Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar (CSALB) a primit, până acum, aproape 400 de cereri conforme, dintre care mai mult de jumătate sunt transformate în dosare, aflate în diverse stadii de soluţionare, iar aproape o sută de cazuri s-au finalizat prin procedura de conciliere, informează un comunicat de presă al CSALB.
Potrivit sursei citate, consumatorii solicită, în general, eliminarea şi restituirea comisioanelor de risc/administrare/monitorizare/acordare percepute pentru un credit, rescadenţarea/reeşalonarea creditului cu diminuarea ratei lunare, scăderea dobânzilor şi restituirea unor sume, reducerea soldului şi conversia creditelor din franci elveţieni (CHF) în lei sau eliminarea unor clauze din contracte.
Centrul dă ca exemplu un consumator din Bucureşti care a iniţiat mai multe procese împotriva băncii la care avea un credit în CHF garantat cu ipotecă, clientul reuşind soluţionarea cazului la CSALB, fără avocat şi fără să plătească nimic. În comunicat se arată: "Consumatorul a luat împrumutul în anul 2008 şi de doi ani era în procese cu banca.(...) În urma negocierilor dintre reprezentanţii băncii, consumator şi conciliatorul CSALB, s-a făcut conversia creditului din CHF în RON, iar dobânda anuală a scăzut de la Libor + 6,77% la Robor +3%. (...). După toate aceste modificări, rata lunară a scăzut de la 3.800 de lei pe lună, la 2.400 de lei, o rată cu aproape 37% mai mică.(...) După ce a acceptat soluţia la CSALB, consumatorul a renunţat la procesele în instanţă".
Acesta este al patrulea consumator care cere amânarea unui termen al procesului pentru a încerca soluţionarea amiabilă prin CSALB şi care obţine o soluţie favorabilă, menţionează sursa citată.
Marieta Avram, conciliator CSALB, a declarat: "A fost un caz dificil pentru că existau pe rolul instanţei de judecată aceste procese, unul fiind deja în calea de atac a apelului, câştigat de bancă în primă instanţă, iar solicitările consumatorului erau complexe, pentru că a cerut atât restituirea unor sume importante de bani, prin reducerea soldului, cât şi conversia creditului din CHF în RON. Pe fondul acţiunilor în instanţă, cel mai greu a fost ca, la începutul concilierii, să se înţeleagă specificul acestei proceduri de soluţionare alternativă, în cadrul căreia nu se discută în drept, ci se negociază, pe bază de interese concrete, pentru identificarea unei soluţii practice de reducere a soldului şi de stabilire a noii dobânzi, reciproc avantajoase. Un punct critic l-a constituit şi faptul că negocierea dobânzii la creditul în RON s-a făcut chiar pe fondul creşterii semnificative a Robor-ului, astfel încât era necesar ca acest element să fie luat în considerare de consumator şi să se evalueze situaţia, pe baza unor grafice simulate şi a unor scenarii stres. Până la urmă am reuşit să ajungem la o cale de mijloc în care ambele părţi să fie mulţumite".
Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar este o entitate juridică autonomă, neguvernamentală, apolitică, fără scop lucrativ, de interes public, cu personalitate juridică, înfiinţată în baza Ordonanţei Guvernului nr. 38/2015 privind soluţionarea alternativă a litigiilor dintre consumatori şi comercianţi, ce transpune la nivel naţional Directiva 2013/11/UE privind soluţionarea alternativă a litigiilor în materie de consum şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 şi a Directivei 2009/22/CE.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 20.11.2017, 20:04)
Procent 25%
Minunat
1.1. aproape ... (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 21.11.2017, 00:51)
Esti darnic si indulgent.
Aproape inseamna si 80 dar si 70...
Cand discuti despre sistemul bancar si despre "corifeii" Stoica si Avram este indicat sa ai rezerve. Mari rezerve.
Dar si in cazul in care au fost solutionate 99...