Google şi Amazon vor fi obligate să informeze companiile cum stabilesc ierarhia produselor pe platformele lor, în timp ce Facebook şi alte companii de tehnologie vor fi mai transparente în privinţa termenilor şi condiţiilor, potrivit noilor reglementări ale Uniunii Europene adoptate ieri, transmite Reuters.
Legea privind practicile comerciale dintre platforme şi întreprinderi, propusă de Comisia Europeană în aprilie 2018, este cea mai recentă măsură a Europei de a ţine sub control giganţii online şi de a asigura că utilizatorii şi companiile concurente mai mici sunt tratate corect, mai scrie agenţia.
Parlamentarii europeni au adoptat ieri, noile reglementări, care trebuie aprobate în următoarele luni de Consiliul European, înainte de a intra în vigoare. Negociatorii celor trei organisme europene au ajuns la un acord politic în februarie.
Noile reglementări, care vor acoperi 7.000 de companii online, se referă la pieţele de comerţ electronic, magazinele de aplicaţii, media socială şi la site-urile care compară preţurile.
Produsele Google Play, Shopping şi Search, App Store al Apple, Store and Bing al Microsoft, Marketplace al Amazon, eBay, Fnac Marketplace, Instagram al Facebook, Skyscanner, Yahoo! şi DuckDuckGo sunt unele dintre companiile afectate de reglementări.
"Suntem încântaţi de sprijinul covârşitor exprimat de deputaţii din Parlamentul European pentru noile norme privind practicile comerciale ale platformelor online. Este vorba despre primul regulament din lume care abordează provocările relaţiilor de afaceri din cadrul economiei platformelor online şi, ca atare, reprezintă o etapă importantă a pieţei unice digitale, care pune bazele viitoarelor evoluţii. Acesta nu numai că va îmbunătăţi încrederea, previzibilitatea şi securitatea juridică, ci va oferi şi opţiuni noi şi accesibile în ceea ce priveşte măsurile reparatorii şi soluţionarea litigiilor dintre întreprinderi şi platforme", au afirmat într-o declaraţie comună Andrus Ansip, comisarul pentru piaţa internă, industrie, antreprenoriat şi IMM-uri, El¿bieta Bieñkowska, şi comisarul pentru economia digitală şi societatea digitală, Mariya Gabriel.
Reglementările includ o listă neagră de practici incorecte de comerţ, cer companiilor să creeze un sistem intern de gestionare a reclamaţiilor şi permit companiilor să se asocieze pentru a da în judecată platformele.
Industria tehnologiei, care a insistat cu succes pentru un regim de reglementare relaxat, a salutat sprijinul parlamentarilor.
"Această lege nouă va avea o contribuţie pozitivă la crearea pieţei digitale unice, întărind în acelaşi timp încrederea şi predictibilitatea", potrivit organizaţiei de lobby EdiMA, citată de Reuters.
Între membrii acestei organizaţii se numără Amazon, Apple, eBay, Expedia, Facebook, Google, Microsoft şi Mozilla.