Din 2022, România a trecut la raportarea digitală a informaţiilor fiscale şi contabile ale companiilor prin implementarea SAF-T (fişierul standard de audit de taxe). Noul sistem de raportare, transpus în declaraţia 406, presupune transferul periodic către ANAF, într-un format standardizat, a tuturor datelor financiar-contabile ale companiilor, iar introducerea lui are amploarea unei schimbări de paradigmă în schimbul de informaţii dintre administraţia fiscală şi mediul de afaceri. Ca orice sistem nou, şi SAF-T este încă insuficient cunoscut, iar o parte dintre informaţiile care îl vizează au fost înţelese eronat de contribuabili. Demontăm în cele ce urmează câteva dintre cele mai circulate mituri despre noua raportare SAF-T.
Mit: Raportările SAF-T încep de la 1 ianuarie pentru toate companiile încadrate la mari contribuabili
Parţial fals. Termenul de 1 ianuarie 2022 este valabil doar pentru marii contribuabili istorici (cei care erau încadraţi de către ANAF şi înainte de 1 ianuarie 2022 la această categorie). Pentru companiile care au devenit mari contribuabili abia de la 1 ianuarie 2022, în urma reclasificării operate de ANAF pe finalul anului trecut, obligaţia de a depune raportările SAF-T intervine începând cu 1 iulie 2022.
Mit: Raportările SAF-T vizează doar companiile foarte mari
Fals. Companiile foarte mari sunt doar primele care trebuie să depună raportări SAF-T, obligaţia de raportare fiind valabilă şi pentru companiile medii şi mici. Pentru acestea din urmă termenele sunt: 1 ianuarie 2023 - pentru contribuabilii mijlocii şi 1 ianuarie 2025 pentru contribuabilii mici.
Singurele entităţi care nu vor depune raportări SAF-T sunt: instituţiile publice şi autorităţile administrative, persoanele fizice care desfăşoară activităţi independente (PFA-uri, II-uri, IF-uri), profesioniştii (avocaţi, notari, practicieni în insolvenţă etc.), asociaţiile familiale, cabinetele medicale individuale.
Mit: Raportările SAF-T nu se aplică şi companiilor nou-înfiinţate
Fals. Inclusiv companiile nou-înfiinţate vor avea obligaţia de a raporta date către ANAF prin declaraţia 406. Termenele pentru ele depind de categoria la care vor fi încadrate în funcţie de dimensiunea lor la termenele de referinţă amintite anterior.
Mit: SAF-T generează obligaţii de plată
Fals. SAF-T este o declaraţie informativă, ceea ce înseamnă că ea nu aduce obligaţii de plată, ci este doar un instrument prin care ANAF are acces la datele financiar-contabile ale companiilor din România. Sistemul va fi folosit de ANAF pentru reducerea evaziunii fiscale, dar şi pentru simplificarea controalelor care vor deveni mai puţin împovărătoare pentru companii, căci ANAF va avea acces la toate informaţiile din evidenţele contabile şi fiscale ale contribuabililor, astfel că va putea identifica de la distanţă tranzacţiile cu risc de fraudă, iar timpul petrecut de inspectorii fiscali la sediile contribuabililor se va reduce.
Mit: Perioada de graţie se aplică şi pentru impozitele şi taxele vizate de raportarea prin SAF-T
Fals. Perioada de graţie vizează exclusiv termenele de depunere ale declaraţiei 406, care pot fi amânate cu până la 6 luni fără să existe riscul aplicării unor amenzi pentru nedepunerea la timp a formularului. Mai precis, perioadele de graţie permit marilor contribuabili, pentru care obligaţia de depunere a intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2022, să-şi depună toate declaraţiile 406 aferente perioadei ianuarie - iunie 2022, indiferent că raportarea este lunară sau trimestrială, până la finalul lunii iulie 2022. Pentru marii contribuabili încadraţi la această categorie doar începând din 2022, perioada de graţie vizează raportările din iulie - decembrie 2022, astfel că termenul pentru depunerea tuturor declaraţiilor 406 este finalul lunii ianuarie 2023.
Amenda pentru nedepunerea la termenele-limită a fişierului SAF-T este între 1.000 şi 5.000 de lei, dar aceasta nu se va aplica în perioada de graţie.
1. O alta aberatie a ANAF
(mesaj trimis de anonima în data de 11.04.2022, 11:32)
O alta aberatie a ANAF pentru a mai lua un rand de piele de pe fraieri - firmele mici si mijlocii.
De ce ar avea obligatii de SAF-T un mic sereleul care vinde nimicuri ??? Ca sa ce ??
O alta aberatie este taxarea cu TVA a tuturor importurilor sub 10 EURO aduse din China.. Ce castiga statul din astfel de "operatiuni de amploare"?