Ministerul Transporturilor încalcă ordonanţa privind guvernanţa corporativă la Aeroporturi Bucureşti

Andrei Iacomi
Piaţa de Capital / 17 iulie

Ministerul Transporturilor încalcă ordonanţa privind guvernanţa corporativă la Aeroporturi Bucureşti

Cinci din cele şase persoane propuse de Minister pentru Consiliul de Administraţie al companiei sunt funcţionari publici, conform unor surse

Conform OUG 119, în board-ul unei companii precum Aeroporturi Bucureşti nu pot fi mai mult de doi funcţionari publici

Administratorii companiei vor fi numiţi vineri, în cadrul unei adunări generale a acţionarilor

Cinci din cele şase propuneri ale Ministerului Transporturilor pentru Consiliul de Administraţie al companiei Aeroporturi Bucureşti pentru următorii patru ani sunt funcţionari publici, în ciuda faptului că, ordonanţa privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice specifică că nu pot fi mai mult de doi funcţionari publici în board, conform unor surse apropiate situaţiei.

Numirea administratorilor Aeroporturi Bucureşti va avea loc vineri, 19 iulie, conform convocatorului publicat în data de 14 iunie. Ministerul deţine 80% din compania ce administrează aeroporturile Henri Coandă şi Aurel Vlaicu, ceea ce înseamnă că urmează să numească şase administratori, în vreme ce Fondul Proprietatea, ce are 20% din societate, va avea un om în board.

În convocator se menţionează că, acţionarii Aeroporturi Bucureşti vor numi membrii consiliului de administraţie în conformitate cu prevederile OUG nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, prin aplicarea votului cumulativ. Or, în ordonanţă, la Art. 28, se specifică: "În cazul consiliilor de administraţie al căror număr de membri se încadrează în prevederile alin. (2), nu pot fi mai mult de 2 membri din rândul funcţionarilor publici sau altor categorii de personal din cadrul autorităţii publice tutelare ori din cadrul altor autorităţi sau instituţii publice".

Conform unor surse apropiate situaţiei, propunerile ministerului pentru board-ul Aeroporturi Bucureşti sunt: Mirela Birchi, Georgeta Bumbac, Gabriel-Constantin Bunduc, Eduard Bachide, Corneliu-Felix Ardelean şi Florin-Cosmin Mihaltan.

Din CV-urile lor aflăm că:

Mirela Birchi este Consilier Personal al Viceprim-Ministrului în cadrul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii;

Georgeta Bumbac este Director în cadrul Direcţiei Generale Economice în Ministerul Sănătăţii;

Gabriel-Constantin Bunduc este Secretar de Stat în Ministerul Transporturilor;

Eduard Bachide este Secretar de Stat în Ministerul Apărării Naţionale;

Corneliu-Felix Ardelean a fost Director în cadrul Ministerului Transporturilor în perioada 2019-2020, conform CV-ului depus pentru funcţia de administrator al Aeroporturi Bucureşti. Dar, o cautare pe Internet arată că Felix Ardelean este Director General al Infrainvest - platformă de informare legată de finanţări în domeniul transporturilor, ce aparţie de Ministerul Transporturilor; în 2023 figura ca Director General în cadrul Ministerului Transporturilor, etc;

Florin-Cosmin Mihălţan este administrator sau manager al unor SRL-uri din Cluj, fără legătură cu domeniul aviaţiei, iar între decembrie 2019 şi decembrie 2020 a fost Director de Cabinet al Ministrului, în cadrul Ministerului Transporturilor. DIn informaţiile disponibile pe Internet reiese că Mihălţan este apropiat al actualului Vicepreşedinte al Camerei Deputaţilor, Lucian Bode.

Practic, cu excepţia lui Mihălţan, toţi ceilalţi cinci candidaţi propuşi de Ministerul Transporturilor pentru board-ul Aeroporturi Bucureşti sunt funcţionari publici, personal angajat sau secretari de stat în funcţie, după cum reiese chiar din CV-urile lor sau din informaţiile disponibile online.

O altă abatere de la prevederile ordonanţei privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice pare să fie legată de perioada de selecţie a administratorilor Aeroporturi Bucureşti.

Procesul de selecţie a fost aprobat în adunarea generală a acţionarilor companiei din iulie 2022, dar a început efectiv la începutul lunii august 2023, după cum reiese din documentele disponibile pe site-ul Aeroporturi Bucureşti. Or, dacă vineri vor fi numiţi administratorii companiei, perioada scursă din momentul începerii procesului de selecţie până la numirile efective ale administratorilor ar fi de aproape douăsprezece luni, deşi OUG nr. 109/2011 prevede că procesul de selecţie trebuie să se desfăşoare în 150 de zile de la iniţiere.

Concret, la Art 64^4, alin. 3, din Ordonanţă se menţionează: "Procedura de selecţie pentru membrii consiliului de administraţie sau supraveghere şi directori se finalizează în termen de cel mult 150 de zile de la declanşare".

Analizând dispoziţiile legii guvernării corporative a întreprinderilor publice aşa cum au fost ele modificate prin art. IX din OUG 31/2024, ar reieşi că, procedura de selecţie aprobată în 2022 şi demarată în august 2023 ar trebui să se desfăşoare după vechea legislaţie. Citind Nota de Fundamentare a OUG 31/2024 reţinem că printre iniţiatori se numără Ministerul Apărării Naţionale, Secretariatul General al Guvernului şi Ministerul Transporturilor, adică exact cele trei instituţii care vor să-şi numească reprezentanţii în board-ul Aeroporturi Bucureşti. Se poate spune că, prin iniţierea şi adoptarea OUG 31/2024, ministrul Sorin Grindeanu, ministrul Angel Tîlvăr şi Secretarul General al Guvernului, Mircea Abrudean, au pregătit terenul pentru a-şi numi fără probleme oamenii la conducerea companiei ce administrează aeroporturile Henri Coandă şi Aurel Vlaicu.

În prezent, Aeroporturi Bucureşti are doi administratori provizorii, respectiv George Bumbac şi Cătălin Diaconu - reprezentantul acţionarului minoritar Fondul Proprietatea. Astfel, pe ordinea de zi a adunării de vineri se află aducerea la cunoştinţa acţionarilor asupra încetării mandatelor membrilor provizorii, precum şi alte aspecte legate de indemnizaţia membrilor board-ului companiei sau de forma şi conţinutul contractului.

Opinia Cititorului ( 9 )

  1. responsabilul sa traga la raspundere structurile statului care incalca legea?

    1. Pfff :)))

      Valabil peste tot. Numai sinecuristi de partid

      La vremuri noi, tot noi, bolsevicii

    Si ne mai miram ca pentru licitatia spatilor comerciale se cerea mita uriasa ?

    Singura solutie este scoaterea la vanzare pe bursa a unui pachet de actiuni ! 

    Sa intelegem cu totii ca statul roman , prin reprezentantii sai ( in cazul de fata Grindeanu ) este cel mai mare TALHAR ! 

    De cate ori tranzitez aeroportul sunt scarbit de mizeria de la toalete si de preturile imense la "chiosurile"din interior. Va rog sa vedeti si preturile la casele de schimb : efectiv jechamesc pe cei ce vor sa schimbe valuta ! 

    Dar asa se justifica spagile cerute de conducerea aeroportului .

    HOTIE, numele tau e STATUL ROMAN ! 

    1. pentru care milioane de romani au plecat, apropo statul nu stie cati oameni au plecat, dar ai pus punctul pe i, cele mai mari 2 probleme pe care le avem aici sunt:

      1. statul incalca legea

      2. statul nu aplica legea 

      Ieri am venit de la Paris, la inceputul lunii din US ... aceeasi mizerie in aeroporturi, aceleasi preturi nesimtite, aceleasi toalete murdare. Singurele aeroporturi decente dpdv al curateniei sunt cele din Asia ... Japonia, China, Dubai, Emirate.

      Ref la sinecuri ... o participatie private de min 20-30% ar ajuta mult, nu s-ar mai fura pe fata, s-ar fura mai cu perdea si la scara mai mica.  

      vezi tu, asta-i meteahna romanului!

      acceptam furtul in diferite forme:  

      daca fura si face ceva si pt noi...  

      daca fura, dar nu la fel de mult ca inainte... 

      daca fura, dar nu stim... 

      daca fura, dar nu cu scara, ci cu scaunul... 

      etc 

      si asa se ajunge la:

      Președintele Klaus Iohannis a promulgat vineri (10 mai 2024) legea inițiată de Marcel Ciolacu și Nicolae Ciucă prin care evazioniștii care au produs un prejudiciu de până la 1.000.000 de euro scapă de închisoare dacă achită suma, plus o penalizare. Actul normativ a fost contestat atât de instanța supremă, cât și de opoziție. Curtea Constituțională a respins sesizările, pe motiv că legea face trecerea spre „teoriile moderne” ale Dreptului, care au ca obiectiv principal recuperarea prejudiciului, nu condamnarea făptașilor. 

      in halul asta ne-au manipulat incat ni se pare furtul a fi o normalitate!!!

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
rpia.ro
danescu.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Oct. 2024
Euro (EUR)Euro4.9724
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5865
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2949
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9815
Gram de aur (XAU)Gram de aur399.9201

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
citiesoftomorrow.ro
cnipmmr.ro
thediplomat.ro
hipo.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb