Piaţa americană Nasdaq a atras, anul acesta, prin intermediul ofertelor publice iniţiale (IPO), mai multe fonduri decât New York Stock Exchange (NYSE - Bursa din New York), anunţă The Wall Street Journal (WSJ), menţionând că acest lucru reprezintă o premieră după anul 2012, când a avut loc debutul bursier al reţelei de socializare Facebook Inc.
IPO-urile lansate la Nasdaq anul acesta au strâns aproximativ 32,4 miliarde de dolari, ceea ce depăşeşte suma de 26,2 miliarde de dolari atrasă de listările la NYSE, conform sursei citate. De asemenea, Nasdaq a găzduit de peste trei ori mai multe listări decât NYSE, în acest an: 154, comparativ cu 47.
Cu toate acestea, NYSE, deţinută de Intercontinental Exchange, a anunţat că, per ansamblu, a strâns mai mult capital pentru companiile sale decât Nasdaq, potrivit WSJ. Cifra include ofertele "follow-up" ale companiilor deja listate, precum şi listarea fondurilor închise. Astfel, NYSE a strâns peste 100 de miliarde de dolari prin IPO-uri şi oferte ulterioare în 2019, conform vicepreşedintelui NYSE, John Tuttle, citat de WSJ.
NYSE a găzduit cele mai mari două debuturi bursiere ale anului, Uber şi Avantor, care au generat 8,1 miliarde, respectiv 3,3 miliarde de dolari.
Nasdaq a găzduit IPO-ul plasat pe locul al treilea ca valoare, cel al Lyft, care a atras 2,6 miliarde de dolari. De asemenea, pe această piaţă este programat debutul societăţii braziliene de brokeraj XP Inc., care este aşteptat să atragă 2,1 miliarde de dolari.
Evoluţia Nasdaq arată o redresare după 2012, când unele probleme tehnice au afectat IPO-ul de 16 miliarde de dolari al Facebook. Atunci, acţiunile Facebook au fost lansate la tranzacţionare cu o întârziere de o jumătate de oră şi a existat o perioadă de două ore şi jumătate în care brokerii nu au ştiut dacă comenzile lor au fost efectuate.
Din acest motiv, Nasdaq a fost nevoită să plătească zeci de milioane de dolari pentru despăgubirea investitorilor care au suferit pierderi şi pentru închiderea pe cale amiabilă a litigiilor cu autorităţile de reglementare.
Gafa de atunci a pătat reputaţia Nasdaq ca gazdă de încredere pentru IPO-uri şi a alungat mega-tranzacţiile, precum listarea gigantului chinez al comerţului online Alibaba, care a ales NYSE.