Guvernul a aprobat, conform unui comunicat transmis redacţiei, la propunerea Ministerului de Finanţe, următoarele măsuri:
- extinderea stimulentelor fiscale pentru investiţiile în activităţi de cercetare-dezvoltare;
- plafonarea tarifelor RCA până la finalul acestui an;
- un parteneriat între MF/ANAF şi Poşta Română pentru promovarea facilităţilor acordate prin OUG 107/2024 privind amnistia fiscală.
"Prin deciziile de astăzi ne reafirmăm angajamentul să susţinem atât mediul de afaceri, cât şi cetăţenii, prin măsuri responsabile şi bine echilibrate. Extinderea stimulentelor fiscale pentru investiţiile în cercetare-dezvoltare este un pas esenţial pentru consolidarea competitivităţii României în sectoare strategice, având impact direct asupra inovării şi progresului tehnologic. Prin această iniţiativă, vrem să atragem mai multe investiţii în industrii de vârf şi să creăm un mediu propice pentru dezvoltarea unor noi soluţii tehnologice. În ceea ce priveşte plafonarea tarifelor RCA până la finalul anului, se impunea această decizie pentru a preveni creşterea necontrolată a costurilor, până la adoptatea unor noi reglementări în domeniu. Cât despre parteneriatul cu Poşta, dat fiind timpul limitat avut la dispoziţie, ne va fi de mare folos pentru o comunicare eficientă cu potenţialii beneficiari persoane fizice, care să primească într-un mod facil şi simplificat detalii despre prevederile ordonanţei. Ei vor putea să beneficieze de această facilitate fără să fie nevoie să se deplaseze de la domiciliu", a subliniat ministrul Marcel Boloş.
Măsuri de sprijin a mediului de afaceri pentru dezvoltarea domeniului de cercetare-dezvoltare
Proiectul este susţinut şi realizat în urma consultărilor cu mediul de afaceri, prin actul normativ aprobat, fiind o formă prin care MF continuă stimularea activităţilor de cercetare-dezvoltare desfăşurate de marile întreprinderi care plătesc impozitul minim pe cifra de afaceri, începând cu anul 2024.
Prin actul normativ se reglementează scăderea din impozitul minim pe cifra de afaceri a valorii obţinute prin aplicarea cotei de 16% asupra cuantumului reprezentând deducerea suplimentară de 50% aplicată cheltuielilor eligibile pentru activităţile de cercetare-dezvoltare.
Având în vedere că rezultatul fiscal al anului 2024 încă nu a fost definitivat, facilitatea se va aplica şi pentru determinarea impozitului pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri aferent anului fiscal 2024/anului fiscal modificat care începe în anul 2024.
Efectul stimulativ al măsurii va consta în:
• reinvestirea fondurilor deduse în cercetare-dezvoltare;
• creşterea investiţiilor şi cheltuielilor aferente activităţilor de cercetare-dezvoltare;
• atragerea de noi proiecte de cercetare-dezvoltare în România;
• recunoaşterea activităţilor de cercetare-dezvoltare ca fiind într-adevăr de importanţă strategică.
Tarifele poliţelor de asigurare obligatorie rămân plafonate până la 31 decembrie 2024
Proiectul Hotărâre de Guvern, elaborat de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), şi promovat de MF, reglementează prelungirea până la 31.12.2024 a prevederilor art. 1 alin. (2) şi (4) din HG nr.1326/2023 privind stabilirea tarifelor de primă maxime şi a altor măsuri aplicabile de către societăţile de asigurare care practică asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi de tramvaie. Măsura este necesară pentru stabilizarea graduală a pieţei de asigurări RCA în vederea evitării efectelor negative în alte sectoare ale economiei.
Astfel, prin HG nr. 1326/2023, tarifele de primă maxime au fost stabilite la nivelul propriilor tarife de primă care au fost practicate de către fiecare asigurător RCA la data de 28 februarie 2023, care pot fi ajustate cu un procent de maximum 6,8%, şi sunt valabile pentru o perioadă de 3 luni de la data intrării în vigoare a hotărârii. Tarifele se aplică în cazul contractelor RCA încheiate după data intrării în vigoare a hotărârii.
Comisioanele de distribuţie aferente contractelor RCA se limitează la maximum 8% din prima netă de cheltuieli de distribuţie pentru o perioadă de 3 luni de la data intrării în vigoare hotărârii.
Calculul despăgubirii are în vedere un tarif ce nu poate depăşi tariful mediu practicat de reprezentanţele rent-a-car ce oferă servicii de închiriere de autoturisme fără conducător auto şi se acordă numai în situaţia în care vehiculul avariat nu mai poate fi utilizat din punct de vedere tehnic.
Perioada maximă pentru care se pot acorda despăgubirile mai sus menţionate este de 30 de zile, fie de la data eliberării autorizaţiei de reparaţie de către unităţile Poliţiei Române, fie de la data eliberării documentului de intrare în reparaţie eliberat de către asigurătorul RCA. Termenul va putea fi prelungit numai cu aprobarea asigurătorului RCA în situaţii justificate, probate cu documente.
În cazul vehiculelor care se încadrează în situaţia de daună totală economică, despăgubirile acoperă perioada cuprinsă între data constatării avariilor şi data înaintării ofertei de despăgubire, cu respectarea termenelor prevăzute de Legea nr. 132/2017, cu modificările şi completările ulterioare. În acest caz, valoarea despăgubirii reprezentând acoperirea costurilor de înlocuire temporară a vehiculului avariat nu poate depăşi 25% din valoarea de piaţă a vehiculului avariat.
Parteneriat între MF/ANAF şi Poşta Română pentru promovarea facilităţilor fiscale ale OUG 107/2024
Actul normativ stabileşte că ANAF va încheia o convenţie cu Poşta Română prin care serviciile de tipărire, împlicuire şi comunicare cu confirmare de primire către contribuabili a documentelor necesare accesării facilităþilor fiscale prevăzute în ordonanþa privind amnistia fiscală (OUG nr. 107/2024 să fie furnizate de către Poşta Română.
Astfel, prin intermediul Companiei Poşta Română, contribuabilii vor primi la domiciliu:
scrisoarea de informare privind beneficiile şi condiţiile de accesare a facilităţilor fiscale, inclusiv cuantumul total al obligaţiilor bugetare restante la data de 31 august 2024, din care, defalcat, valoarea acestora ce trebuie plătită şi, respectiv, valoarea care poate face obiectul anulării;
modelul "Notificării privind intenţia de a beneficia de anulare a unor obligaţii bugetare";
modelul "Cererii privind anularea unor obligaţii bugetare".
De asemenea, factorii poştali vor prelua de la domiciliul contribuabilului, plicul care conţine "Notificarea privind intenţia de a beneficia de anulare a unor obligaţii bugetare" şi expedierea acestuia către organul fiscal central competent în administrarea obligaþiilor fiscale datorate de contribuabilul de la care a fost preluat.
Poşta Română va putea încasa prin mijloacele legale de plată, la domiciliul fiscal al contribuabilului sau la oficiul poştal, sumele aferente obligaţiilor bugetare ce trebuie achitate în vederea accesării facilităţilor fiscale prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2024, în cazul contribuabililor care optează pentru plata acestor obligaþii în numerar sau prin intermediul cardurilor bancare.
Măsura este necesară, întrucât, din analiza efectuată la nivelul Ministerului Finanţelor s-a constatat că serviciile de tipărire şi împlicuire a documentelor necesare informării contribuabililor cu privire la accesarea facilităţilor fiscale nu pot fi realizate într-un timp suficient astfel încât prin aplicarea prevederilor OUG nr. 107/2024 să se asigure maximizarea efectelor aşteptate din perspectiva încasării veniturilor bugetare.