Dacă aţi visat vreodată la un Black Friday de pomină, cu discounturi de neegalat, atunci 2020 ar putea aduce aşa ceva. Şi nu e vorba numai de promoţiile din zona IT şi gadgeturi la modă, mă refer la mai toate segmentele retailului. Adică electrocasnice, modă, bricolaj, materiale de construcţii etc.
Va fi înghesuială la lichidat stocuri, mai ales din zona produselor care fac vânzări pe volum, dintr-un motiv simplu - din 2021 câteva sute de mii de debitori reiau plata ratelor la bănci. Nu e o veste bună pentru bugetele personale, pentru că veniturile au suferit deja ceva ajustări în destule cazuri, mulţi lucrează de acasă pe bani mai puţini, destui lucrează pe bani mai puţini chiar de la job (deh, criza!), câteva sute de mii şi-au pierdut locurile de muncă. Cei care sunt deja şomeri şi au şi ratele de reluat la bancă, nu vor mai cheltui prea mult la începutul anului viitor. Dar cei care au rămas cu veniturile intacte sau neafectate major de criză au binecunoscutul impuls de a cheltui pe final de an, atât în perioada lichidărilor de solduri (Black Friday, Cyber Monday, etc), cât şi în cea a sărbătorilor de Crăciun sau în preajma Revelionului.
Cum oferta de produse care acumulează praful în stocuri e comparabilă cu cea din anii trecuţi dar puterea de cumpărare medie va fi brusc ajustată din primele luni ale noului an din considerentele enumerate mai sus, cei care au resurse şi mai pot face achiziţii în noul an fără să tragă cu ochiul la datoriile la bancă îşi pot permite să fie selectivi - superofertele vor abunda.
Asta pentru că dacă retailerii nu reuşesc să vândă în perioada tradiţională de soldări, când lumea s-a obişnuit să bage adânc mâna în buzunar, în ianuarie-februarie când economia se va trezi brusc în altă realitate vor avea şanse mult diminuate să o facă. Aşa că vor predomina campaniile cu mari şi foarte mari reduceri în noiembrie-decembrie, poate chiar din octombrie vor debuta promoţiile, doar-doar se crează valul cumpărăturilor compulsive.
Previzibil, din ianuarie vor începe promoţiile şi la alte categorii de produse şi servicii, în special pentru cele de creditare cu dobânzi piperate. Cum s-a întâmplat şi în 2010-2011 când economia era în criză, cardurile de credit vor fi iar la modă aşa cum şi IFN-urile care dau credite rapide vor avea mai mult succes când multă lume va da din colţ în colţ de la lună la lună. Poate că experienţa de atunci va fi folositoare şi acum, deşi nu mai vorbim deja de aceeaşi generaţie, iar memoria eşecurilor în materie de finanţe personale e perisabilă. Pare evident că cine nu poate face faţă cheltuielilor lunare fără datorii are şanse minime să se descurce mai bine dacă îşi asumă unele, mai ales dacă vorbim de datorii la dobânzi astronomice, cum au parte cei refuzaţi de bănci. Cu toate astea, mulţi cad în plasă şi nu vorbim doar de cei care cu adevărat au nevoie disperată de bani pentru probleme urgente de sănătate, ci de mofturi, de persoanele care vor să îşi cumpere ceva prin casă, un gadget la modă sau vor să plece neapărat într-un weekend afară din oraş deşi n-au un leu în buzunar.