Listarea companiei americane de livrări Instacart pe Nasdaq, în această săptămână, face ca operatorul bursier să intre în cea mai strânsă luptă din ultimii cinci ani cu Bursa de Valori din New York (New York Stock Exchange - NYSE) pentru IPO-uri (oferte publice iniţiale), potrivit unei analize realizate de Financial Times (FT). Aceasta aminteşte că listarea Instacart vine la mai puţin de o săptămână după oferta publică iniţială a designerului de cipuri Arm, în valoare de 5 miliarde de dolari, care a readus Nasdaq în atenţia investitorilor.
Luând în calcul vânzarea de acţiuni Instacart de până la 660 de milioane de dolari, precum şi alte tranzacţii în curs, Nasdaq a ajutat companiile să strângă 9,3 miliarde de dolari în acest an, comparativ cu 8 miliarde de dolari - totalul atras de companiile care au ales NYSE, conform cifrelor Dealogic şi calculelor Financial Times.
NYSE a câştigat bătălia anuală pentru listări în 15 din ultimii 20 de ani, dar Nasdaq a triumfat în ultimii patru ani, deoarece IPO-urile companiilor de tehnologie domină noile listări, potrivit sursei citate.
Piaţa IPO-urilor a revenit la viaţă în ultimele luni, după ce creşterea ratelor dobânzilor şi scăderea evaluărilor au pus capăt "boom-ului" anterior, din anii 2020 şi 2021.
Ofertele din luna curentă includ mai multe companii de tehnologie decât la începutul anului, când piaţa a fost dominată de spin-off-ul de 4,3 miliarde de dolari al Kenvue, divizia de mărci de consum a Johnson & Johnson, care a ales NYSE.
Cele două burse concurează puternic pentru noi listări, tranzacţii care generează taxe anuale, aducând totodată notorietate. Deşi sfârşitul boom-ului tehnologic a lăsat Nasdaq şi NYSE în spatele pieţelor chineze în clasamentul global al IPO-urilor, bursele din New York au continuat să fie lideri în ceea ce priveşte strângerea de capital, cu un total de 133 de miliarde de dolari în acest an.
"Pe măsură ce piaţa IPO începe să se deschidă, aşteptăm cu nerăbdare să primim o serie robustă de companii", a declarat, citat de FT, Michael Harris, şeful global al diviziei de pieţe de capital de la NYSE.
• Acţiunile Arm au crescut cu 25% în prima zi de tranzacţionare pe Nasdaq
IPO-ul Arm pe Nasdaq a fost cel mai mare din ultimii aproape doi ani. Acţiunile companiei au crescut cu 25% în prima zi de tranzacţionare, notează FT.
"Suntem mândri să rămânem bursa preferată pentru cele mai inovatoare companii din lume, cu o rată de câştig de peste 88% în ultimii doi ani", a declarat Karen Snow, şefa diviziei globale de listări din cadrul Nasdaq, referindu-se la numărul de companii care s-au listat pe această piaţă.
Taxele şi costurile mai mici de listare practicate de Nasdaq arată că multe companii mai mici aleg să se listeze pe această piaţă, inclusiv grupurile de biotehnologie avide de capital, care apelează frecvent la piaţă pentru fonduri.
Concurenţa pentru listări rămâne strânsă între cele două pieţe americane, în 2023, conform sursei citate, care aminteşte că, pe lângă debutul Instacart la Nasdaq, grupul de marketing digital Klaviyo urmează să-şi stabilească săptămâna aceasta preţul pentru IPO-ul de la NYSE, prin care vrea să strângă aproximativ 500 de milioane de dolari, iar producătorul german de pantofi Birkenstock este aşteptat să ofere acţiuni de până la un miliard de dolari la NYSE, în săptămânile următoare.
• FT: Taxa unică de listare la Nasdaq - 270.000 de dolari, iar la NYSE - 295.000 de dolari
Nasdaq percepe o taxă unică de listare de 270.000 de dolari, comparativ cu 295.000 de dolari, taxa aplicată de NYSE, potrivit FT. Taxele anuale depind de factori precum numărul de acţiuni în circulaţie, respectiv dacă o companie a vândut acţiuni suplimentare pentru a strânge noi fonduri. Bursele oferă, de asemenea, unele servicii auxiliare în sprijinul listării, dintre care unele pot face parte din negocierile pentru listare, conform persoanelor implicate citate de publicaţia britanică.
Companiile care se listează se întâlnesc, de obicei, cu oficialii ambelor burse înainte să facă alegerea, conform FT.
"Investitorii şi emitenţii asociază anumite industrii cu una sau alta dintre cele două burse", spune Jeff Cohen, partener în cadrul diviziei de pieţe de capital a biroului Linklaters din New York, menţionând: "Acesta este adesea factorul decisiv în alegere, deoarece emitenţii cred că va influenţa evaluarea".
Nasdaq a realizat anul trecut venituri de 729 de milioane de dolari, sau puţin peste o zecime din total, din serviciile de date şi listare.
NYSE, parte a Intercontinental Exchange din 2013, a câştigat 515 milioane de dolari din listări, echivalent cu mai puţin de o zecime din veniturile din activitatea de pieţe mai extinsă a ICE, care include, de asemenea, contracte futures şi options în domeniul energiei, agricol şi financiar.
În ultima săptămână, trei companii listate s-au transferat la Nasdaq de la NYSE. Acestea includ aplicaţia de livrare DoorDash, al cărei IPO de 3,4 miliarde de dolari, din 2020, a fost al doilea ca mărime din acel an, pe piaţa respectivă. DoorDash nu a oferit un alt motiv pentru transfer decât alăturarea comunităţii companiilor de tehnologie.
În timp ce Nasdaq numără 11 companii care s-au mutat pe platforma sa anul acesta, după cele 14 de anul trecut, NYSE raportează că 14 companii s-au transferat pe piaţa sa de pe Nasdaq în 2023, după cele 34 care s-au mutat în 2022 - cel mai mare număr din ultimele două decenii.