PE a votat Directiva privind salariile minime europene

G.D.
Politică / 15 septembrie 2022

PE a votat Directiva privind salariile minime europene

Parlamentul European a votat, în 14.09.2022, Directiva privind salariile minime europene care prevede reguli obligatorii pentru cele 21 de state europene unde există salarii minime legale (pentru 6 state UE - Austria, Cipru, Danemarca, Finlanda, Italia şi Suedia - nu va fi obligatorie aplicarea directivei, salariul minim fiind stabilit prin negocieri salariale colective şi nu printr-un act normativ), conform unui comunicat remis redacţiei.

Cadrul general pentru stabilirea salariilor minime la nivel european prevede:

Crearea unui cadru procedural pentru a stabili şi actualiza aceste salarii minime în conformitate cu un set de criterii clare, cel puţin o dată la doi ani (sau cel mult o dată la patru ani pentru acele ţări care utilizează un mecanism de indexare automată). Partenerii sociali vor trebui implicaţi în procedurile de stabilire şi actualizare a salariului minim legal;

Promovarea negocierilor colective privind stabilirea salariilor, ţările UE vor trebui să consolideze negocierile colective sectoriale şi interprofesionale ca factor esenţial pentru protejarea lucrătorilor.

În cazul în care rata de acoperire a negocierilor colective este mai mică de 80%, statele membre ar trebui să stabilească un plan de acţiune pentru promovarea negocierii colective între partenerii sociali.

Obligaţia pentru ţările UE de a institui un sistem de aplicare, inclusiv monitorizare fiabilă, controale şi inspecţii pe teren, pentru a asigura conformitatea şi a aborda subcontractarea abuzivă, munca independentă falsă, orele suplimentare neînregistrate sau intensitatea crescută a muncii.

Printre efectele pozitive ale introducerii "salariului minim european" se află:

-Stoparea migraţiei forţei de muncă;

-Îmbunătăţirea nivelului de trai;

-Crearea premiselor necesare pentru dezvoltarea viitoarei forţe de muncă;

-Promovarea negocierilor colective pentru stabilirea salariilor;

-Un grad de adecvare corespunzător al salariilor minime legale;

-Acces efectiv la protecţia salariului minim.

Dintre posibilele efecte negative ale implementării viitoarei directive, fără a ţine cont de diferenţele între puterea economiilor statelor membre, structura diferită a pieţei forţei de muncă şi nivelurile diferite ale veniturilor din statele membre, menţionăm:

-Închiderea firmelor care nu pot susţine creşterea salarială;

-Migrarea companiilor multinaţionale în alte state non-UE unde forţa de muncă este mai ieftină;

-Creşterea inflaţiei, subliniază sursa citată.

Având în vedere unele discuţii apărute în spaţiul public, facem următoarele clarificări:

1.Nu este stabilită o valoare a salariului minim brut la nivel european;

2.Salariul minim nu va avea aceeaşi valoare în toate statele membre;

3.Nu este obligatoriu ca salariul minim să fie un anumit procent din salariul mediu brut;

4.Directiva adoptată stabileşte un cadru pentru salariile minime şi nu un salariu minim european;

5.Va exista o perioadă de transpunere de 2 ani pentru statele membre, după aprobarea de către Consiliu şi publicarea in Jurnalul Oficial al UE;

6.Salariul minim european, specific fiecărui stat, nu va fi plătit/asigurat din fonduri europene, ci de către angajator;

7.Stabilirea salariului minim rămâne o prerogativă naţională.

CNIPMMR a propus în mod constant ca în stabilirea salariului minim să fie avute în vedere:

1.Crearea unui mecanism permanent pentru stabilirea elementelor obiective şi pertinente, prin care să fie stabilit salariul minim brut la nivel naţional, cu o structură tripartită, alcătuit din reprezentanţi ai partenerilor sociali şi ai guvernului, pe baza analizei productivităţii muncii şi a performanţelor de ansamblu ale economiei româneşti.

Această cerinţa este în concordanţă cu rapoartele de ţară privind România din ultimii ani, în care s-a arătat în mod constant că în România nu există încă un mecanism obiectiv de stabilire a salariului minim, fapt mentionat inclusiv în anul 2022 .

În Tabelul recapitulativ privind recomandările specifice adresate ţării în 2019, 2020 şi 2021, din Raportul de ţară din 2022 privind România, se menţionează la măsura "Să asigure stabilirea salariului minim pe baza unor criterii obiective, compatibile cu crearea de locuri de muncă şi cu competitivitatea" realizarea de progrese limitate, dar acest calificativ însemnă că măsurile "care nu sunt încă adoptate sau puse în aplicare dar care se consideră că au fost anunţate în mod credibil, în conformitate cu metodologia de evaluare a recomandărilor specifice fiecărei ţări, garantează "progrese limitate".

Este menţionat faptul că în PNRR se prevede "instituirea unui nou mecanism de stabilire a salariului minim, pe baza unor criterii obiective şi în consultare cu partenerii sociali".

2.Păstrarea valorii contribuţiilor, impozitului pe salarii şi CAM la valoarea salariului minim brut pe economie de 2550 lei/lună, ca o modalitate de creştere a veniturilor salariale, fără o mărire nesustenabilă a costurilor pentru angajatori, mecanism similar salariului minim pe economie aplicat in sectorul construcţiilor sau scutirile de taxe din sectorul agricultură şi industria alimentară.

Acordul prevede că pentru evaluarea adecvării salariului minim, ţările UE "pot stabili un coş de bunuri şi servicii la preţuri reale". Reamintim că Legea nr. 174/2020 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 217/2000 privind aprobarea coşului minim de consum lunar, prevede: "Coşul minim de consum pentru un trai decent constituie elementul principal de fundamentare a salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată şi a politicii salariale" .

Valoarea coşului minim de consum pentru un trai decent se stabileşte anual de către Institutul Naţional de Statistică, dar acesta nu a stabilit valoare acestuia în ultimii 2 ani, invocând inadvertenţe ale legii.

Astfel cum s-a mai pronunţat, CNIPMMR susţine creşterea salariului minim brut pe economie având la bază următorii piloni:

a. solidaritatea - creşterea salariului minim trebuie să asigure salariaţilor acoperirea creşterilor de preţuri;

b. competitivitatea - cresterea salariului minim nu trebuie să afecteze capacitatea de a intra/rămâne pe piaţă a întreprinderilor româneşti;

c. sustenabilitatea - evoluţiile salariului minim brut pe economie trebuie puse în contextul evoluţiei productivităţii muncii;

d. complementaritatea - salariul minim brut pe economie trebuie stabilit pe baza coeziunii cu politicile publice de susţinere a mediului economic, se menţionează în comunicat.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9764
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7176
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3172
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9544
Gram de aur (XAU)Gram de aur393.2836

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb