Guvernul a aprobat, vineri, ordonanţa de urgenţă pentru modificarea unor acte normative în domeniul e-Transport, e-TVA şi e-Factura, potrivit căreia se amână până la 1 ianuarie 2025, sancţiunile pentru faptele săvârşite şi constatate începând cu această dată, pentru transportul rutier internaţional vizat de legislaţia e-Transport, conform unui comunicat de presă al Ministerului Finanţelor.
De asemenea, un alt aspect important adoptat este clarificarea ajustării plafonului lunar de 4.000 lei reprezentând venit brut realizat din salarii şi asimilate salariilor, în sensul excluderii de la calculul acestuia a contravalorii tichetelor de masă, respectiv a indemnizaţiei de hrană, după caz, acordate potrivit legii, pentru perioada iulie-decembrie 2024.
Modificările vin în urma centralizării propunerilor primite ca urmare a consultărilor cu reprezentanţii mediului de afaceri, respectiv: Confederaţia Patronală Concordia, Romanian Business Leaders, AmCham România, Organizaţia Patronală a Hotelurilor şi Restaurantelor din România, Forumul Investitorilor Străini.
"Noul cadru pus pe tapet, împreună cu modificările pe care le aducem urmare a discuţiilor din această săptămână, reiterând deschiderea totală către îmbunătăţire a mecanismelor de implementare a RO-eTVA, până la termenele efective de intrare în vigoare a prevederilor din ordonanţă, vor aduce îmbunătăţiri în ceea ce priveşte creşterea conformării fiscale şi reducerii gap-ului de TVA şi vine în sprijinul contribuabililor corecţi şi oneşti, cât şi a reprezentanţilor ANAF, în combaterea şi reducerea evaziunii fiscale", a subliniat Marcel Boloş, ministrul Finanţelor.
În ceea ce priveşte sistemul e-TVA:
- se amână de la trei luni la şase luni, până la 1 ianuarie 2025, termenul de justificare a diferenţelor de TVA, în raport cu datele din decontul precompletat de TVA;
- se prelungeşte termenul de cinci zile pentru verificarea informaţiilor şi datelor din decontul precompletat de TVA la 20 de zile şi abrogarea notelor justificative, care implicau un efort suplimentar din partea experţilor contabili;
- se înfiinţează Comitetul e-TVA format din reprezentanţii MF şi ai mediului de afaceri pentru monitorizarea mecanismului sistemului RO-eTVA şi realizarea de îmbunătăţiri constante într-un mediu partenerial, care să asigure combaterea evaziunii fiscale şi reducerea gap-ului de TVA, cât şi o digitalizare care să vină în sprijinul contribuabililor, în relaţie cu organele fiscale. Comitetul are rol consultativ, iar membrii lui nu vor fi remuneraţi;
- notificările de conformare nu vor produce efecte cu privire la indicatorii de risc fiscal, până la 1 ianuarie 2025;
revizuirea cuantumului sistemului de amenzi, diferenţiat pe categorii de persoane impozabile.
În ceea ce priveşte sistemul e-Factura:
- Se stabileşte o perioadă de 1 an, respectiv până la 1 iulie 2025, în care să nu fie obligatorie utilizarea RO e-Factura de către institutele/centrele culturale ale altor state care activează pe teritoriul României în baza unor acorduri interguvernamentale, precum şi de către furnizorii/prestatorii acestora, având în vedere restricţiile tehnice actuale ale sistemului.
Clarificări pentru acordarea facilităţii fiscale în ceea ce priveşte salariul minim
Pentru acordarea facilităţii fiscale referitoare la neimpozitarea şi neincluderea în baza de calcul al contribuţiilor sociale obligatorii a sumei de 300 lei/lună se ajustează plafonul lunar de 4.000 lei, reprezentând venit brut realizat din salarii şi asimilate salariilor, în sensul excluderii de la calculul acestuia a contravalorii tichetelor de masă, respectiv a indemnizaţiei de hrană, după caz, acordate potrivit legii, pentru perioada iulie-decembrie 2024.
Astfel, angajaţii care, prin cumulul noului salariul minim cu bonurile de masă ar fi depăşit pragul de 4.000 lei, beneficiază în continuare de neimpozitarea celor 300 lei.