Avem o situaţie macroeconomică în curs de consolidare, cu dobînzi peste media europeană, randamentul minim al investiţiilor în România fiind de 9,5%, ceea ce este "destul de mult" comparativ cu ţările dezvoltate din Uniunea Europeană, a arătat directorul de cercetare în cadrul Grupului de Economie Aplicată, Liviu Voinea, luni, la Seminarul Naţional de Fiscalitate de la Sinaia. Reducerea impozitului pe profit de la 25 la 16% se înscrie în tendinţele internaţionale, prezente în ţările Organizaţiei pentru cooperare economică şi dezvoltare (OECD), precum şi în rîndul ţărilor care au devenit membre ale Uniunii Europene în 2004. În intervalul 2004-2005, o serie de ţări au redus această taxă. Astfel, Polonia a adus impozitul pe profit de la 27 la 19%, Slovacia, la fel, la 19%, Cehia la 26%, iar Estonia a stabilit impozitul pe profit de zero la sută. În ceea ce priveşte impozitul pe dividente, această taxă nu se aplică în Letonia, Finlanda, Grecia, Malta etc.
În România, această taxă va fi de 16 la sută începînd de anul viitor, înscriindu-se, din punct de vedere al ponderii, în categoria medie de impozitare. În concluzie, pentru a avea o povară fiscală mai mică nu contează doar rata impozitelor, ci şi climatul economic, a conchis Voinea. Reforma fiscală are efecte contradictorii în România, mai atrage el atenţia. O reducere cu nouă procente a ratei de impozitare a coincis în 2005 cu o reducere a gradului de investiţie.
Conform Raportului global al competitivităţii în 2006, din 117 ţări cercetate, România este pe locul 116 din punct de vedere al poverii fiscale şi pe 104, ca eficienţă a sistemului fiscal.
În pofida măsurilor de lărgire a bazei de impozitare, creşterea deficitului bugetar este inevitabilă, datorită finanţării necesare pentru accesarea fondurilor europene, odată cu aderarea la UE, consideră directorul de cercetare GEA. "Potrivit actualei politici fiscale, creşterea TVA va ajunge să fie o soluţie. De asemenea, ar putea fi o soluţie şi revenirea la un sistem de impozitare progresiv", a arătat Voinea cu acelaşi prilej.
Acesta a mai subliniat că dezavantajul cotei unice este acela că elimină alte pîrghii de intervenţie ale guvernului asupra politicii macroeconomice.