Acţiunile Meta Platforms Inc. au înregistrat o creştere de 5,6% în tranzacţiile after-market din 29 ianuarie, după ce compania a raportat rezultate peste prognozele analiştilor şi şi-a reiterat intenţiile de a continua să investească în AI (Inteligenţă Artificială), în ciuda valului declanşat în domeniu de start-up-ul chinez DeepSeek, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.
Veniturile totale au crescut cu 21%, în timp ce profitul net s-a majorat cu aproape 49%, ajungând la 20,8 miliarde de dolari.
Meta Platforms, cea mai mare reţea de social media din lume, este, totodată, una dintre top 10 cele mai valoroase companii listate la bursă. Meta Platforms integrează sub cupola sa unele dintre cele mai populare servicii de social media la nivel global: Facebook, Instagram, Messenger şi WhatsApp. După o strategie eşuată de dezvoltare a metaversului, care a generat în mod constant pierderi semnificative, Meta Platforms a investit agresiv în inteligenţa artificială, folosind-o pentru a învăţa ce conţinut preferă utilizatorii şi pentru a le face experienţa acestora mai relevantă. Recomandările de conţinut alimentate de inteligenţa artificială au determinat o creştere cu 7% a afişărilor de reclame şi o creştere cu 11% a preţului mediu per reclamă. Integrarea AI îi oferă companiei mai multe oportunităţi de a afişa reclame utilizatorilor, ceea ce atrage mai multe venituri. Veniturile din publicitate reprezintă în jur de 98% din veniturile totale ale companiei.
Meta Platforms este deţinută majoritar de investitorii instituţionali, care controlează 79% din totalul acţiunilor. Cei mai mari trei investitori, Vanguard Group, Blackrock şi FMR, deţin împreună peste 22% din total.
Mark Zuckerberg, CEO-ul şi co-fondatorul companiei, s-a situat pe locul 4 în rândul celor mai bogaţi oameni din lume în 2024, potrivit Forbes, cu o avere de aproximativ 177 de miliarde de dolari. Aceasta l-a plasat puţin sub fondatorul Amazon, Jeff Bezos, şi cu aproape 18 miliarde de dolari în urma CEO-ului Tesla, Elon Musk. Averea lui Zuckerberg a crescut de 2,7 ori în 2024, fiind una dintre cele mai mari creşteri din lista celor mai bogaţi 500 de oameni din lume. Zuckerberg deţine aproximativ 13% din acţiunile Meta Platforms.
• Veniturile globale din publicitate - estimate la peste 1,15 trilioane de dolari, în 2025
Se estimează că veniturile globale din publicitate vor ajunge la aproximativ 1,158 trilioane de dolari în 2025, cea mai mare piaţă fiind publicitatea TV şi video, care este prognozată să genereze venituri de 353,9 miliarde de dolari în acest an. Totodată, SUA îşi menţin supremaţia la nivel global, cheltuielile publicitare fiind aşteptate să ajungă la 455,9 miliarde de dolari în 2025.
Companiile media se aşteaptă la o stabilizare a cheltuielilor pentru publicitate în 2025, cu un început puternic în primul trimestru, ca urmare a disipării incertitudinilor legate de alegeri. Analiştii spun că în special vor avea de câştigat companiile media care deţin drepturi sportive şi programe live de mare anvergură. Sportul şi evenimentele live, precum galele de premii, au dominat discuţiile cu directorii media care şi-au exprimat aşteptările pentru piaţa de publicitate din 2025.
În ceea ce priveşte publicitatea digitală la nivel global, Alphabet deţine supremaţia, cu Google şi Youtube generând împreună venituri publicitare de 209,15 miliarde de dolari, potrivit Emarketer. Meta Platforms se găseşte pe locul al doilea, cu Facebook generând 116,53 miliarde de dolari şi Instagram, cu 67,27 miliarde de dolari. Cu peste 178,2 milioane de utilizatori activi, Facebook continuă să domine peisajul reţelelor de social media din SUA, urmat de Instagram, cu 143,2 milioane de utilizatori lunari. TikTok se găseşte pe locul al treilea, cu 112,4 milioane de utilizatori, în timp ce alte platforme sunt ceva mai în urmă: Snapchat (92,8 milioane de utilizatori), Pinterest (85,4 milioane) şi LinkedIn (80,7 milioane).
Conform datelor analizate de Emarketer, 84% dintre decidenţii din IMM-uri folosesc Facebook pentru promovarea afacerilor, urmat de Instagram (67%), LinkedIn (64%), YouTube (64%) şi TikTok (57%).
• Meta - profit peste aşteptări
Meta Platforms a încheiat cel de-al patrulea trimestru fiscal din 2024 cu venituri totale de 48,39 miliarde de dolari, în creştere cu 21% faţă de aceeaşi perioadă din 2023 şi cu 2,8% peste valoarea estimată de analişti (47,04 miliarde de dolari), în timp ce profitul net a atins 20,83 miliarde de dolari, fiind de 1,49 ori mai mare decât în perioada similară a anului precedent. Profitul net ajustat pe acţiune s-a situat la 8,02 dolari, mult peste prognoza analiştilor, de 6,77 USD/acţiune.
Chatbot-ul Meta AI a depăşit 700 de milioane de utilizatori activi lunar, potrivit declaraţiilor directorului financiar Susan Li. Aceasta reprezintă o creştere faţă de cei 600 de milioane înregistraţi în decembrie. Zuckerberg a spus că se aşteaptă ca Meta AI să ajungă la un miliard de utilizatori anul acesta. "Odată ce un serviciu atinge acest nivel de scalare, de obicei dezvoltă un avantaj durabil pe termen lung", a afirmat Zuckerberg.
Numărul zilnic de utilizatori activi a ajuns la 3,35 miliarde în trimestrul patru, depăşind atât cifrele din trimestrul precedent (3,29 miliarde), cât şi aşteptările Wall Street (3,32 miliarde).
Cheltuielile operaţionale din ultimul trimestru au însumat 25,02 miliarde de dolari, marcând o creştere de 5% faţă de perioada similară a anului trecut.
Divizia Reality Labs a companiei, care dezvoltă tehnologii de realitate virtuală şi realitate augmentată, a continuat să înregistreze pierderi, valoarea acestora ridicându-se la aproape 5 miliarde de dolari - cea mai mare din ultimii patru ani, de când compania raportează cifre pentru acest segment. Veniturile generate de Reality Labs s-au situat la 1,1 miliarde de dolari.
• Mark Zuckerberg, optimist în privinţa progresului şi inovaţiei
Mark Zuckerberg, CEO-ul Meta Platforms, se aşteaptă ca 2025 să redefinească relaţiile companiei cu guvernele. "Avem acum o administraţie americană care este mândră de companiile noastre de top, prioritizează succesul tehnologiei americane şi va apăra valorile şi interesele noastre în străînătate", le-a spus Zuckerberg investitorilor în teleconferinţă,menţionând: "Sunt optimist în privinţa progresului şi inovaţiei pe care acest lucru le poate debloca".
În ceea ce priveşte apariţia în piaţă a DeepSeek, Zuckerberg a menţionat că Meta Platforms promovează familia sa de modele Llama ca alternativă open-source la tehnologiile dezvoltate de OpenAI şi Google, şi că DeepSeek doar validează angajamentul companiei faţă de abordarea open-source în domeniul AI. "Va exista un standard open-source la nivel global", a spus el, adăugând: "Pentru avantajul nostru naţional, este important ca acest standard să fie unul american". Meta Platforms a finalizat instruirea unei versiuni mini a modelului Llama 4, iar pregătirea unei versiuni mai mari "face progrese semnificative", a spus CEO-ul.
Compania şi-a reiterat intenţia de a investi între 60 şi 65 de miliarde de dolari în inteligenţa artificială, Zuckerberg fiind convins în continuare că investiţiile masive în infrastructura AI a companiei vor reprezenta un avantaj strategic. "Este posibil să aflăm altceva la un moment dat, dar cred că este mult prea devreme pentru a trage această concluzie", a spus el, subliniind: "Aş paria că abilitatea de a construi un astfel de tip de infrastructură va fi un avantaj major atât pentru calitatea serviciului, cât şi pentru capacitatea de a opera la scara dorită".
Meta Platforms nu a oferit o perspectivă asupra veniturilor pentru 2025, dar directorul financiar Susan Li a precizat: "Investiţiile în activitatea de bază a companiei ne vor oferi oportunitatea de a continua să generăm o creştere solidă a veniturilor pe tot parcursul anului 2025". Pentru primul trimestru, însă, veniturile sunt aşteptate de companie să se situeze în intervalul 39,5-41,8 miliarde de dolari, mijlocul acestui interval situându-se sub aşteptările analiştilor, care prognozaseră venituri totale de 41,73 miliarde de dolari.
Meta Platforms estimează că totalul cheltuielilor pentru 2025 va fi cuprins între 114 şi 119 miliarde de dolari, cea mai mare parte a cheltuielilor fiind legată de infrastructură. Compania intenţionează să angajeze personal pentru infrastructură, monetizare, Reality Labs, AI generativ, reglementare şi conformitate. Numărul angajaţilor companiei a ajuns la peste 74.000 la sfârşitul lunii decembrie, o creştere de 10% faţă de anul anterior, notează TradeVille.
• Acţiunea Meta Platforms - în urcare, de la începutul anului
Performanţa acţiunilor Meta Platforms a fost mixtă de-a lungul timpului, înainte de publicarea rezultatelor financiare. În medie, cotaţia s-a aflat pe un trend majoritar descendent cu una-două săptămâni înainte de raportare. După publicarea rezultatelor, cotaţia platformei de social media a cunoscut creşteri în 6 din ultimele 12 trimestre. În baza ultimelor 12 rapoarte financiare, preţul acţiunilor Meta Platforms are o probabilitate mai mare de a înregistra o scădere în prima zi după publicarea rezultatelor.
Înainte de publicarea rezultatelor, expected move calculat din preţul opţiunilor era de +/-6,9%, iar mişcarea din pre-market s-a situat la +0,6%. După anunţul rezultatelor, cotaţia a înregistrat o mişcare oscilantă, atingând o creştere de 5,6% în punctul maxim din sesiunea after-hours şi închizând sesiunea la preţul de 692 de dolari. De la începutul anului, preţul acţiunilor a înregistrat o creştere de 14,71%, de 6,4 ori peste performanţa înregistrată de indicele S&P 500 în aceeaşi perioadă. Meta Platforms se clasează în primele cinci companii cele mai importante ca pondere în indicele american, cu un procent de 2,82%, după Amazon (4,32%), Nvidia (5,70%), Microsoft (6,34%) şi Apple (6,82%). În ultimele 12 luni, raportul dintre performanţa cotaţiei Meta Platforms vs S&P 500 este de aproape x3.
Acţiunile Meta Platforms s-au aflat pe un trend preponderent ascendent încă de la minimul atins în noiembrie 2022, situat la 88,43 dolari. În februarie 2023, cotaţia a trecut peste media mobilă simplă de 200 zile, reuşind să se menţină deasupra fără excepţie. Din punctul de minim, creşterea preţului a fost exponenţială, preţul fiind în prezent de 7,6 ori mai mare, alimentată de cererea puternică de publicitate, integrarea AI în platformele de social media şi de măsurile de reducere a costurilor implementate în 2024 care s-au reflectat în marje mai bune.
În şedinţa dinainte de publicarea ultimelor rezultate financiare, cotaţia a atins un maxim istoric situat în jurul valorii de 682 de dolari, reuşind să străpungă, cu cinci şedinţe în urmă, un canal în care s-a situat încă de la începutul lunii decembrie 2024. Linia superioară a canalului, situată în jurul valorii de 631,81 dolari este cea mai importantă zonă de suport din prezent, urmată de 651,12 dolari, care corespunde următorului nivel Fibonacci. Aplicând o extensie Fibonacci pe grafic, obţinem că nivelul cel mai important de rezistenţă s-ar putea situa în jurul valorii de 713,95 dolari, implicând o potenţială creştere de 5,5%, aproape de mişcarea estimată din opţiuni post-earnings.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Meta Platforms
Oportunităţi
- BUY: Din totalul analiştilor care acoperă Meta Platforms, 84% recomandă cumpărarea, 14% menţinerea poziţiilor şi numai 2% vânzarea. Preţul ţintă mediu al celor 73 de analişti se ridică la 695,17 dolari, implicând o potenţială creştere de aproape 3% în următoarele 12 luni, potrivit WSJ. Analiştii de la Bank of America au anunţat recent menţinerea ratingului de BUY pentru acţiunile Meta Platforms, crescându-şi preţul ţintă la 710 dolari, de la 660 de dolari. Cel mai bullish analist care acoperă platforma de social media şi-a crescut preţul ţintă de la 825 de dolari după publicarea rezultatelor, ceea ce ar putea genera un potenţial de creştere de peste 20%
- TikTok ban şi exit X: O posibilă interdicţie finală a TikTok în SUA ar putea avea efecte pozitive pentru Meta Platforms, utilizatorii migrând spre următoarele cele mai populare platforme de social media, Instagram şi Facebook. Decizia a fost însă pusă pe hold încă 75 de zile după inaugurarea lui Trump. În acelaşi timp, Meta Platforms este prima opţiune a advertiserilor care se retrag de pe X.
Riscuri
- Fact-Checking Program: Luna aceasta, Meta Platforms a anunţat că va închide programele de verificare a faptelor prestate de terţi pe platformele sale de digitalizare. Mark Zuckerberg a afirmat că platformele sunt concepute astfel încât "oamenii să se poată exprima liber" şi susţine că decizia va contribui la facilitatea acestui lucru. În contextul în care volumul de informaţii false răspândite în social media a crescut exponenţial în ultimii ani, decizia Meta Platforms ar putea avea efecte negative atât asupra business-ului, cât şi asupra cotaţiei acţiunilor pe bursă, mulţi advertiseri luând în considerare redirecţionarea bugetelor de marketing către alte platforme. În acelaşi timp, schimbarea propusă de companie este văzută ca o încercare de a-l mulţumi pe Trump, "exilat" de pe Facebook în 2021 pentru o perioadă de doi ani. Implementarea unor politici favorabile lui Trump ar putea scuti Meta Platforms de o eventuală anchetă din partea autorităţilor guvernamentale.
- DeepSeek: Start-up-ul chinez de inteligenţă artificială DeepSeek a generat volatilitate pe pieţele globale, ridicând semne de întrebare cu privire la dominaţia acţiunilor din Big Tech. Modelele, construite pe hardware mai ieftin, ar putea pune în dificultate Meta Platforms, care a anunţat chiar la începutul săptămânii trecute că intenţionează să investească până la 65 de miliarde de dolari în AI în 2025, cu 50% mai mult decât în 2024 şi de două ori peste investiţiile din 2023.
- P/E: Acţiunile Meta Platforms sunt evaluate la un multiplu P/E forward de 29,74, potrivit Seeking Alpha, dublu faţă de mediana sectorului. În ultimii cinci ani, indicatorul s-a situat la o valoare medie de 23,33. Prin comparaţie, competitorii săi au multipli uşor mai atractivi -Alphabet 24,47 şi Pinterest 21,61. La polul opus se găseşte Snap, cu un P/E forward de 41,66, mult mai puţin atractiv.
- Supraevaluată: Acţiunile companiei sunt supraevaluate cu 38%, potrivit valorii instrinseci estimate în scenariul de bază de către Alpha Spread. Valoarea intrinsecă este calculată ca media dintre evaluarea pe baza de DCF şi evaluarea relativă (analiza principalilor competitori direcţi).
- Insider trading: De la începutul anului, insiderii au vândut acţiuni Meta Platforms în valoare de 151 milioane de dolari, potrivit MarketBeat, în timp ce nu a existat nici o tranzacţie de cumpărare din partea acestora. Mark Zuckerberg, CEO-ul companiei, a efectuat numeroase tranzacţii de vânzare începând cu finalul anului trecut, ultima tranzacţie, din 22 ianuarie, ridicându-se la 22 de milioane de dolari. Insiderii deţin 13,71% din acţiunile companiei.
Sursele menţionate de TradeVille în această analiză sunt: raport companie, Statista, Yahoo Finance, Bloomberg, The Motley Fool, Forbes, InvestorPlace, Barron's, CNBC, investors.com, Seeking Alpha, Alpha Spread, MarketBeat.
------------------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.
Opinia Cititorului