Proiectul legii 5G a fost adoptat săptămâna trecută în plenul Camerei Deputaţilor. 277 de deputaţi au votat pentru adoptare şi s-au înregistrat un singur vot împotrivă şi 23 de abţineri. Iniţiativa nu a suferit nicio modificare în procedura de dezbatere din Camera Deputaţilor, fiind adoptată în forma transmisă de Guvern. Proiectul de lege va intra în procedura de adoptare de urgenţă în Senatul României.
Deşi iniţiativa a trecut cu o largă majoritate, nelămuririle asupra obligaţiei de notificare a Comisiei Europene (CE) pe marginea sa nu au fost lămurite. De altfel, parlamentarul Antonio Andruşceac a prezentat în plenul Camerei Deputaţilor un răspuns primit la această întrebare din partea reprezentanţilor CE.
În poziţia transmisă deputatului român şi a cărei traducere a fost publicată pe contul său de Fecbook, se subliniază că, în baza Directivei (UE) 2015/1535, "statele membre comunică imediat Comisiei orice proiect de regulament tehnic, cu excepţia cazului în care doar transpune textul integral al unui standard international sau european". Prin reglementare tehnică se înţelege "specificaţii tehnice şi alte cerinţe sau reguli privind serviciile, inclusiv dispoziţiile administrative relevante, a căror respectare este obligatorie, de jure sau de facto, în cazul comercializării, furnizării unui serviciu, stabilirii unui serviciu operator sau utilizare într-un stat membru sau o parte importantă a acestuia, precum şi dispoziţiile legale, reglementările sau administrative ale statelor membre, cu excepţia celor prevăzute la articolul 7, care interzic fabricarea, importul, comercializarea sau utilizarea unui produs sau interzicerea furnizării sau utilizarea unui serviciu sau a unei instituţii ca furnizor de servicii".
În scrisoarea reprezentanţilor CE se precizează că reglementarea europeană nu face nicio distincţie între raportarea la legislaţia primară şi legislaţia secundară. Prin urmare, în cazul în care proiectul de norme naţionale conţine reglementări tehnice (inclusiv specificaţii tehnice, alte cerinţe sau norme privind serviciile societăţii informaţionale), astfel cum sunt definite la articolul 1 din Directiva (UE) 2015/1535, aceste reglementări tehnice trebuie notificate Comisiei în conformitate cu articolul 5 alineatul (1) din Directivă.
Se atrage de asemenea atenţia că, în conformitate cu jurisprudenţa Curţii de Justiţie a UE (cazul C 194/94 CIA Security International), neîndeplinirea obligaţiei de notificare constituie un defect procedural substanţial în adoptarea reglementării tehnice în cauză, care implică faptul că orice persoană interesată ar putea contesta legalitatea reglementării tehnice în faţa unei instanţe naţionale şi ar putea solicita inaplicabilitatea acesteia. Orice persoană fizică ar putea de asemenea să obţină despăgubiri în baza încălcării articolelelor 8 şi 9 din Directiva 98/34, pentru prejudiciul suferit.