În ţara noastră nu există premisele creditării, chiar dacă dobânzile practicate de bănci au scăzut gradual în ultimii ani (ajungând la un nivel rezonabil faţă de 2007-2008), situaţia economică s-a stabilizat într-o oarecare măsură, preţurile de pe piaţa imobiliară sunt la jumătate comparativ cu perioada menţionată, iar consumul şi-a revenit mai ales pe segmentul bunurilor de folosinţă îndelungată, este de părere domnul Bogdan Belciu, partener la PwC România.
Domnia sa consideră că problema de fond, în acest caz, diferă de la o bancă la alta şi priveşte atât hazardul moral al produselor oferite, cât şi asimetria informaţiilor furnizate de instituţiile financiare.
"Gradul de educaţie financiară se poate îmbunătăţi extrem de mult în România, băncile trebuie să educe clientul, să găsească modalitatea prin care să facă atractive produsele", afirmă domnul Belciu, adăugând: "Băncile trebuie să-şi înveţe angajaţii să vândă mai bine, să livreze produse şi servicii care îi interesează pe clienţi".
Reprezentantul PwC menţionează că există o oarecare neîncredere a consumatorilor în premisele macroeconomice, în contextul geopolitic, un pesimism la nivelul clienţilor, însă există şi potenţial de creştere a creditării, în special în zona companiilor, a IMM-urilor.
Domnul Belciu subliniază că, acum, instituţiile financiare nu trebuie să aştepte creşterea cererii din partea clienţilor, în vederea impulsionării creditării, ci să ia măsuri pentru adaptarea la contextul economic actual.
"Se poate face mai mult. Ţine de bancă să-şi gândească mai bine strategia de preţuri, alături de cea de promovare şi marketing", precizează domnul Belciu, adăugând că, în acest moment, preţurile practicate de bănci trebuie să fie competitive.
Reprezentantul PwC este de părere că, în continuare, costul unui împrumut este mare, deşi dobânzile au scăzut destul de mult în ultimii ani.
În opinia domnului Belciu, reaşezarea sistemului bancar din ţara noastră s-a făcut destul de lent şi de târziu. Bogdan Belciu declară: "În acest sistem a existat o inerţie destul de mare în curăţarea portofoliilor de credite neperformante, dar şi în restructurarea personalului". Oficialul PwC mai spune că, în aceste condiţii, băncile au avut costuri foarte mari, care s-au resimţit atât în portofolii, cât şi în politica lor de preţuri.