Toate ofertele publice de vânzare de acţiuni ale unor companii ar trebui să conţină şi o tranşă de retail, indiferent dacă este vorba despre companii controlate de stat sau despre firme cu acţionariat privat, consideră Matei Filipidescu, directorul diviziei de Corporate Finance şi Investment Banking din cadrul BCR. "Investitorii de retail asigură lichiditate şi oferă un debuşeu pentru investitorii instituţionali care doresc să vândă o parte a deţinerilor de titluri din portofoliu, motiv pentru care ei trebuie stimulaţi să investească", a declarat domnia sa, în cadrul unei întâlniri cu presa.
Oferta publică iniţială a Nuclearelectrica (simbol SNN) a fost suprasubscrisă de aproape şase ori pe tranşa de retail, ceea ce i-a determinat pe reprezentanţii micilor investitori să solicite creşterea dimensiunii tranşei ce urmează să le fie alocată în cadrul IPO-ului Romgaz.
Pentru ca o ofertă publică să fie considerată un succes este nevoie, însă, să există suprasubscriere din partea investitorilor instituţionali care au o strategie pe termen lung, pentru ca aceştia să cumpere acţiuni în primele zile de tranzacţionare şi să prevină o scădere abruptă a preţului, atrage atenţia bancherul de investiţii. "Un investitor pe termen lung nu este afectat în mod direct de o scădere puternică a preţului unui acţiuni pe care a cumpărat-o în cadrul unei oferte publice, dar, în acelaşi timp, nu are cum să fie mulţumit dacă înregistrează o diminuare a valorii activului net, din cauza acestei evoluţii nefavorabile a preţului", arată Matei Filipidescu.
Anul viitor ar putea să aibă loc două sau trei listări la Bursa de Valori Bucureşti (BVB) intermediate de BCR, potrivit reprezentantului instituţiei financiare. BCR face parte din consorţiile care intermediază listarea Romgaz, alături de Goldman Sachs, Erste şi Raiffeisen Capital &Investment, şi Adeplast, alături de Intercapital Invest, ambele programate să aibă loc în acest an.
În afara ofertelor publice, divizia de Corporate Finance şi Investment Banking a BCR acţionează drept consultant pentru cinci tranzacţii private de fuziuni şi achiziţii, a adăugat directorul acesteia. Operaţiunile au o valoare totală de aproximativ 250 milioane euro şi implică atât companii locale, cât şi jucători locali, potrivit domniei sale. "Companiile mici, care nu ocupă una din primele trei poziţii în sectorul lor de activitate, au şanse mici să atragă un investitor strategic", afirmă bancherul, care susţine că realizarea de fuziuni între companii de dimensiune redusă, dar care pot să genereze o integrare pe verticală a activităţilor reprezintă o alternativă la metodele "clasice" de dezvoltare (prin finanţare bancară sau prin piaţa de capital şi prin atragerea fonduri de investiţii) care merită luată în considerare, având în vedere că nu presupune participare de numerar din partea partenerilor.
La începutul anului viitor, ar trebui să fie finalizate una sau două dintre cele cinci tranzacţii, a precizat Matei Filipidescu, subliniind că toate sunt de achiziţie. Domnia sa a declarat că este vorba atât despre jucători străini care vizează achiziţia unor companii locale, cât şi despre jucători locali care vor să cumpere firme din străinătate. Printre participanţi se numără şi fonduri de private equity, a adăugat reprezentantul BCR.
Preţul la care se încheie astfel de tranzacţii reprezintă punctul de întâlnire al viziunii investitorului, care solicită un discount, invocând perspectivele economice nefavorabile, şi cel al antreprenorului, care cere o primă, determinată de faptul că a reuşit să înregistreze o evoluţie pozitivă şi în condiţiile unui context dificil, explică Matei Filipidescu.