În prima jumătate a acestui an va fi deschis accesul la finanţate europeană pentru proiecte de infrastructură de transport în valoare de 9,4 miliarde de euro, prin Programul Transport 2021 - 2027, conform unui comunicat al Ministerului Finanţelor şi Invetişiilor. Astfel, în perioada martie - iunie 2023 urmează lansarea a 13 apeluri de proiecte destinate investiţiilor în infrastructura rutieră şi feroviară a României, dar şi dezvoltării mobilităţii sustenabile în nodurile urbane şi infrastructurii navale.
"Banii europeni pe care România îi are la dispoziţie în acest moment pentru infrastructura de transport reprezintă un buget record de aproape 18 miliarde de euro. Programul Transport are cea mai mare alocare dintre toate programele aferente perioadei 2021 - 2027: sunt 9,62 miliarde de euro pe care îi vom putea investi în autostrăzi, căi ferate, transport urban sau extinderea căilor navigabile, iar apelurile pentru proiecte se vor deschide în cel de-al doilea trimestru al acestui an. Pentru 2023 sunt programate 13 apeluri de proiecte care însumează 9,4 miliarde de euro, alte două apeluri urmând a fi lansate anul viitor. Proiectele pe care le putem finanţa din aceşti bani vor construi un fundament solid pentru redresare economică şi dezvoltare pe termen lung, dar şi pentru reducerea decalajelor de dezvoltare faţă de alte state membre ale Uniunii Europene. Fondurile europene reprezintă unica noastră sursă pentru finanţarea marilor proiecte, am beneficiat de ele de 2 exerciţii finanţare şi astăzi mergem împreună pe autostrada Arad-Timisoara-Lugoj, Autostrada Sebes-Turda şi Autostrada Sibiu-Orăştie. Mai departe, oportunităţile pentru acest sector sunt mai multe ca niciodată, iar capacitatea de absorbţie şi creşterea ritmului de implementare a proiectelor rămâne marea noastră provocare", a declarat ministrul Marcel Boloş.
Rezultatele aşteptate în urma implementării Programului Transport sunt: 632 km drumuri noi sau reabilitate; 488 km căi ferate noi sau reabilitate; 223 infrastructuri pentru combustibili alternativi (puncte de realimentare/reîncărcare); 3.390 km - lungimea totală a drumurilor dotate cu elemente de siguranţă rutieră; 16 gări şi halte feroviare noi sau modernizate; 40 trenuri achiziţionate; 12 km linii noi de tramvai şi metrou; 66 km linii de tramvai şi metrou reconstruite sau modernizate (FC); 150 km linii de tramvai şi metrou reconstruite sau modernizate (FEDR); 70 km căil navigabile interioare noi, reabilitate sau modernizate; 8 conexiuni intermodale noi sau modernizate.
Vor putea depune cereri de finanţare: Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere(CNAIR); Compania Naţională de Investiţii Rutiere (CNIR); Direcţiile Regionale de Drumuri şi Poduri ale CNAIR (DRDP); Unităţi Administrativ-Teritoriale (UAT); Poliţia rutieră; Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI); Compania Naţională de Căi Ferate (CN CFR SA); Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF); Metrorex SA; Autorităţile Publice Locale (APL); Administratorii porturilor maritime si fluviale; Administratorii de căi navigabile; Operatori Portuari Privaţi/Operatori de transport naval /Operatori de terminale logistice.
De asemenea, pot fi finanţate proiecte în parteneriat: între CNAIR şi Unităţi Administrativ-Teritoriale; între Unităţi Administrativ-Teritoriale şi Direcţiile Regionale de Drumuri şi Poduri; între operatori feroviari de transport de călători şi Autoritatea pentru Reformă Feroviară/Ministerul Transporturilor si Infrastructurii; între Unităţi Administrativ-Teritoriale; între Unităţi Administrativ-Teritoriale şi Compania Naţională de Căi Ferate/Autoritatea pentru Reformă Feroviară/Ministerul Transporturilor si Infrastructurii/Metrorex; între Autorităţile Publice Locale; între Autorităţile Publice Locale (inclusiv asocieri ale acestora) şi CNCFR SA şi/sau Autorităţile Publice Locale/Ministerul Transporturilor si Infrastructurii; între beneficiari (transport naval şi multimodal), subliniază sursa citată.
Principalul obiectiv al Programului Transport este recuperarea decalajului de dezvoltare a infrastructurii de transport a României, asigurând, în acelaşi timp, atingerea obiectivelor europene de reducere a emisiilor de carbon şi transferul spre o mobilitate durabilă şi sigură.
Separat de Programul Transport 2021-2027, România beneficiază de investiţii strategice importante şi prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR). Resursele financiare alocate sunt de aproximativ 7,6 miliarde de euro şi vor acoperi o parte din necesarul total de investiţii la nivel naţional, astfel încât, pentru a le maximiza impactul, aceste resurse vor fi direcţionate către acele intervenţii capabile să genereze cea mai mare valoare adăugată în conformitate cu strategiile naţionale şi ale blocului European, se menţionează în comunicat.
1. Povesti...
(mesaj trimis de anonim în data de 04.03.2023, 18:13)
Nu au putut reabilita 11 km sina in port Constanta...sau 42 km inel centura Bucuresti...lucrari usoare, fara mari solicitari intelectuale.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 04.03.2023, 20:46)
Până când termină ăștia lucrările, în țările civilizate teleportarea o sa fie ceva banal.
3. Vorbe goale
(mesaj trimis de anonim în data de 04.03.2023, 22:32)
Vorbe goale. Cu exceptia catorva drumuri pe care le numeri pe degete, Romania arata jalnic la capitolul infrastructura.
Vezi E85, drumul mortii fara speranta, sau drumurile judetene de prin sudul tarii de care nu s-a ocupat nimeni decat cu carpeala.
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 05.03.2023, 07:55)
hoti si mincinosi sinteti toti....de 33 de ani, ..tara ati vinduto si a ramas un maidan cu stuf exploatata de oligocorporatiile Occidentale.
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 05.03.2023, 09:07)
Hoti si mincinosi. Nici bulgarii nu mai vor sa discute cu noi dupa ce am refuzat un angajament anterior pe care statul roman l-a luat pentru construirea unui nou pod peste Dunare in sud, in zona Turnu Magurele.
Trecerile peste Dunare sunt dimensionate ca pentru secolul trecut, cand romanii plecau in turism doar de 1-2 ori pe an. Nici nu mai conteaza ca Romania s-a umplut de masini si romanii au niste bani in plus care sa le permita sa calatoreasca in Bulgaria, Grecia, Turcia de 2-3 ori pe an, dubland sau chiar tripland capacitatea necesara pentru tranzitarea Dunarii.
Nu mai conteaza nici faptul ca Turcia s-a transformat intr-un mare producator de bunuri pentru EU si noi le importam, deci trebuie sa le tranzitam peste Dunare.
Ticalosii de la guvernare prefera sa mentina infrastructura vamala si de tranzit la nivelul secolului XX. Vrem un nou pod peste Dunare in sud.
6. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 05.03.2023, 13:57)
Si de cite ori ar trebui sa ii mai alegem tot pe ei ? 10-20-100 ?