea să meargă la şcoală în grupa pregătitoare". Premierul crede că vor exista unele probleme logistice la grădiniţe, deoarece la acest moment nu toate sălile sunt pregătite, dar că o parte din fonduri vor fi alocate autorităţilor locale în acest sens.