Proiectul de lege privind unele măsuri pentru privatizarea societăţii comerciale Automobile Craiova a primit, marţi, raport favorabil, fără amendamente, din partea Comisiei pentru privatizare din Senat. Proiectul a fost adoptat în unanimitate de membrii comisiei iar miercuri urmează să fie dezbătut în plenul Camerei superioare a Parlamentului. Deşi proiectului nu i-au fost aduse amendamente din partea Comisiei pentru privatizare, membrii Comisiei economice, care au dezbătut anterior proiectul de lege şi i-au dat aviz favorabil, au avut două amendamente. Guvernul a înaintat Senatului pe 26 septembrie 2007, spre dezbatere, în calitate de primă cameră sesizată, proiectul de lege privind unele măsuri pentru privatizarea SC Automobile Craiova SA. Ca urmare a faptului că la nivelul Comisiei Europene s-a hotărât iniţierea unei proceduri formale de investigaţie, conform articolului 88 (2) al Tratatului Comisiei Europene pentru suspendarea oricărui posibil ajutor de stat în ceea ce priveşte privatizarea societăţii amintite, pe 10 octombrie, Guvernul a adresat Biroului Permanent al Senatului solicitarea privind suspendarea dezbaterilor asupra acestui proiect. Pe de altă parte, pe 12 decembrie 2007, plenul Senatului a decis prelungirea termenului de adoptare tacită de la 45 la 60 de zile. Ulterior, având în vedere stadiul discuţiilor dintre Comisia de privatizare a SC Automobile Craiova şi reprezentanţii Comisiei Europene, Guvernul a cerut Comisiei pentru privatizare din Senat continuarea dezbaterilor asupra proiectului de lege. Potrivit contractului de privatizare, se preconizează o investiţie în valoare de 675 de milioane de euro în patru ani, realizarea unei capacităţi de producţie pentru 300.000 de autovehicule/an, obţinerea pe plan local a 60% din componentele vehiculelor produse în România şi creşterea numărului de personal la 7.000 în anul 2011. Amendamentele aduse de Comisia economică fac referire la unele corelări în textul proiectului de lege şi la introducerea unei limitări de timp pentru acordarea despăgubirilor, care să nu depăşească opt ani. Actul normativ care urmează să fie dezbătut astăzi în plenul Senatului creează cadrul legal în vederea semnării contractului de vânzare-cumpărare de acţiuni la SC Automobile Craiova SA între AVAS şi compania Ford Motor Company, SUA.
Preţul oferit de Ford pe întregul pachet de acţiuni scos la vânzare este de 57 de milioane de euro. Contractul de vânzare-cumpărare va intra în vigoare după îndeplinirea unor condiţii precedente, incluzând aprobarea de către Parlament a legii şi autorizarea tranzacţiei de către Comisia Europeană privind politica concurenţială. Legea ar urma să vizeze instituirea unei excepţii de la articolul 30 din Legea nr. 137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării. Conform acestui text, în cazul în care statul ar trebui să suporte despăgubiri pentru încălcarea obligaţiilor sale izvorâte din contractul de privatizare, valoarea lor "nu va putea depăşi cumulat 50% din preţul plătit de cumpărător".
Proiectul vizează, de asemenea, instituirea unei excepţii de la regula conform căreia statul nu răspunde pentru prejudicii decurgând din vicii aparente, adică din "acte, fapte şi operaţiuni" dezvăluite ofertantului sau care puteau fi cunoscute de către acesta prin derularea propriului audit.