Compania japoneză Toyota a anunţat, ieri, că va investi 500 de milioane de dolari în Uber, consolidând alianţa cu grupul american de maşini cu şofer (VTC), în scopul dezvoltării unor autovehicule autonome.
Parteneriatul nipono-american constă în combinarea tehnologiilor celor două firme în maşinile proiectate de Toyota şi va fi implementat până în anul 2021, potrivit declaraţiilor gigantului japonez.
Potrivit Agenţiei France Press (AFP), reprezentanţii Toyota susţin că "acest parteneriat va juca un rol vital în realizarea respectivelor autoturisme la scară largă". Concernul nipon a mai investit anterior în compania Uber, în anul 2016, prin intermediul filialei sale Toyota Financial Services, fără însă a divulga suma cu care a finanţat firma americană.
Vicepreşedintele executiv al Toyota, Shigeki Tomoyama, a declarat că noul acord "marchează un pas important în transformarea noastră într-o companie mobilă". Conform acestuia, grupul nipon creşte investiţiile şi alianţele economice pentru a se transforma dintr-un simplu producător de maşini într-un furnizor de servicii într-o industrie aflată într-un proces permanent al schimbărilor tehnologice. Astfel, Toyota se pregăteşte să se confrunte cu concurenţa companiilor din Silicon Valley, care lucrează la dezvoltarea vehiculelor fără şofer.
"După un început care poate fi puţin dificil, Toyota lucrează din greu pe tehnologia autonomă", a comentat, pentru AFP, Hans Greimel, expert în Automotive News, companie cu sediul în Japonia. Dincolo de această alianţă cu Uber, Toyota "reorganizează întregul lanţ de furnizori". De exmplu, grupul nipon a anunţat un joint venture pentru patru dintre firmele afiliate, printre care se numără Aisin Seiki şi Denso.
"Nu aş spune că sunt în urma concurenţilor lor; în acest moment este o cursă foarte deschisă", a mai menţionat Hans Greimel.
Toyota are un avantaj faţă de rivalii săi prin expertiza sa în robotică, dar CEO-ul său, Akio Toyoda, care este şofer amator, a fost reticent în trecut în această privinţă.
Compania Uber, care este în criză după un accident tragic petrecut în Arizona în luna martie, în care a fost implicat unul dintre autoturismele sale autonome, a salutat "o afacere care reprezintă prima" de acest fel pentru grup, a cărui valoare de piaţă s-ar ridica la 72 de miliarde de dolari, potrivit site-urilor de ştiri americane.
Noul parteneriat "demonstrează angajamentul nostru de a aduce tehnologia de ultimă oră în reţeaua Uber şi de a construi cele mai sigure autoturisme din lume", a comentat CEO-ul Dara Khosrowshahi.
După o sistare de câteva luni a cercetărilor în acest domeniu, Uber şi-a reluat studiile în iulie pe drumurile publice. Grupul american a explicat că în timpul noilor teste din Pittsburgh, Pennsylvania, autovehiculele autonome au fost echipate cu un sistem de monitorizare a şoferului "pentru a se asigura că acesta rămâne vigilent în spatele volanului".
Hans Greimel a mai declarat pentru AFP că "Toyota este o companie cunoscută pentru siguranţa vehiculelor sale, dar cred că Uber este în mare parte interesat de banii pe care concernul nipon îi poate aduce în acest parteneriat".
Noul acord poate avea şi un impediment major. În timp ce în compania Uber procedura de luare a deciziilor este destul de simplă şi rapidă, în cadrul concernului Toyota totul este verificat de două sau trei ori, înainte de luarea unei hotărâri, susţine Hans Greimel.
Anunţarea noului parteneriat a fost apreciată de investitori, iar acest lucru s-a văzut imediat la Bursa de la Tokyo, unde acţiunile Toyota au crescut, ieri, la mijlocul zilei de tranzacţionare, cu 1,86%, atingând un preţ pe acţiune de 7.096 yeni, pe o piaţă în creştere de 0,64%.