Fără investiţii publice sau private este foarte greu să menţii o creştere economică, a spus, ieri, premierul Ludovic Orban, prezent la conferinţa naţională a Asociaţiei Române a Antreprenorilor de Construcţii (ARACO).
Oficialul a menţionat: "În momentul de faţă ne confruntăm cu nişte constrângeri bugetare foarte mari. Cu toate astea, încercăm să avem o alocare cât mai mare pentru investiţii şi mai mult decât atât, încercăm să accelerăm absorbţia fondurilor europene, încercăm să dezvoltăm forme suplimentare de finanţare, astfel încât să mărim frontul de lucru şi să avem capacitatea de a pune un plion stabil creşterii economice. Realitatea este că fără investiţii publice sau private este foarte greu să menţii o creştere economică. Nu poţi să sus-ţii creşterea economică numai cu stimulente, care de cele mai multe ori sunt artificiale. S-a folosit de prea mult timp politica creşterii artificiale a cererii. Până acum, toate aceste creşteri artificiale au generat inflaţie".
În ceea ce priveşte stipulările din ordonanţa 114, şeful Guvernului a precizat că politicile sectoriale trebuie să utilizeze alţi factori de stimulare decât regimurile fiscale diferenţiate: "Nu prea am fost de acord cu prevederile din ordonanţa 114, cu facilităţile fiscale pentru zona de construcţii. Sunt un om realist şi ştiu că, odată ce ele au fost introduse, au generat efecte şi nu pot fi anulate. Dacă cineva se gândeşte să anuleze, provoacă un cutremur în piaţa construcţiilor şi toate firmele din domeniu intră într-o stare de colaps. Ca atare nu ne vom atinge de aceste facilităţi".
În privinţa salariului minim din domeniul construcţiilor, Orban a aigurat că acesta nu v-a fi afectat precizând că niciodată nu se vor lua măsuri bruşte, fără un dialog şi fără a face o tranziţie astfel încât toate firmele, dar şi piaţa, în general, să se poată adapta la o nouă reglementare de natură fiscală.
În ceea ce priveşte dezvoltarea infrastructurii portuare, vă asigur că beneficiază de tot interesul meu. Rămâne să mai investim în accesul de la Portul Constanţa pe piaţa europeană. Adică rutierul, feroviarul şi Dunărea trebuie finalizate.
Premierul a anunţat că, în discuţia de ieri cu reprezentanţii Băncii Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), acesta a amintit şi de portul Constanţa informându-se dacă ei au un interes în a se implica într-un proces de modernizare, de modificare a capacităţii portului.
Întrebat despre autostrada A8, premierul a asigurat că la ora actuală există un contract pentru studiul de fezabilitate pentru sectorul Târgu Mureş - Ditrău, însă nu există niciun contract cu privire la realizarea studiului de fezabilitate al acestui sector.
"Săptămâna viitoare vom trimite cererea de finanţare pentru punerea în practică a studiului, astfel încât să-l finanţăm din fonduri europene", a adăugat seful Guvernului.
Cu privire la autostrada de centură a Bucureştiului, Orban a explicat că două din trei tronsoane sunt în faza de proiectare iar la drumul expres Craiova - Piteşti trebuie doar să fie dat ordinul de începere a construcţiei pe întreg tronsonul doi, de la Balş la Slatina.