Parlamentarii scoţieni nu sunt de acord cu scăderea semnificativă a numărului sucursalelor bancare din comunităţile locale, fiind de părere că băncile nu sunt atente la nevoile acestora.
Conform jakinews.com, numărul sucursalelor băncilor din Scoţia a scăzut cu o treime între 2010 şi 2017, cinci bănci majore, printre care RBS şi "Santander", închizând 488 de unităţi.
Sefii băncilor în cauză spun că obiceiurile clienţilor se schimbă, aceştia din urmă trecând la serviciile bancare online, drept pentru care sunt închise tot mai multe sucursale.
Dar, comisia economică din Parlamentul Scoţiei a constatat că aceste închideri au lăsat comunităţile şi companiile locale să se simtă "abandonate". Şeful comisiei, Gordon Lindhurst, a declarat că membrii acesteia "nu au nicio îndoială că pierderea sucursalelor a avut un impact negativ asupra comunităţilor şi întreprinderilor din întreaga Scoţie".
În martie, comisia a lansat o anchetă privind închiderea sucursalelor bancare, ca să vadă efectul acestei măsuri asupra societăţilor, clienţilor persoane fizice şi economiei locale. Aceasta a descoperit că numărul de sucursale din întreaga ţară a scăzut cu o treime între 2010 şi 2017, rămânând în funcţie mai puţin de 800 la sfârşitul acestui an.
Comisia subliniază că închiderea a fost cauzată "de evoluţia semnificativă a tehnologiilor online şi mobile disponibile pentru sectorul bancar", dar a provocat îngrijorări în rândul comunităţilor - în special al persoanelor vulnerabile, vârstnicilor şi persoanelor cu handicap.
Şefii celor cinci bănci cu operaţiuni semnificative în Scoţia au venit în faţa comisiei, unde au declarat că utilizarea sucursalelor a fost în declin, pe fondul noilor tehnologii şi modalităţi de a face afaceri.
Simon Watson, şeful local al RBS, le-a spus parlamentarilor că utilizarea sucursalelor s-a redus aproape la jumăte în ultimii cinci ani, operaţiunile bancare online şi cele mobile fiind acum principalul mod în care clienţii folosesc serviciile de profil.
La zândul său, Susan Allen de la "Santander" a afirmat că tranzacţiile zilnice au scăzut "nu doar din cauza internet banking-ului, ci şi a nivelului mare de utilizare a cardurilor de debit", clienţii fiind tot mai puţin dependenţi de numerar în realizarea tranzacţiilor.
Şi Carol Anderson de la TSB a declarat în faţa comisiei că deciziile băncii sunt bazate foarte mult pe comportamentul clienţilor, menţionând: "Suntem atenţi la ceea ce este disponibil pentru clienţii noştri, felul în care aceştia utilizează sucursalele noastre şi la ce altă modalitate de acces la banking există în comunităţi".
Raportul comisiei a recunoscut că "obiceiurile bancare se schimbă", dar aduce în atenţie că metodele alternative "nu se potrivesc fiecărei persoane sau nu funcţionează în orice comunitate", subliniind că "pentru unii, sucursalele bancare sunt încă cea mai potrivită formă de banking".
Conform parlamentarilor scoţieni, "banii lichizi sunt esenţiali pentru unele companii şi sunt încă utilizaţi la scară largă", iar "închiderea sucursalelor a afectat productivitatea, ceea ce va avea impact asupra economiei Scoţiei".
De menţionat că potrivit parlamentarilor, niciuna dintre bănci nu a derulat un proces oficial de consultare a localnicilor înainte să decidă închiderea unei sucursale.
Comisia parlamentară a concluzionat că guvernul britanic ar trebui să efectueze de urgenţă un studiu complet referitor la efectele închiderii sucursalelor bancare asupra comunităţilor.