• Aceştia cer eliminarea unor cazuri de excepţie care nu sînt justificate
Asociaţia Oamenilor de Afaceri din România (AOAR) nu este de acord cu numeroasele cazuri de excepţie prevăzute în proiectul de lege privind achiziţiile publice. Cristian Pârvan, secretarul general al AOAR, ne-a declarat că "în textul documentului există prea multe articole care se referă la cazuri de excepţie". Domnia sa este de părere că "prin numărul mare de excepţii pe care proiectul de lege le acceptă se desfiinţează practic fondul problemei, iar legea ar fi neaplicabilă". De asemenea, Cristian Pârvan ne-a mai spus că, în situaţia în care legea va fi adoptată în forma actuală, ea va oferi multora posibilitatea să o ocolească, prin însăşi nenumăratele variante pe care aceasta le oferă.
De asemenea, AOAR se declară nemulţumită şi de prevederile din proiectul de lege referitoare la posibilitatea contractării de bunuri şi servicii publice pentru o perioadă iniţială de un an cu posibilităţi, "justificate într-un mod extrem de neconvingător", de prelungire a contractului iniţial pe o perioadă de pînă la patru ani.
Totodată, Cristian Pârvan ne-a mai declarat că "AOAR susţine existenţa mai multor operatori ai unor sisteme de achiziţii electronice, inclusiv folosirea serviciilor oferite de bursele de mărfuri, în vederea asigurării unui regim concurenţial deschis". AOAR consideră, totodată, oportună existenţa mai multor centre de achiziţii publice, ca intermediari profesionişti în astfel de operaţiuni, conferind în acest fel corectitudine procedurilor şi egalitate de tratament ofertanţilor.
Pe de altă parte, AOAR atrage atenţia instituţiilor statului că accesul la sistemele informatice în domeniul achiziţiilor publice este încă limitat (numai aproximativ 30% dintre ofertanţii potenţiali pot accesa în prezent aceste sisteme). Asociaţia oamenilor de afaceri recomandă, în acest sens, ca în cazurile în care licitaţia electronică nu este posibilă, sa fie organizate etape suplimentare de îmbunătăţire a preţurilor prin angajament scris din partea ofertanţilor sau prin licitaţie cu strigare.
• Oamenii de afaceri doresc să fie consultaţi de Guvern cu privire la acte normative şi legislative care îi privesc direct
Secretarul general al AOAR este încrezător că va avea loc un dialog deschis pe marginea aces-tui proiect de lege, cu participarea reprezentanţilor mediului de afaceri. Cristian Pârvan afirmă: "Am decis să luăm poziţie preventiv împotriva anumitor nereguli pe care le-am sesizat în textul proiectului de lege, deoarece sîntem păţiţi cu unele acte normative şi nu mai vrem ca ce visează unul noaptea a doua zi să se transforme într-o ordonanţă de urgenţă a Guvernului".
Cristian Pârvan ne-a mai spus că "AOAR a transmis observaţiile sale faţă de proiectul de lege Autorităţii de Monitorizare a Achiziţiilor Publice şi a solicitat organizarea unor dezbateri pe textul propus de iniţiatorul legii, în scopul clarificării şi alinierii prevederilor acesteia la necesităţile mediului de afaceri". De asemenea, secretarul general al AOAR ne-a declarat că "legea achiziţiilor publice trebuie să fie gîndită ca un instrument de stimulare a activităţii întreprinderilor româneşti, aşa cum se procedează în ţări precum Marea Britanie, Germania sau Franţa". Cristian Pârvan subliniază că, din păcate, în ţara noastră se scrie mult, se citeşte mult, sînt elaborate multe proiecte de legi, dar autorităţile încă nu fac nimic după modelul unor state care au reglementat eficient acest domeniu al achiziţiilor publice.