• 500 autobuze noi vor circula în Bucureşti l Autobuzele vechi nu vor fi date "rudelor sărace" din provincie, ci vor fi casate
Licitaţia desfăşurată în cursul zilei de ieri, la Primăria Municipiului Bucureşti pentru achiziţia de autobuze, a favorizat anumite firme ofertante în detrimentul altora. Primăria Capitalei doreşte să cumpere 500 autobuze noi, iar din cei 37 potenţiali ofertanţi care au primit iniţial caietul de sarcini, doar patru au depus oferte concrete. Din cele patru companii (Evo Bus din Germania, Iris Bus din Franţa, Solaris Bus din Polonia, Neoman Bus din Germania), doar primele două au primit acceptul să participe la licitaţie deoarece Solaris şi Neoman au întîrziat cu 15 minute depunerea ofertelor. Pînă aici procedura legală a fost respectată. Ce a urmat însă după aceea este în conformitate cu zicala: "Pentru unii mumă, pentru alţii ciumă".
Companiile intrate în competiţie trebuiau să prezinte trei variante de plată (la livrare, în rate eşalonate şi în leasing financiar), urmînd să fie aleasă oferta cea mai avantajoasă pe una din cele trei modalităţi de plată.
Oferta Evo Bus GmbH nu a fost exprimată corect în privinţa modalităţii de plată eşalonate şi în leasing, trebuind ca această ofertă să fie respinsă, iar licitaţia să fie reluată. Lucrurile nu au stat însă astfel, din moment ce reprezentanţii municipalităţii au hotărît, în urma unei decizii luată după cîteva minute de consultări "secrete", că se va acorda un răgaz de 24 de ore firmei Evo pentru a-şi reface oferta. Care este atunci diferenţa dintre o întîrziere de 15 minute şi o "indulgenţă" de 24 de ore? Diferenţa poate consta în puterea pe piaţă a firmei Evo care este parte a grupului Mercedes.
Gheorghe Udrişte, director în Direcţia de Transporturi din Primăria Bucureşti, a declarat: "am considerat că mai putem aştepta 24 de ore pentru ca ei (n.n. Evo Bus) să-şi calculeze preţul corect, mai ales că aveam nevoie şi de un element de comparaţie cu cealaltă ofertă", adăugînd că "sîntem surprinşi că doar patru companii au depus oferte de livrare a autobuzelor".
Valoarea maximă pe care municipalitatea o oferă pentru achiziţionarea celor 500 autobuze este de 400 milioane RON fără TVA. Evo Bus cere la livrare 337 milioane RON şi 341 milioane RON pentru plata în rate eşalonate şi în leasing financiar. Oferta Iris Bus este de 344 milioane RON pentru plata la livrare, 385 milioane RON pentru cea în rate eşalonate şi 421 milioane RON pentru plata în leasing financiar. Cu toate acestea, "cele două oferte sînt echilibrate, iar o diferenţă de mai puţin de 10 milioane este nesemnificativă pentru noi", a afirmat Gheorghe Udrişte pentru a susţine neputinţa de a se pronunţa în privinţa ofertei mai avantajoase.
Autobuzele noi vor circula cel mai probabil în primăvara lui 2006, din moment ce abia în luna noiembrie se încheie contractul de achiziţionare, conform garanţiilor date de Gheorghe Aron, director RATB. Domnia sa a declarat că în următorii ani parcul autobuzelor va continua procesul de înnoire, pînă la înlocuirea completă a celor 1.100 autobuze şi aducerea în plus a 300 vehicule. Proiectele municipalităţii mai includ achiziţionarea a 50 de tramvaie, înlocuirea sistemului de taxare, continuarea renovării depourilor şi a modernizării infrastructurii. Dacă în privinţa Capitalei domnul Gheorghe Aron se consideră "super-optimist că efectele îmbunătăţirii transportului în comun se vor vedea primăvara viitoare", în unele oraşe din provincie se circulă în continuare în condiţii primitive. Autobuzele depăşite ale unor primării din ţară puteau fi schimbate cu cele încă funcţionale ale bucureştenilor, în loc să fie casate. Se pare însă că adevăratele motive sunt altele decît "costul mare pe care-l implică întreţinerea acestora", aşa cum a declarat Gheorghe Aron.