Autostrada Unirii (Târgu Mureş-Târgu Neamţ- Iaşi- Ungheni) are nevoie de două surse de finanţare, deoarece valoarea realizării ei este cuprinsă între 7 şi 9 miliarde de euro, cu mult mai mult decât a preconizat guvernul Dăncilă şi Comisia Naţională de Prognoză, a declarat, ieri, Ioan Marcel Boloş, ministrul Fondurilor Europene, în cadrul unei conferinţe de presă organizată la Palatul Victoria.
Marcel Boloş a arătat: "Nu am afirmat că Autostrada Unirii nu ar putea fi finanţată din fondurile structurale. Componenta Târgu Mureş -Târgu Neamţ este pregătită pentru accesarea finanţării din fondurile europene. În cazul tronsonului Târgu Neamţ - Iaşi-Ungheni, a fost stabilită de fostul guvern Dăncilă şi Comisia Naţională de Prognoză construirea în parteneriat public-privat, dar costurile au fost mult subestimate. În aceste condiţii parteneriatul public-privat nu poate fi realizat, deoarece lipsesc resursele financiare necesare. Această problemă este şi pe tronsonul Braşov-Comarnic, pe care fostul guvern dorea să îl construiască tot prin parteneriat public-privat. Şi pe acest tronson cheltuielile au fost subestimate. În calitate de fost secretar de stat la Ministerul Transporturilor, în anul 2016, ştiu că în masterplanul de transport trimis Comisiei Europene, autostrada Braşov-Comarnic era estimată la 2,1 miliarde euro. Guvernul Dăncilă şi Comisia Naţională de Prognoză au spus că, pe parteneriat public-privat, valoarea lucrărilor va fi de doar 1,3 miliarde euro. Sunt valori subestimate care pun în dificultate regimul parteneriatului public-privat".
Deoarece valoarea finală a Autostrăzii Unirii se va situa între 7 miliarde şi 9 miliarde euro, ministrul Fondurilor Europene susţine că este nevoie de o finanţare mixtă pentru acest proiect capital de infrastructură, în condiţiile în care alocarea totală pentru infrastructură în perioada 2014-2020 pentru ţara noastră a fost de 5,4 miliarde euro.
Marcel Boloş a spus: "Vom continua pregătirea documentaţiei tehnico-economic pentru a obţine finanţarea europeană pentru construirea tronsonului Târgu Mureş - Târgu Neamţ şi vom regândi o soluţie corectă de finanţare pentru tronsonul Târgu Neamţ-Iaşi-Ungheni. Pregătim o ordonanţă de urgenţă privind măsurile care se impun în domeniul modernizării infrastructurii rutiere şi feroviare din ţara noastră".
Viitorul act normativ ar urma să fie adoptat de guvern în cel mai scurt timp pentru a debloca situaţia actuală, a precizat ministrul Fondurilor Europene.
Lucian Bode, ministrul Transporturilor, a declarat, în urmă cu două zile, că ţara noastră are nevoie de 40 miliarde euro pentru modernizarea infrastructurii rutiere şi feroviare. El a precizat că, pentru realizarea tuturor lucrărilor necesare de infrastructură, Guvernul ar trebui să se împrumute şi să crească gradul de îndatorare.