Evenimentul Black Friday din anul 2020 este marcat de pandemia care s-a dezvoltat de la începutul anului şi care face trecerea la un consumator mult mai pretenţios, dornic să privească achiziţia online ca pe o investiţie şi nu ca pe o cheltuială. Asistăm şi la o fază de testare a anumitor categorii, pe produse calitative şi mai scumpe, este ceva diferit anul acesta.
Două nişe din e-commerce vor fi mai atractive ca şi business pentru Black Friday 2020, Home-deco şi electro-IT datorită preocupării oamenilor către confortul de acasă, activată de pandemie. O altă nişă atractivă pentru români este educaţia online (ateliere, cărţi) care va genera cu 10% un număr mai mare de comenzi faţă de anul trecut.
"Oamenii devin tot mai educaţi şi mai atenţi în procesul de achiziţie online, comparând preţ/produse similare, iar companiile trebuie să evite falsele reduceri sau condiţiile "abuzive". Este momentul să venim cu oferte de Black Friday şi pentru produsele de profit din portofoliu, produsele scumpe, chiar dacă anterior vedeam reduceri doar la produse cu caracteristici de bază. În zona home-deco, electrocasnice, echipamente de lucru IT, consumatorii au nevoie de produse de calitate şi cumpără din logica de investiţie şi nu de cheltuială, în special, românii care acum lucrează de acasă. Cred că anul acesta, Black Friday va creşte cu 20% procentul vânzărilor de produse din zonele Home-deco şi electro-IT, pentru că este şi ofertă în acest sens", declară Ioana Arsenie,
Contextul pandemic schimbă planurile pe termen scurt şi mediu ale unui magazin online
Recomand magazinelor online să aibă mai multă atenţie pe costuri, relaţia cu clientul pe întreg procesul de la comandă, la livrare, încasare, after-sale, înlocuire, practic utilizarea metodologiei Blue Ocean strategy, chiar dacă nu la nivel maximum, măcar pentru analiza şi identificarea punctelor nevralgice, în care pierdem clienţii sau nu reuşim să îi fidelizăm pentru că facem anumite greşeli. Este important să mutăm raţionamentul de business în zona de fidelizare, chiar dacă în online poate părea şi chiar să fie mai greu de realizat.
Cele mai vulnerabile nişe de magazine online privind veniturile/profitul sunt evident, acele categorii de produse cu valoare adăugată scăzută, cu marje mici, care, în lipsa volumelor nu acoperă costurile logistice, pentru că firmele nu pot negocia cu companiile de curierat, din nou, în lipsa de volume.
Pandemia influenţează piaţa de e-commerce şi la nivel de strategie financiară, ca şi în alte domenii, a apărut nevoia de agilitate; dacă înainte puteai merge pe bugete anuale, eventual revizuite în a doua parte a anului; acum nivelul specializării funcţiei financiare trebuie să răspundă exigenţei şi trebuie să învăţăm să lucrăm pe bază de scenarii.
Zona de optimizare procese şi proceduri pentru un magazin online este foarte importantă. Echipa care susţine un magazin online trebuie să fie optim dimensionată, fără a pune în risc continuitatea afacerii. De asemenea, sistemele unui magazin online trebuie să fie îmbinate cu platforma din procesul de facturare, încasare, şi în final, cu zona de contabilitate, cu scopul de a limita şi elimina prelucrările duble, dar de a întări, prin controale în cadrul proceselor, acurateţea datelor, importantă la un volum mare.