Ofertele cu locuri de muncă sunt în creştere numerică în ultimul an, potrivit platformelor specializate în astfel de anunţuri. Angajatorii au publicat peste 118.000 de oferte de muncă în primul trimestru al acestui an, cu 59% mai multe faţă de perioada similară a anului trecut, iar peste 11.000 dintre acestea au fost remote. Potrivit platformei de recrutare eJobs: "În primul trimestru al anului, angajatorii au publicat peste 118.000 de oferte de muncă, cu 59% mai multe faţă de T1/2021 şi cu 26% în creştere faţă de T4/2021. Doar în luna martie, numărul joburilor postate pe eJobs.ro, liderul pieţei de recrutare din România, a ajuns la circa 45.000, cu 34% mai multe comparativ cu luna februarie a acestui an. În acelaşi timp, 3,5% dintre locurile de muncă noi postate în luna martie au fost dedicate cetăţenilor ucraineni". Primele 5 sectoarele care au scos cele mai multe joburi noi pe piaţă în primul trimestru al anului sunt Retail, Prestări Servicii, Call Center/BPO, Producţie şi Industria alimentară. Potrivit platformei de recrutare, odată cu ridicarea restricţiilor din 9 martie, se resimte şi mai acut nevoia de personal, mai ales în domeniile care nu au funcţionat până acum la capacitate maximă sau care au fost limitate ori blocate de condiţiile mice. Cel mai bun exemplu în acest sens este Turismul, care, în luna martie, a urcat pe locul 3 la oferta de joburi, de pe locul 8, pe care se situa în luna anterioară. Doar în martie 2022 acest sector a avut deschise peste 4.700 de locuri de muncă noi. Bogdan Badea, CEO eJobs România, a declarat: "Eliminarea restricţiilor a adus cu sine revenirea în forţă a unor domenii care, timp de 2 ani, nu au funcţionat la capacitate normală, cum e cazul Turismului, iar acest lucru se reflectă în oferta impresionantă de joburi noi din aceste sectoare. În acelaşi timp, pregătirea pentru sezonul estival contribuie şi ea la o creştere spectaculoasă a numărului de joburi pe multe domenii de activitate, de la Servicii şi Transporturi, la Industria alimentară".
O premieră pe care o aduce luna martie constă în faptul că, după doi ani de pandemie, este prima oară când oferta de joburi remote se echilibrează cu cererea candidaţilor pentru acestea. Dacă până în luna martie, procentul aplicărilor la joburile care pot fi făcute de acasă era dublu faţă de oferta de astfel de joburi (aproximativ 12% versus 6%), în luna martie a acestui an este prima oară când cele două se echilibrează aproape perfect. Astfel, joburile remote au reprezentat 11,9% din oferta totală de locuri de muncă, în timp ce aplicările pentru acest tip de joburi au fost 12,3% din numărul total de aplicări ale lunii trecute. În primul trimestru din acest an, candidaţii au depus circa 3 milioane de aplicări. Doar în luna martie au fost înregistrate peste un milion de candidaturi pentru joburile din ţară şi din străinătate. Totodată, nevoia candidaţilor de a se bucura de flexibilitate se observă şi în creşterea interesului faţă de locurile de muncă în sistem freelance/project based. Numărul de aplicări pentru aceste oportunităţi au fost de peste 13.000 în luna martie, în creştere cu 30% faţă de luna anterioară. Pe lângă interesul constant al candidaţilor pentru joburile remote, se observă şi o creştere şi a aplicărilor pentru joburile în străinătate. Astfel, în primul trimestru din 2022, 1,8% dintre aplicări au fost pentru locuri de muncă în afară, în creştere faţă de primul trimestru al anului trecut, când reprezentau 1,1% din oferta totală de candidaturi depuse. Domeniile care au atras cele mai multe aplicări în T1 sunt Retail, Prestări Servicii, IT/Telecom, Call Center/BPO şi Financiar/Banking. În ce priveşte cei mai activi candidaţi, pe primul loc rămâne grupa de vârstă 25-35 de ani, urmată de segmentul 18-24 ani, segment care, anterior pandemiei, era pe ultimul loc la numărul de aplicări.