Preşedintele Patronatului Drumarilor din România (PDR), Iosif Liviu Bota, a acuzat, vineri, la Târgu Mureş modul abuziv prin care anumite firme câştigă licitaţiile pentru construirea sau reabilitarea de drumuri, prin practicarea unor preţuri de dumping şi oferirea unor garanţii nerealiste, care ajung şi până la 100 de ani. "La lucrările mari, preţurile sunt foarte mari, vedeţi dis-cuţiile despre Autostrada < Transilvania >, cât de mari sunt preţurile comparativ cu alte ţări din regiunea noastră cu acelaşi tip de relief şi acelaşi tip de pământuri. Sigur că e Raiul pe pământ la licitaţiile foarte mari, la care firmele româneşti nu prea au acces, se câştigă nişte preţuri mari. Problemele pentru firmele româneşti sunt că licitaţiile se câştigă şi la nişte preţuri foarte mici, preţuri de dumping, vreau să vă spun că se câştigă licitaţii la 25% din preţul estimat", a arătat Bota. Preşedintele PDR a subliniat că în aceste cazuri şi calitatea va fi de 25%, deoarece "nu se poate să obţii aceeaşi calitate, cea prevăzută în proiecte şi cea dorită de autorităţile contractante".
"Multe dintre autorităţile contractante introduc în documentele de licitare durata garanţiei de bună execuţie, care se punctează. Se întâmplă anomalii, că se ofertează 100 de ani garanţie, numai din dorinţa de a avea puncte, iar autoritatea contractantă nu are posibilitatea să-i descalifice pe aceştia. Caietele de sarcini şi legislaţia în domeniu nu elimină astfel de firme, vă daţi seama, un drum care să aibă garanţie de bună execuţie de 100 de ani", a susţinut Iosif Liviu Bota, citat de Agerpres.
Acesta a mai spus că firmele respective pot fi trase la răspundere, însă garanţia este extrem de mică, deoarce la finalizarea lucrărilor se restituie 70% din aceasta. Bota susţine că deficienţele se pot elimina prin legislaţie, în sensul existenţei unor prevederi clare care să precizeze exact perioada de garanţie, conform standardelor din Europa, şi că nu se punctează cu nimic în plus dacă durata de garanţie este declarată mai mare.
"Pentru că sunt nişte normative, nu numai în România, care prevăd durata de viaţă a unui drum, în funcţie de trafic, de condiţiile meteo. Că-n vârf de munte sunt alte condiţii de mediu decât la câmpie sau în zona Târgu Mureş. Noi mai avem doleanţe, privind rambursarea TVA-ului. Deci încasarea la lucrări, aşa puţine câte sunt, se încasează foarte greu, iar TVA-ul trebuie plătit odată cu facturarea", a accentuat Liviu Bota.