Nivelul de încredere al mediului de afaceri în evoluţia pieţei s-a consolidat la începutul acestui an, înregistrând cea mai mare valoare măsurată din anul 2012, este de părere Bogdan Ion, Country Managing Partner EY România.
"Acest nivel, pe care îl monitorizăm de două ori pe an în barometrul mediului de afaceri realizat de EY România, se apropie acum de 60%. Mai mult decât atât, procentul celor foarte încrezători în perspectivele de creştere a pieţei s-a multiplicat de aproape 2,5 ori în ultimii doi ani, ajungând la 17% din totalul oamenilor de business respondenţi", spune Bogdan Ion.
În acelaşi timp, firmele respondente se dovedesc mai încrezătoare în creşterea proprie decât în creşterea sectorului în care activează. Oamenii de afaceri care consideră că sectorul va înregistra o tendinţă pozitivă (60%) sunt mai puţini faţă de cei care cred că afacerea lor va creşte (77%).
Practic, firmele care reprezintă diferenţa de 17 puncte procentuale sunt încrezătoare că vor merge împotriva curentului, crescând în ciuda faptului că piaţa în care activează nu va urma aceeaşi tendinţă, spune Bogdan Ion.
În acelaşi timp, partenerul EY subliniază nevoia de prudenţă, mai ales atunci când creşterea economică se bazează pe consum.
"După cum am văzut deja din datele INS, creşterea de anul trecut a venit într-o măsură foarte mare din consum. Contribuţia consumului a fost de 4%, în timp ce contribuţia formării de capital fix de 1,8% a fost neutralizată de efectul net al exporturilor şi importurilor de bunuri şi servicii, de -1,6%", susţine Bogdan Ion.
Astfel, creşterea prin consum, ca efect al scăderii taxelor şi al majorării salariilor bugetarilor, este necesar să fie susţinută într-o măsură mai mare de investiţii şi creşterea productivităţii.
În acest context, oamenii de afaceri şi-au propus deja să impulsioneze investiţiile şi doar 4% dintre companii urmând să scadă nivelul investiţiilor în 2016, 15% le vor păstra la nivelul anului anterior, în timp ce 81% le vor mări.
Bogdan Ion spune că 45% dintre companiile participante la sondaj au buget în creştere cu 5-20%, iar 11% vor avea un buget de investiţii cu peste 20% mai mare faţă de 2015: "Pe fondul investiţiilor în tendinţă ascendentă în intenţiile oamenilor de afaceri, reducerea costurilor cade în ordinea priorităţilor, îmbunătăţirea productivităţii devenind zona de focus pentru mediul de business în acest an (27% dintre respondenţi)".
În ceea ce priveşte punctele forte ale României, partenerul EY pune pe primele locuri investiţiile din industrie, agricultura şi IT-ul.
Concluzionând, analistul este de părere câ România are ingrediente valoroase pentru a direcţiona dezvoltarea în acest punct de inflexiune spre o creştere sustenabilă în următorii ani.
"Cu condiţia asumării cu responsabilitate a reformelor structurale, a investiţiilor mult aşteptate în infrastructură şi a definirii unei strategii de ţară cu obiective ambiţioase, dar realiste", a mai spus Bogdan Ion.