Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) va pregăti actul normativ de transpunere a Directivei Omnibus în dreptul naţional, care va cuprinde o serie de măsuri ce vor garanta standarde mai ridicate de protecţie pentru consumatorii români împotriva practicilor comerciale incorecte, atunci când aceştia optează să achiziţioneze produse sau servicii on-line, a anunţat, ieri, Paul Anghel, directorul general al instituţiei.
Afirmaţia domniei sale vine în contextul în care, marţi, au intrat în vigoare noile norme UE privind protecţia consumatorilor, pe care comisarul european pentru Justiţie, Didier Reynders, le-a caracterizat ca fiind un avertisment puternic transmis comercianţilor cu privire la faptul că ar trebui să respecte normele, nu să le ocolească.
Potrivit lui Paul Anghel, termenul de transpunere a noului pachet legislativ este 28 noiembrie 2021, urmând ca noile dispoziţii să intre în vigoare începând de la 28 mai 2022.
Noile reglementări europene în domeniul protecţiei consumatorilor urmăresc o mai bună aplicare şi modernizare a normelor actuale ale UE privind protecţia consumatorilor, în conformitate cu evoluţiile digitale. Acestea vor asigura, printre altele, o mai mare transparenţă a pieţelor online, iar vânzătorii nu vor putea să promoveze în mod fals reduceri de preţ, site-urile de comparare a preţurilor trebuind să informeze consumatorii cu privire la criteriile de clasificare. Noile norme vor consolida, de asemenea, drepturile consumatorilor prin asigurarea de compensaţii pentru victimele practicilor comerciale neloiale şi prin aplicarea de sancţiuni în cazul unor situaţii de prejudiciu colectiv, care afectează consumatorii din întreaga UE.
Vicepreşedintele Comisiei Europene pentru Valori şi Transparenţă, Vera Jourova, a atras atenţia, conform Agerpres, că noile reguli vor proteja consumatorii de comercianţii necinstiţi doar dacă statele membre le vor pune în aplicare rapid.
Comisarul european pentru Justiţie, Didier Reynders, i-a avertizat pe comercianţi că o amendă pentru încălcarea drepturilor consumatorilor poate ajunge la 4% din cifra de afaceri anuală a companiei.