NYSE Euronext ar fi făcut mai mult pentru comunicarea cu clienţii săi, decât Nasdaq OMX Group, în cadrul ofertei publice iniţiale (IPO) a Facebook, a declarat directorul executiv, Duncan Niederauer, citat de Bloomberg.
Niederauer, a cărui companie a pierdut în faţa Nasdaq dreptul de listare a ofertei de 16 miliarde de dolari, a afirmat că investitorii celui de-al doilea cel mai mare operator de piaţă din Statele Unite meritau mai multă claritate.
Nasdaq a propus o compensaţie în valoare de 40 milioane de dolari pentru brokerii care au pierdut bani din cauza întârzierilor şi comenzilor neprelucrate corect, pe fondul defecţiunilor tehnice din ziua listării Facebook.
"Dacă o soartă asemănătoare ne-ar fi afectat în acea zi, când încercam să listăm o companie, aţi fi găsit că am fi fost mult mai comunicativi", a precizat Niederauer, adăugând: "Nu aţi fi avut probleme în a ne găsi. Am fi anunţat imediat oamenii ce urmează să facem".
Sistemele de operare ale Nas-daq OMX folosite pentru stabilirea preţului de deschidere al Facebook au fost depăşite, pe 18 mai, de numeroasele comenzi şi anulări pentru IPO. Soluţia la care a apelat Nasdaq a împiedicat ca actualizările şi anulările a 30 milioane de acţiuni, în intervalul 11:11 - 11:30, ora locală, să fie reflectate în deschiderea tranzacţiei.
Deşi tranzacţionarea a început la 11:30, Nasdaq nu a trimis confirmările comenzilor executate în deschidere decât la 13:50, acestea rămănând ignorate. Lipsa raportărilor a condus la confuzie între investitori şi brokeri dacă într-adevăr deţineau acţiuni, astfel împiedicându-i să-şi reducă pierderile.
Nasdaq doreşte aprobarea Securities and Exchange Commission (SEC) pentru planul de compensaţie, în valoare de 40 milioane de dolari, pentru brokerii ale căror comenzi au fost neprelucrate corect. NYSE Euronext condamnă planul ca fiind nedrept, deoarece aproximativ 26,3 milioane de dolari din compensaţia propusă sunt sub forma unui discount privind comisioanele tranzacţiilor viitoare, care ar putea creşte valoarea de piaţă a Nasdaq în defavoarea competitorilor săi.
"Oamenii doresc mai multă răspundere, doresc mai multă claritate, doresc mai multă corectitudine", a mai adăugat Niederauer.
Însă planul de compensare al brokerilor prin discounturi ale comisioanelor încalcă legile americane privind valorile mobiliare, deoarece propune modificări de preţ ce vizează doar anumiţi membri, a declarat William O'Brien, CEO al "Direct Edge Holdings", un operator din New Jersey. Tranzacţiile pot modifica preţurile, "însă avem o obligaţie generală să o facem într-o aşa manieră care continuă să promoveze competiţia între tranzacţii", a mai adăugat O'Brien.
William O'Brien a mai precizat: "Este un oribil conflict de interese pentru brokerii care trebuie să decidă dacă Nasdaq are dreptate pe fondul valorii generale a propunerii sau datorită discountului motivant".
Planul Nasdaq este "în cel mai bun caz, mediocru", a afirmat Thomas Joyce, director executiv al "Knight Capital Group", market maker şi broker instituţional. Compania a precizat, în cadrul unui document trimis către SEC, luna trecută, că pierderile sale, care cauzate de neprelucrarea corectă a listării Facebook, sunt între 30 milioane şi 35 milioane de dolari. Nasdaq ar trebui "să se întoarcă la trasarea planului" şi să vină cu un plan mai bun, a mai adăugat Joyce.
Thomas Kloet, director executiv al "TMX Group", deţinătorul Bursei de la Toronto, a menţionat că Nasdaq se află în faţa unei decizii dificile dacă să menţină sau nu tranzacţionarea acţiunilor Facebook, după ce rapoartele de executare nu au fost diseminate clienţilor.