Zeci de sesizări referitoare la activitatea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au fost trimise, ieri, Avocatului Poporului, de reprezentanţii Grupului clienţilor cu credite în franci elveţieni.
Debitorii susţin că, după cum reiese "din comunicarea directă" pe are o au cu Banca Naţională a României (BNR), "ANPC nu îşi face treaba".
"Am fost acolo (n.r. la ANPC), am discutat, am văzut cu cine avem de-a face, care sunt putinţele şi mai ales neputinţele acestei instituţii. (...) Acţiunea noastră (n.r. petiţia adresată Avocatului Poporului) se îndreaptă împotriva ANPC, pentru că a blocat acţiunile în încetare", a scris Cristian Dan, administratorului Grupului clienţilor cu credite în CHF.
Domnia sa subliniază că, atunci când vor epuiza toate mijloacele de adresare către instituţiile din Romania, debitorii se vor îndrepta către instituţiile europene!
Printre altele, în cadrul sesizărilor, clienţii băncilor subliniază: "Având în vedere că sunteţi ultima entitate naţională căreia ne adresăm pentru rezolvarea problemei noastre, vă comunicăm faptul că nu vom aştepta 45 de zile răspunsul dumneavoastră, deoarece din luna octombrie până în prezent aţi avut suficient timp pentru a vă autosesiza, urmând ca în cel mai scurt timp să depunem plângeri la Comisia Europeană şi toate instituţiile europene abilitate".
În fapt, petiţia reclamă că ANPC a "a blocat acţiunile în încetare", scandalul dintre consumatori şi ANPC pe această temă fiind unul mai vechi, izbucnit la jumătatea anului trecut.
Clienţii sintetizează, în cadrul sesizării: "Începând cu data de 20 iunie 2015, clienţii băncilor au procedat la sesizarea APC (Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România) şi a ANPC (...) pentru iniţierea acţiunilor în încetare prevăzute de HG 1553/2004.
Astfel, APC România a primit sute de sesizări de la clienţii băncilor. (...) Urmare a acestor sesizări, APC România a constatat caracterul colectiv prevăzut de HG1553/2004 şi în data de 3 septembrie 2015 a trimis către şapte bănci - Banca Românească, Bancpost, Credit Europe Bank, OTP Bank, Piraeus Bank, Raiffeisen Bank şi Volksbank - adrese de încetare a practicilor ilicite. Băncile nu au răspuns în mod pozitiv acestor adrese, drept pentru care, după scurgerea termenului legal prevăzut în HG1553/2004 Art.6 «în situaţia în care practica ilicită nu încetează în termen de 14 zile calendaristice de la data la care s-a adresat persoanei care se face vinovată de săvârşirea faptei ilicite, organizaţia respectivă al cărei interes colectiv a fost vătămat se va adresa autorităţii competente cu atribuţii în domeniul protecţiei consumatorilor (...)», organizaţia abilitată - APC România - s-a adresat autorităţii competente - ANPC (...), urmând ca ANPC să aplice HG 1553/2004, în speţă: «în cadrul termenului de soluţionare a sesizărilor, autorităţile competente vor dispune, cu respectarea prevederilor legale în vigoare, în cazuri temeinic justificate, măsurile şi/sau sancţiunile contravenţionale prevăzute de actele normative cuprinse în anexă, în vederea încetării, limitării ori înlăturării efectelor produse prin practica ilicită, în regim de urgenţă, după caz, în termen de maximum 20 de zile calendaristice de la data primirii sesizării.
Nerespectarea măsurilor dispuse de autorităţile competente se sancţionează conform dispoziţiilor actelor normative care reglementează domeniul de activitate încălcat prin practica ilicită.
(...) Autoritatea competentă - ANPC (...) a transmis organizaţiei abilitate (APC România) un răspuns prin care exprima hotărârea de a nu pune în practică acţiunile în încetare solicitate de către clienţii băncilor încă de la sfârşitul lunii Iunie 2015. Din adresa sus menţionată, se observă modalitatea prin care Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor înţelege să aplice HG 1553/2004, care transpune Directiva 2009/22/CE a Parlamentului European şi a Consiliului, din 23 aprilie 2009, privind acţiunile în încetare în ceea ce priveşte protecţia intereselor consumatorilor (...) şi Directiva 2005/29/CE (...) din 11 mai 2005 privind practicile comerciale neloiale ale întreprinderilor de pe piaţa internă faţă de consumatori (...), total diferit de comportamentul Autorităţilor Naţionale din alte ţări ale Uniunii Europene".
În luna octombrie 2015, Costel Stanciu, preşedintele APC, ne-a spus că, în răspunsul ANPC la solicitarea Asociaţiei, se precizează că autoritatea nu va demara acţiunile în încetare împotriva băncilor amintite, având doar rol de "sesizor".
În replică, oficialii Autorităţii pentru Protecţia Consumatorilor ne-au precizat: "ANPC face toate demersurile legale pentru a proteja şi a se asigura de respectarea drepturilor fundamentale şi esenţiale ale consumatorilor. Aspectele reclamate de către petenţii care au depus reclamaţii la ANPC au fost analizate individual cu profesionalism, imparţialitate, celeritate şi cu respectarea principiului contradictorialităţii instituţiilor bancare şi în conformitate cu dispoziţiile legale - iar petiţionarii au fost informaţi prin intermediul adreselor de răspuns despre rezultatul cercetărilor. În cazul în care s-a constatat faptul că o parte din petiţii sunt întemeiate, s-a adoptat măsura legală pentru consumator, care să oblige instituţia bancară la o eventuală dezdăunare, prin măsuri legale. ANPC tratează fiecare consumator în mod egal şi aplică legea în totalitate, fără niciun fel de reţineri".
Potrivit unui extras al răspunsului ANPC obţinut de ziarul BURSA, printre explicaţiile oferite de Autoritate reprezentanţilor APC se menţionează că rolul ANPC este unul de sesizor: "«în cazul în care se constată utilizarea unor contracte de adeziune care conţin clauze abuzive» - sesizează «tribunalul de la domiciliul sau, după caz, de la sediul profesionistului, solicitând obligarea acestuia să modifice contractele aflate în curs de executare, prin eliminarea clauzelor abuzive» (art. 12 din Legea nr. 193/2000). Conform art. 13, «instanţa, în cazul în care constată existenţa clauzelor abuzive în contract, obligă profesionistul să modifice toate contractele de adeziune în curs de executare, precum şi să elimine clauzele abuzive din contractele preformulate, destinate a fi utilizate în cadrul activităţii profesionale».
Pe Legea 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor este suverană - constată practica, dispune sancţiunea şi măsura, ne-au spus, la acea vreme, oficialii Asociaţiei de Consiliere a Clienţilor Bancari şi Asiguraţilor din România (ACCBAR). Conducerea asociaţiei apreciază că situaţia este diferită în cazul Legii 193/2000 privind clauzele abuzive, unde doar instanţa poate constata caracterul acestor clauze, le poate elimina şi dispune plata amenzii.
Ieri, Matei Vîrtosu, purtătorul de cuvânt al Instituţiei Avocatul Poporului, ne-a spus că sesizările transmise de debitori, "dacă s-au primit", vor fi analizate şi se va răspunde în conformitate cu legea şi în termenul legal.
Clienţii cu împrumuturi în franci elveţieni pregătesc, pentru mâine, o acţiune care va avea loc în faţa sediului BNR - "Parastasul francului", în ocazia împlinirii unui an de la explozia CHF, odată cu desfiinţarea pragului de 1,2 CHF/euro, impus în 2011 de Banca Centrală a Elveţiei.
"Vrem să aprindem lumânări şi să ne amintim de cele 31 de persoane care s-au sinucis în această perioadă din cauza poverii acestor credite. A trecut un an de când am lansat această initiaţivă pe Facebook, perioadă în care o singură bancă (VBR/BT) a lansat un program semnificativ de conversie a creditelor din CHF în lei, prin returnarea comisionului şi un discount de 22,5% la soldul creditului. O altă bancă (OTP) a lansat un program de conversie cu discount în luna decembrie. În cele 12 luni care s-au scurs de la explozia cursului valutar al monedei elveţiene, autorităţile statului au intervenit prin două legi (insolvenţa personală şi darea în plată) dar care nu sunt aplicabile în momentul de faţă. Legea conversiei zace încă prin sertarele Comisiei pentru buget, finanţe şi bănci din Camera Deputaţilor.
Vă invit pe toţi cei care doriţi să aprindeţi o lumânare să comemorăm un an de luptă şi evenimente realizate împreună", scrie Cătălin Voivozeanu, administrator al Grupului Clienţilor cu credite în CHF, pe pagina sa de socializare.
1. Clauza abuziva= 200 ron
(mesaj trimis de anonim în data de 14.01.2016, 05:23)
Ar trebui sa trimiteti presei straine ce se intampla in tara.
Daca The Guardian nu scria despre carti scise in penitenciar/ 30 zile nu se intampla nimic.
Instanta obliga Vodafone sa elimine Clauzele Abuzive din contractele privind durata minima a contractelor profit.ro din 15 dec '15.
Iesitul in strada.
2. Demisie de onoare?
(mesaj trimis de anonim în data de 14.01.2016, 05:53)
Olteanu, BNR: Aplicatea voluntara ar paca darea in plata cu Constitutia si Directiva 17 ,11 dec 15
Asa bine se castiga la Bnr de a putut sa acceseze imprumut 492 000 lei, 132 400 Euro, 200 000 lei de la persoana fizica?
Poate vreau din cei care termina sefi de promotii ASE sa mearga la Bnr
3. Clauza abuziva este legala sa nu cauzeze pierdere
(mesaj trimis de anonim în data de 14.01.2016, 07:50)
Ingrijorare printre bancheri privind intrarea in vigoare a codului de procedura civila.ARB roaga BNR sa intervina pentru ca bancile sa nu piarda sute de milioane de euro pe an. Zf 21 nov 2012
Imtre timp au murit 31 de persoane.Acum cei care au intervenit respectiv BNR si FMI pot fii trasi la raspundere sau altii?
600 mil€ poate fii considerat furt legal/am?
3.1. ANPC protejeaza comerciantii, nu consumatorii! (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de Axa în data de 14.01.2016, 09:10)
ANPC = Autoritatea Nationala pentru protectia COMERCIANTILOR.
Asta nu inseamna ca orice buticar e si comerciant si e musai sa fie protejat de ANPOC. Ei nu au capacitatea de ai proteja pe toti si atunci se opresc la cei mai reprezentativi. A se citi VODAFONE, COSMOTE, ORANGE si altii cam de acelasi calibru
3.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 14.01.2016, 10:48)
Cum sa ne protejeze?
Cat are salar unul de la Anpc si cat are un sef de multinationala de ex Terchil.?
Se compara cu salaril de la Parlament de aici, de la Uniune? Cand merg 10 oameni de acestia grei sau mesagerii lor si bat cu pumnul in masa, eu cred ca isi impun vointa.
Acestia mi se par SULTANUL zilelor noastre .
4. rusine bursa
(mesaj trimis de anonim în data de 14.01.2016, 09:12)
Incredibil am trimis msg si la ti cenzurat,fara sa folosesc cuvinte obscene...rusine
4.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de anonim în data de 14.01.2016, 11:13)
Cumpara ziarul, fa un abonament. Msg,cuv
4.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de redactia în data de 14.01.2016, 12:41)
Va rugam sa fiti mai explicit - despre ce mesaj este vorba si la ce articol a fost postat? Din cercetarile noastre, astazi nu a fost sters niciun comentariu. Va reamintim ca, in cazul in care mesajul contine un link, comentariul nu poate fi postat, conform regulamentului alaturat, fiind respins automat.
Multumim!
5. CORUPTIA UCIDE IN CONTINUARE
(mesaj trimis de Treziti-vă în data de 14.01.2016, 18:15)
Institutiile statului IMPOTRIVA CETATENILOR ,si BNR SI ANPC -UCID- OAMENI ,pt ILEGALITĂTILE BĂNCILOR.