Ministerul Culturii a înfiinţat grupul de lucru pentru modificarea legii privind dreptul de autor şi drepturile conexe

A.B.
Miscellanea / 15 decembrie 2020

Ministerul Culturii a înfiinţat grupul de lucru pentru modificarea legii privind dreptul de autor şi drepturile conexe

Ministerul Culturii a anunţat marţi crearea grupului de lucru pentru modificarea şi completarea Legii 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe. Grupul de lucru va identifica soluţiile atât pentru a transpune în legislaţia naţională directivele europene referitoare la copyright şi directiva referitoare la transmisiile prin cablu şi satelit, cât şi pentru a realiza anumite clarificări solicitate de sectorul cultural, transmite News.ro.

Bogdan Gheorghiu, ministrul Culturii, a transmis: "Anul 2020 ne-a arătat mult mai clar vulnerabilităţile legislaţiei privind drepturile de autor. De aceea, pe lângă faptul că avem obligaţia de a transpune normele europene în legislaţia naţională, trebuie să găsim şi alte soluţii pentru corectarea legislaţiei, astfel încât să nu mai lăsăm loc abuzurilor sau interpretărilor. Aici mă refer la cele semnalate de curând, privind propunerea unui organism de gestiune colectivă a unei metodologii în baza Legii 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, faţă de care există mai multe nemulţumiri în sectorul artelor plastice. În plus, dorim ca această lege să stabilească bazele statutului artistului şi ale statutului lucrătorului cultural".

Directiva UE 790/2019, referitoare la copyright, prevede norme pentru adaptarea anumitor excepţii şi limitări ale dreptului de autor şi ale drepturilor conexe la mediul digital şi la cel transfrontalier, precum şi măsuri pentru facilitarea anumitor practici de acordare a licenţelor, în special. Cadrul juridic trebuie armonizat pentru buna funcţionare a pieţei interne, astfel încât să stimuleze inovarea, creativitatea, investiţiile şi producerea de conţinut nou, inclusiv în mediul digital. Evoluţiile tehnologice rapide continuă să transforme modul în care sunt create, produse, distribuite şi exploatate operele şi alte obiecte protejate, iar legislaţia trebuie să fie concepută astfel încât să permită aplicarea sa în viitor, pentru a nu limita aceste evoluţii.

Tehnologiile digitale permit noi tipuri de utilizări care nu sunt reglementate în mod clar de normele actuale ale Uniunii Europene în domeniile: cercetării, inovării, educaţiei şi conservării patrimoniului cultural. Acest fapt ar putea avea un impact negativ asupra funcţionării pieţei interne.

Directiva UE 789/2019, referitoare la transmisiile prin cablu şi satelit, prevede noi norme pentru asigurarea preluării difuzărilor pe scară mai largă a programelor de televiziune şi radio din alte state membre. Astfel va trebui facilitată acordarea de licenţe privind dreptul de autor şi drepturile conexe pentru operele şi alte obiecte protejate incluse în anumite tipuri de programe de televiziune şi radio. Programele de televiziune şi radio reprezintă mijloace importante de promovare a diversităţii culturale şi lingvistice şi a coeziunii sociale, precum şi de sporire a accesului la informaţii.

Şi pentru acest domeniu, impactul dezvoltării tehnologiilor digitale şi a internetului este major pentru că a transformat distribuirea programelor de televiziune şi radio şi accesul la acestea. Utilizatorii doresc acces sporit la programele de televiziune şi radio atât în direct, cât şi la cerere, utilizând nu numai canalele tradiţionale, cum ar fi transmisiile prin satelit sau cablu, dar şi serviciile online. În consecinţă, organismele de radiodifuziune oferă din ce în ce mai des, pe lângă propriile programe de televiziune şi radio, servicii online auxiliare propriilor emisiuni radiodifuzate, cum ar fi serviciile de transmisie simulcast şi serviciile în reluare.

Cele două directive trebuie transpuse în legislaţia naţională până în iunie 2021.

România se află între cele 24 de state, inclusiv Marea Britanie, pentru care Comisia Europeană a lansat finalul lunii noiembrie proceduri de infringement pentru că nu au reuşit să aplice noile reguli din Directiva privind conţinutul audiovizual.

Opinia Cititorului ( 1 )

  1. Să nu uităm că și Directiva 2014/26/UE a avut termen de transpunere aprilie 2016 iar România a ”reușit” să o transpună abia la începutul anului 2018, și atunci omițând o serie de prevederi și de definiții.

    Problemele legate de Legea 8/1996 sunt mai multe dar mă rezum la domeniul meu de expertiză, gestiunea colectivă în domeniul operelor muzicale și al fonogramelor. 

    În primul rând, deși gestiunea colectivă obligatorie a fost abrogată pentru comunicarea publică a operelor muzicale, radiodifuzarea (care este tot o formă de comunicare publică) a rămas gestionată obligatoriu colectiv deși tratatele internaționale la care România este parte stipulează clar că dreptul de radiodifuzare ???????????????? ???????? ???????????????????? ?????????????????????????????? ?? al autorului de a autoriza sau interzice. De altfel, legea prevede acest drept exclusiv în acest moment la art. 13, lit. g iar mai apoi prevede gestiune colectivă obligatorie pentru exact același drept (ceea ce nu poate exista deoarece în cazurile de gestiune colectivă obligatorie titularii de drepturi nu mai pot autoriza sau interzice radiodifuzarea operelor lor). 

    Hotărârea dată de Curtea Europeană de Justiție schimbă lucrurile și în cazul remunerațiilor echitabile solicitate de organismele de gestiune colectivă ale producătorilor și artiștilor interpreți sau executanți deoarece s-a decis că ”??????????????????????????? ?????????????????? ?????????????????????????????? ??????????? ?????????????????????, ????????????????????????? ???????? ???????????????????????? ?????????????????????????????? ???????????, ???????? ???????????????????????????? ????????????????????????????? ? ???????? ?????????????????????????????? ?????????? ???????????????????????? ????????????????? ?????????????????????????????? ??????????? ???? ?????????????????????????????? ?????????? ????????????????????????????? ???? ???????????????? ????????????????????????????? ????????????????????? ?????????????????????????????? ?????????????????? ???????????????? ????????????????????????????? ???????????????????????????? ???????????????? ???????????????????? ?????????????????????????????? ?????????????????? ????????? ???????????????? ???? ???????????????? ????????????????????????????? ????????????????? ???? ?????????????????????????????? ??????? ???????????? ???? ?????????????????????????????? ?????????????? ???? ???????????????????????????? ?????????????????????????????? ??????.” 

    ???????? ???????????????? ????????????????????????, ???? ????????????????????????????? ???????????????????? ?????????????????????????????? ??????????????????? ???????? ???????????????? ???? ?????????????????????????????? ???????. 

    Multe metodologii aflate în vigoare în acest moment nu respectă modificările aduse Legii 8/1996 în 2018 și 2019. 

    Comunicarea publică are o definiție în legea 8 care contravine noțiunii definite de CJUE în ultimii 15 ani.

    Definirea titularului in Legea 8/1996 nu corespunde definiției date in Directiva 2014/26/UE. 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
fngcimm.ro
danescu.ro
raobooks.com
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
chocoland.ro
arsc.ro
domeniileostrov.ro
leonidas-universitate.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

20 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9764
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7908
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3538
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9910
Gram de aur (XAU)Gram de aur401.4137

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

erfi.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb