Elevii din clasele mici nu îşi vor mai face niciun fel de griji din cauza olimpiadelor. Ministerul Educaţiei şi Cercetării nu va organiza olimpiade şcolare pentru clasele I - IV în acest an având în vedere că în ciclul primar trebuie construite ""elementele de bază ale competenţelor-cheie'', iar acest nivel elementar trebuie dezvoltat în ritmul fiecărui copil, a afirmat ministrul Daniel David. Potrivit ministrului: ""Văd că este primită în spaţiul public cu multă curiozitate vestea că Ministerul Educaţiei şi Cercetării nu organizează olimpiade şcolare pentru clasele I - IV în anul 2025. Din respect pentru această preocupare, ca să punem acest lucru în context, iar apoi în profunzime psihoeducaţională, iată cum stau lucrurile, pentru o înţelegere mai clară a acestei decizii: Adevărul este că ministerul nu a organizat olimpiade şcolare pentru clasele I - IV nici anul trecut (2024), aşa că nu este chiar o premieră''. Potrivit acestuia, participarea la olimpiade organizate de minister aduce o greutate mai mare concursurilor, ""începând să stimuleze prea devreme o industrie a meditaţiilor şi focalizări prea timpurii pe anumite domenii, ignorându-se altele (tot de bază), ceea ce poate distorsiona dezvoltarea nivelului elementar al tuturor competenţelor-cheie''. Daniel David a explicat: ""Am înlocuit la nivelul învăţământului primar evaluarea prin note cu evaluarea prin calificative tocmai în lumina lucrurilor descrise mai sus, pentru a nu produce prea devreme segregare între copii (şi şcoli) şi afectarea stimei de sine, important fiind aici să dezvoltăm nivelul elementar al tuturor competenţelor-cheie, în ritmul personal al fiecărui copil, nu să facem diferenţieri prea fine (şi adesea nerelevante) şi prea devreme între copii. În acelaşi spirit, la aceste vârste se urmăreşte mai ales dezvoltarea cooperării şi a lucrului în echipă, competiţia, importantă şi ea, trebuind însă gândită la acest nivel în acest context''. El a adăugat că, pentru a stimula competiţia adecvată, ministerul nu interzice derularea unor concursuri locale, regionale, naţionale asumate autonom şi responsabil de şcoală şi cu consultarea părinţilor, care pot pătrunde într-un portofoliu educaţional mai extins, dar nu au greutatea şi mesajul unei olimpiade organizate de minister. ""Aşadar, hai să ne focalizăm în clasele I - IV pe dezvoltarea riguroasă şi în ritmul personal, la cât mai mulţi copii, a tuturor aspectelor elementare necesare competenţelor-cheie, fără să distorsionăm acest proces prea devreme prin focalizarea pe olimpiade organizate de minister, cu accente prea timpurii pe anumite domenii, ignorându-se altele, dar lăsând şcolilor posibilitatea să facă comparaţii responsabile şi voluntare prin concursuri locale/regionale/naţionale ce pot intra într-un portofoliu educaţional extins'', a completat ministrul Educaţiei. Dincolo de această decizie centrală, copii din ciclul primar vor avea parte de ocazii suficiente să îşi testeze cunoştinţele.
Ministerul Educaţiei renunţă la olimpiadele şcolare pentru ciclul primar
O.D.
Ziarul BURSA #Miscellanea / 21 ianuarie
Opinia Cititorului