Pe site-ul Comisiei Naţionale de Prognoză a fost postat un proiect de ordonanţă de urgenţă, prin care Guvernul doreşte modificarea legii privind exproprierile pentru utilitate publică. Conform documentului, "lucrările din proiectele de investiţii strategice, precum şi din cele realizate în parteneriat public-privat" sunt declarate de utilitate publică, iar partenerii publici desemnaţi să reprezinte statul român în societatea de proiect înfiinţată în scopul implementării contractului PPP au dreptul să facă exproprieri.
În privinţa exproprierii, cele mai importante prevederi sunt cele de la articolul 9 al proiectului de OUG, care modifică art. 5 din legea 255/2010, a exproprierii pentru utilitate publică, introducând şapte noi texte de lege, care cumulate aduc o situaţie defavorabilă proprietarului privat.
Termenul de dezbatere s-a încheiat joi, 4 octombrie, aşa că este posibil ca proiectul să se afle pe ordinea de zi a şedinţei de guvern din această săptămână, mai ales că el trebuie avizat doar de patru miniştri: ministrul Dezvoltării, ministrul Finanţelor Publice, ministrul Justiţiei şi ministrul Transporturilor.
Conform proiectului de OUG, pentru realizarea lucrărilor de utilitate publică, autoritatea administraţiei publice locale va propune proprietarilor zonei intravilane sau extravilane studiate potrivit proiectului de strategie de dezvoltare urbană şi teritorială, prevăzut în Legea 350/2001, art. 15, propus şi aprobat prin hotărâre a consiliului local ori a documentaţiei topo-cadastrale, reconfigurarea şi repoziţionarea parcelelor cu schimbarea parţială sau în totalitate a regimului juridic, economic sau tehnic al terenului în vederea realizării lucrării de interes public local de dezvoltare sau regenerare urbană.
Aducerea acestei măsuri la cunoştinţa proprietarilor se va face prin afişare la sediul consiliului local respectiv, prin afişare pe pagina proprie de internet a expropriatorului şi va fi notificată intenţia de reconfigurare şi repoziţionare a parcelelor către proprietar, prin Poştă.
• Termen scurt, în defavoarea proprietarilor
În termen de 15 zile calendaristice de la data notificării, data poştei, proprietarii imobilelor afectate de lucrările de utilitate publică, au obligaţia de a se prezenta la sediul expropriatorului în vederea acceptării în scris a propunerii de reconfigurare sau repoziţionare.
Acceptarea în scris din partea proprietarilor terenurilor a propunerii noii poziţionări, geometrii şi suprafeţe a proprietăţii se consideră obţinută prin semnarea, în formă autentică, a planului de reconfigurare şi repoziţionare a parcelelor cu schimbarea parţială sau în totalitate a regimului juridic, economic sau tehnic ce rezultă din strategia de dezvoltare urbană şi teritorială.
Pentru persoanele ce vor refuza să se supună dorinţei primarilor sau preşedinţilor de consilii judeţene ori unei autorităţi centrale, proiectul de OUG prevede o sancţiune drastică. În cazul în care nu se obţine confirmarea acceptării în scris din partea proprietarilor terenurilor în termenul de 15 zile calendaristice, se procedează la exproprierea, conform prezentei legi, în totalitate a terenurilor proprietarilor ce nu au confirmat în scris anterior menţionata acceptare.
Următorul alineat menţionează totuşi că acceptarea în scris din partea proprietarilor terenurilor, poate fi făcută, până în momentul emiterii deciziei de expropriere.
Problemele juridice pe care le ridică textul acestui proiect de OUG sunt multiple. Practic, dacă în termen de 15 zile calendaristice, proprietarul nu îşi exprimă acordul în scris, în formă autentică, statul - fie că vorbim despre primării, consilii judeţene sau autorităţi centrale - îi va lua întreg terenul pe care urmează să se facă lucrarea de utilitate publică.
Cei care au iniţiat proiectul de act normativ nu au luat în calcul faptul că aproape 4 milioane de români sunt plecaţi la muncă peste hotare şi, probabil, o parte însemnată dintre aceştia are în proprietare diferite imobile. Cum vor răspunde aceste persoane în termen de 15 zile calendaristice, din moment ce ele nu sunt acasă, iar corespondenţa prin poştă este trimisă la domiciliul din ţară?
Mai mult, de ce statul să îi sancţioneze pentru lipsa răspunsului cu exproprierea întregului teren şi nu doar a parcelei care face obiectul lucrării de interes public local, judeţean sau naţional?
• Proiect neconstituţional
Practic, putem afirma că proiectul de act normativ propus de Guvernul Dăncilă şi postat pe site-ul Comisiei Naţionale de Prognoză este un atentat la proprietatea privată din ţara noastră.
Conform art. 44 alin. 1 din Constituţie, dreptul de proprietate, precum şi creanţele asupra statului, sunt garantate. Alineatul 2 prevede că proprietatea privată este garantată şi ocrotită în mod egal de lege, indiferent de titular.
În privinţa exproprierilor pentru utilitate publică, alineatele 3, 4, 5 şi 6 ale articolului 44 din Constituţie sunt clare. Nimeni nu poate fi expropriat decât pentru o cauză de utilitate publică, stabilită potrivit legii, cu dreaptă şi prealabilă despăgubire. De asemenea, sunt interzise naţionalizarea sau orice alte măsuri de trecere silită în proprietate publică a unor bunuri pe baza apartenenţei sociale, etnice, religioase, politice sau de altă natură discriminatorie a titularilor. Pentru lucrările de interes general, autoritatea publică poate folosi subsolul oricărei proprietăţi imobiliare, cu obligaţia de a despăgubi proprietarul pentru daunele aduse solului, plantaţiilor sau construcţiilor, precum şi pentru alte daune imputabile autorităţii. Despăgubirile prevăzute se stabilesc de comun acord cu proprietarul sau, în caz de divergenţă, prin justiţie, mai spune Constituţia.
Cu alte cuvinte, textul art.9, alin.11 din proiectul de OUG încalcă grav dispoziţiile art.44 din Constituţie privind proprietatea privată. Dacă acest act normativ va fi aprobat de Guvern, este imperios necesar ca Avocatul Poporului să sesizeze Curtea Constituţională sau magistraţii CCR să se autosesizeze, pentru că este vorba despre o încălcare flagrantă, majoră a unui text constituţional.
Deputatul Marton Arpad (UDMR), membru în comisia juridică a Camerei Deputaţilor a declarat pentru ziarul BURSA: "Sunt două interese contradictorii care ar trebui rezolvate. Pe de o parte, există o trenare a lucărilor publice din cauza întârzierii exproprierilor şi probabil că prin adoptarea acestei ordonanţe de urgenţă se doreşte o celeritate a executării lucrărilor respective. Pe de altă parte, vorbim despre proprietatea privată care este garantată şi ocrotită de Constituţiei. Trebuie să găsim o soluţie de compromis pentru a avea un echilibru logic între cele două interese. În privinţa termenului de 15 zile, probabil că, dacă guvernul va rămâne pe propunerea iniţială, atunci când ordonanţa va ajunge în Parlament, vom da alt termen, rezonabil, de 30 de zile".
Parlamentarul susţine că, odată trecut termenul de dezbatere a proiectului OUG, acesta va fi adoptat în şedinţa de guvern din această săptămână.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 08.10.2018, 12:47)
sparlamentarii sunt interesati de drepturile hotilor nu de ale proprietarilor.
au plecat oameni din tara sa munceasca si sa plateasca taxe si impozite pe proprietati pe care le folosesc cateva zile pe an sau la cativa ani,
sunt mentinute si intretinute din motive sentimentale, pentru ca genereaza pierderi finaciare.
nu zice nimeni ca nu trebuiesc sa se construiasca drumuri, poduri si sa se dezvolte econamia, datorita proprietatilor private care sunt pe raza acestor obiective numai ca statul roman sa despagubeasca la adevarata valoare si sa respecte drepturile proprietarilor nu sa fure ca n codru noaptea ca hotii si fara sa aiba confirmarea primiri instiintari de cate proprietar a intentiilor.
daca noi nu ajungem mai bine de un an acasa de ce nu suntem instiintati pe email, telefon pe care anaf-ul le are ca doar multi avem conturi online.
ei tot trimit scrisori pe care le distrug ploaia si vantul si pe care se cheltuiesc bani in loc de un email gratuit.
hoti tot hoti raman iar statul este hotul principal