Sub pretextul că apără interesele celor 10 milioane de şoferi, ghidată exclusiv de propriile interese, o asociaţie fără competenţe pe zona de asigurări continuă să transmită informaţii false în spaţiul public. Aşa cum am spus în mod constant, luările de poziţie ale acestei asociaţii - care s-a transformat într-un fals reprezentant atât al tuturor transportatorilor, al tuturor unităţilor reparatoare, cât şi al tuturor românilor asiguraţi şi păgubiţi deopotrivă - nu par a avea alt scop decât acela de a apăra, în realitate, interesele acelor service-uri şi firme de închirieri de vehicule care, profitând de marjele de acţiune acordate de Legea nr. 132/2017 privind RCA, practică preţuri excesive de reparaţie şi închiriere de autovehicule, în scopul obţinerii unor profituri cât mai mari, în numele "principiului libertăţii economice", dar pe seama plătitorilor de prime RCA, conform unui comunicat transmis redacţiei.
Practic, această asociaţie afirmă răspicat că asiguratorii trebuie să achite orice deviz primesc din partea unităţilor reparatoare, principal preocupare fiind, de fapt, protejarea intereselor economice ale acestora. Ce uită să menţioneze această asociaţie este faptul că despăgubirile care se plătesc pentru acoperirea acestor costuri nejustificate se suportă din primele RCA plătite de către cei 10 milioane de şoferi. Aşadar, cu cât costurile de reparaţie şi închiriere sunt mai exagerate, cu atât creşte povara pusă în sarcina şoferilor, potrivit comunicatului.
Ce nu se menţionează în acest comunicat este că problema ţine, printre altele, de frecvenţa accidentelor rutiere şi de dauna medie. În fiecare zi, în România, au loc peste 1.000 de accidente rutiere, în care 5 oameni îşi pierd viaţa şi alte zeci de persoane sunt vătămate. Putem fi numiţi "Ţara accidentului la minut". În acest context, asociaţii importante, reprezentative pentru industria de transport, au decis să lupte pentru reducerea frecvenţei accidentelor rutiere, implicându-se în proiectul de ţară iniţiat de UNSAR, intitulat Coaliţia pentru Siguranţă Rutieră. Desigur, nu şi asociaţia care pare a avea drept principal obiectiv atacarea statului român şi, în mod constant, a industriei de asigurări, dar NU şi implicarea concretă în oprirea carnagiului de pe şoselele României şi ale Europei.
Aşa cum am mai spus, dacă măcar jumătate din determinarea şi energia anumitor organizaţii ar fi investită în prevenţie rutieră, nu doar că multe vieţi ar fi salvate, dar şi frecvenţa accidentelor rutiere, care influenţează primele RCA, ar arăta altfel.
România continuă să fie, din păcate, "campioană în Europa" la accidentele rutiere produse în ţară. Din păcate, ne situăm pe locul 3 şi la numărul accidentelor pe care maşinile înmatriculate în România le produc în străinătate. Astfel, în anul 2022 au fost înregistrate în străinătate aproximativ 25.000 de accidente produse de vehicule înmatriculate în România în condiţiile în care, de exemplu, vehiculele înmatriculate în Franţa (care are un parc de vehicule de aproximativ 4,5 ori mai mare faţă de cel din România, respectiv 45 milioane vehicule faţă de 10 milioane), au produs în străinătate aproximativ 24.800 de accidente.
În acest context, spre buna informare a şoferilor români, văzând cum aceeaşi asociaţie lansează în continuare în spaţiul public acuzaţii din zona "fake news", ne vedem nevoiţi să facem următoarele precizări, se menţionează în comunicat.
FAKE NEWS: Ultima Decizie a Curţii Constituţionale (CCR) pune capăt definitiv scandalului dintre service-uri şi societăţile de asigurări în dosarele RCA. Astfel, atât instanţele, cât şi CCR au decis, la unison, că asigurătorii sunt obligaţi să achite integral devizele pentru repararea autovehiculelor în dosarele de daună RCA.
REALITATE: Curtea Constituţională are competenţa de a se pronunţa asupra caracterului constituţional sau nu al unei legi sau al unei dispoziţii din lege. Dar nimic nu împiedică legiuitorul să modifice acea lege dacă optează în acest sens - spre exemplu, pentru a repara dezechilibrele pe care anumite dispoziţii din Legea RCA le-au indus în funcţionarea normală a pieţei. Chiar Curtea Constituţională a observat că "legiuitorul a conferit o marjă de acţiune unităţilor reparatoare". Tot atât de bine, legiuitorul poate să acorde o atenţie mai mare principalilor actori din jurul asigurării RCA - asiguraţi (deţinătorii de vehicule) şi terţi prejudiciaţi (cei care suferă pagube în urma unor accidente de vehicule), deoarece legislaţia europeană a asigurării RCA este construită în jurul acestora şi nicidecum pentru a favoriza şi proteja anumite service-uri sau comercianţi care închiriază maşini. Nicăieri în directivele auto europene nu sunt menţionaţi operatorii economici respectivi.
FAKE NEWS: Doar 25% din preţul poliţei RCA reprezintă plata daunelor, iar 75% încasează asigurătorii.
REALITATE: Fals. Din 100 lei încasaţi pe RCA, 74,76 lei merg către plata daunelor, arată datele oficiale ale ASF (pag. 31 din Raportul ASF 2023), în creştere faţă de 72,31 lei în 2022. Restul reprezintă cheltuieli de achiziţie şi administrare, taxe şi contribuţii către Fondul de Garantare a Asiguraţilor, Fondul Naţional de Protecţie şi către alte organisme instituţionale etc.
FAKE NEWS: În ţările civilizate din UE, spre deosebire de România, cheltuielile asiguratorilor sunt între 15-30%...
REALITATE: Conform Raportului ASF (pag. 31), rata cheltuielilor pentru achiziţie şi administrare pentru RCA în România este de 22,49%, şi NU de 75% cum greşit se afirmă - în scădere de la 25,64% în 2022 şi de la 36,70% în 2021.
Concluzia: chiar dacă se doreşte defăimarea imaginii României şi a pieţei de asigurări din ţara noastră, din punct de vedere al cheltuielilor, industria de asigurări se încadrează exact în intervalul de 15-30% menţionat de această asociaţie.
Este clar, deci, că principala cheltuială a companiilor de asigurări este, a fost şi va fi cea cu plata daunelor, în vederea onorării obligaţiilor asumate faţă de clienţi. Totodată, prin plata de despăgubiri importante, asigurătorii din România vin în sprijinul oamenilor şi companiilor. Reamintim faptul că asiguratorii au plătit anul trecut despăgubiri-record în baza poliţelor RCA, în valoare de 4,2 miliarde lei, dauna medie fiind în creştere în 2023 cu 8% comparativ cu anul precedent, respectiv de la 9.963 lei la 10.754 lei. Acestor sume li se adaugă rezerve în valoare de 2,3 miliarde lei pentru daunele avizate (RBNS), dar şi 2,35 miliarde lei aferente daunelor neavizate (IBNR).
Revenind, în zona de cheltuieli sunt reflectate:
Taxe şi contribuţii plătite către Fondul de Garantare a Asiguraţilor, Fondul Naţional de Protecţie şi către alte organisme instituţionale în valoare de 13% (deci care nu aparţin asigurătorilor). O parte din aceşti bani reprezintă un împrumut pe care asigurătorii îl acordă, conform legislaţiei, pentru ca FGA să poată plăti despăgubirile către păgubiţi. Nu se ştie când vor fi recuperate sumele împrumutate de asigurători către FGA şi care va mai fi valoarea lor atunci, având în vedere inflaţia şi pierderea de dobândă.
Comisioane şi alte cheltuieli de achiziţie (aşadar costuri pentru asigurători). Pe perioada plafonării tarifelor de primă, acestea sunt de maximum 7,4%.
FAKE NEWS: Numărul de daune RCA nu a crescut, ci a scăzut semnificativ...
REALITATE: Datele oficiale sunt prezentate trunchiat de către această asociaţie, căci raportul citat NU include daunele plătite de către FGA în locul City Insurance şi Euroins, daune care se acoperă sau se vor acoperi din contribuţiile asigurătorilor ca procent din primele brute încasate (7% pentru activitatea de asigurări generale din care face parte şi asigurarea RCA) şi nici pe cele plătite de asiguratorii care operează în baza dreptului de liberă stabilire (FOE). În consecinţă, numărul total al dosarelor de daună deschise este mult mai mare, având în vedere că daunele care sunt în rezervă (adică avizate şi aflate în curs de soluţionare) nu sunt nici ele reliefate.
FAKE NEWS: Legat de afirmaţiile privind calculul tarifelor de referinţă la RCA.
REALITATE: Modul în care se calculează actuarial un tarif RCA este, într-adevăr, unul complex. Dar, a insinua că prima de risc este suficientă pentru a menţine stabilitatea unei industrii şi, de asemenea, indicatorii de solvabilitate ai unei societăţi de asigurare, este ca şi cum ai spune că singurul cost al unei firme de transport cu un cap tractor este numai cel de achiziţie şi atât...
În realitate, tarifele de primă trebuie să reflecte daunalitatea înregistrată pe categoria de vehicule vizată. Aşadar, atunci când se face referire la calculul tarifelor RCA, orice persoană de bună-credinţă ar trebui să aibă în vedere calculele realizate de specialişti, precum şi datele statistice oficiale, netrunchiate, care redau imaginea reală.
Tot în spiritul transparenţei şi a dorinţei de claritate, am detaliat într-un comunicat de presă anterior cum stau lucrurile cu adevărat şi cum se formează tariful RCA. Detalii, AICI!
În ceea ce priveşte alte afirmaţii false făcute:
Asigurătorii din România fac obiectul controlului constant al mai multor autorităţi ale statului, inclusiv al ANAF, aşa cum este şi firesc. Afirmaţia cum că societăţile de asigurări nu au fost controlate de ANAF niciodată în 30 de ani este pur şi simplu halucinantă şi demonstrează caracterul comunicatului şi lipsa de rigoare şi responsabilitate cu care sunt aduse informaţii denaturate în spaţiul public.
Sancţiunea aplicată de Consiliul Concurenţei a fost anulată în mod definitiv de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie în cazul UNSAR, iar litigiile iniţiate de ceilalţi Membri sunt în curs de judecată. Prin urmare, aşa-zisa "acţionare concertată" de care se pomeneşte cu vehemenţă este demontată pas cu pas de către instanţele judecătoreşti.