Standard & Poor's (S&P) a înrăutăţit perspectiva noastră de rating de la stabilă la negativă, ca urmare a creşterii deficitului bugetar. În acest context, ţara noastră se va împrumuta mai scump, iar oamenii de afaceri se vor gândi de două ori înainte să investească în economia autohtonă, care va fi mult mai vulnerabilă la şocurile externe, apreciază analiştii financiari.
Raportul S&P arată: "Abaterile cauzate de cheltuielile masive ale fostului guvern au forţat actuala conducere a României să revizuiască obiectivele fiscale pentru 2019 şi 2020, pe fondul încetinirii economiei. Planificatele majorări de pensii şi salarii vor contribui la adâncirea deficitului de cont curent deja substanţial inclusiv în 2020".
Deşi S&P se aşteaptă ca anul viitor să începem un proces de consolidare fiscală semnificativă, structura rigidă a bugetului şi volatilitatea mediului politic reprezintă riscuri faţă de această ipoteză. Specialiştii de la Standard & Poor's consideră: "Înrăutăţirea perspectivei ratingului reflectă riscurile la adresa stabilităţii economice şi fiscale a României dacă autorităţile nu reuşesc să stabilizeze şi să consolideze strategia bugetară, inclusiv în urma planurilor de a implementa noi majorări de pensii de anul viitor".
Agenţia de evaluare a confirmat, ieri, calificativul "BBB-/A-3" pentru datoria pe termen lung şi scurt în valută şi în monedă locală.
• Dochia: "Probabil că pasul următor va fi scăderea ritmului de creştere a economiei şi intensificarea presiunilor inflaţioniste"
În urma avertismentului S&P, ne vom împrumuta la costuri mai mari, ceea ce - în condiţiile în care bugetul pe 2019 şi 2020 are un deficit în creştere - este îngrijorător, apreciază analistul economic Aurelian Dochia. Acesta ne-a explicat: "Vom plăti mult mai mulţi bani pentru a finanţa acest deficit bugetar şi consecinţele sunt în serie. Pentru că o creştere a costurilor de împrumut pentru Guvern poate semnala o creştere a costurilor de împrumut şi pe piaţa privată, pe toate creditele".
"Nu ştim încă în ce măsură şi cât de repede se vor materializa aceste consecinţe, dar evident că pieţele financiare, atât cele internaţionale, cât şi cea internă, sunt într-o anumită reorganizare după acest anunţ şi investitorii vor reacţiona la el, cerând dobânzi mai mari pentru sumele pe care le investesc sub formă de împrumut sau sub alte forme".
Ulterior, această consecinţă de pe piaţa financiară se va transmite" către întreaga economie, pentru că în general costuri de împrumut mai mari înseamnă acces mai dificil la împrumuturi pentru cei care vor să atragă resurse, fie că este vorba de clienţi privaţi sau de firme care vor să investească, ne-a mai spus Aurelian Dochia. În opinia domniei sale, pasul următor va fi, probabil, scăderea ritmului de creştere a economiei şi intensificarea presiunilor inflaţioniste.
În ceea ce priveşte retragerile de investiţii de pe piaţa noastră, acestea au început de multă vreme, ne-a mai spus specialistul, menţionând: "În tot acest an am avut retrageri a unor diverse forme de investiţii. Ele vin pe piaţa noastră în măsura în care pot câştiga dincolo de costul finanţării pe care îl suportă investitorii. În acest an, investiţiile străine directe au fost la un nivel comparabil cu cel din anul trecut, iar alte forme de investiţii ca împrumuturile sau plasamentele sub formă de depozite au scăzut, în acest an".
Deficitul bugetar nu poate să fie reechilibrat rapid, consideră domnia sa, conchizând că vorbim despre un dezechilibru mare, iar presiunile care vin în anii următori din creşterile de salarii şi de pensii - la care nu se renunţă, anul viitor fiind unul electoral - sunt foarte greu de echilibrat.
Referitor la deficitul estimat pentru anul în curs, domnul Dochia a evidenţiat că MFP are un fond de rezervă cu care "mai poate manevra într-o anumită măsură pentru a atinge o anumită ţintă de deficit, în acest an".
• Codirlaşu: "Dacă nu se ia nicio măsură de scădere a deficitului, atunci ratingul ar putea fi downgradat"
S&P a intenţionat să reducă perspectiva de rating încă din primăvara anului trecut, după adoptarea OUG 114/2018, dar a renunţat la această decizie în contextul eliminării unor prevederi din OUG 114, care ar fi dus la downgrade, aminteşte Adrian Codirlaşu, preşedintele CFA România. Domnia sa ne-a explicat: "Anul acesta avem un şoc anticipat ca urmare a legii pensiilor, care face greu sustenabil deficitul bugetar. Acest lucru l-a mai spus şi FMI în prima parte a anului, când sublinia că efectul complet al legii va duce la un deficit de 5-6%. Astfel de efecte sunt greu de finanţat şi acelaşi lucru ni-l spune şi agenţia de evaluare S&P.
Mai sunt deficitele gemene. Avem deficitul de cont curent şi deficitul bugetar, ambele cele mai mari din regiune, ceea ce vulnerabilizează economia României la şocuri externe. Peste toate acestea vine şi încetinirea activităţii economice la nivel global".
Adrian Codirlaşu precizează însă că S&P a modificat doar outlook-ul: "Deocamdată avem un avertisment, care, pe termen scurt, poate induce o volatilitate mai mare, dar nu altceva. Doar în cazul în care nu se ia nicio măsură ratingul ar putea fi downgradat. Evaluatorii de la S&P presupun însă că vor fi luate măsuri în ceea ce priveşte deficitul bugetar".
Specialistul ne-a precizat că dacă un an sau doi deficitul bugetar este mare, dar există un plan pentru readucerea sa la ţintă, acest lucru nu este un motiv de scădere a ratingului de ţară. "Trebuie venit cu un plan de reducere a deficitului", concluzionează Adrian Codirlaşu, opinând: "Problema principală este şocul creşterii bruşte a pensiilor de anul viitor. Acesta este principalul punct care poate conduce la un downgrade".
• Unicredit: "Decizia S&P ar putea pune presiune pe cursul de schimb şi pe randamentele obligaţiunilor guvernamentale"
Decizia Standard & Poor's de înrăutăţire a perspectivei ratingului de ţară de la stabilă la negativă, din cauza creşterii deficitului fiscal şi a celui de cont curent, ar putea pune presiune suplimentară pe cursul de schimb şi pe randamentele obligaţiunilor guvernamentale, deoarece în următoarele zile s-ar putea observa posibile vânzări de active, apreciază analiştii UniCredit. Aceştia susţin că nu sunt anunţate măsuri majore de consolidare fiscală, în pofida aşteptărilor pieţelor (doar majorarea accizei la ţigarete şi interzicerea cumulului pensiei cu salariul în sectorul public, fără un impact semnificativ asupra veniturilor bugetare).
Mai mult, MFP a revizuit de două ori în câteva zile ţintele de deficit pentru 2019 şi 2020, ceea ce a provocat incertitudine pe pieţe, arată sursele citate. Acestea subliniază că, ţinând cont de calendarul finanţării datoriilor, MFP trebuie să împrumute până la finalul anului încă 3,1 miliarde lei, fiind de aşteptat o creştere a randamentelor.
• Cîţu: "Schimbarea perspectivei ratingului se datorează iresponsabilităţii politicii fiscale prociclice promovate în ultimii ani"
Schimbarea perspectivei ratingului de către S&P se datorează iresponsabilităţii politicii fiscale prociclice promovate în ultimii trei ani şi s-a ajuns în această situaţie deoarece Guvernul anterior a ignorat toate avertismentele primite de la agenţia de rating încă din luna februarie, afirmă ministrul Finanţelor Publice, Florin Cîţu, conform Agerpres.
Oficialul susţine: "În primul rând, agenţia explică foarte clar că schimbarea perspectivei se datorează creşterii nesustenabile a cheltuielilor angajate de Guvernul anterior, mai clar, urmare a iresponsabilităţii politicii fiscale prociclice promovate în ultimii trei ani. În al doilea rând, agenţia a luat în considerare programul de consolidare fiscală prezentat de actualul Guvern. În al treilea rând, agenţia a decis să păstreze ratingul de ţară al României. Iar în al patrulea rând, subliniez că suntem astăzi în această situaţie pentru că Guvernul anterior a ignorat toate avertismentele primite de la agenţia de rating S&P încă din luna februarie anul acesta".
Ministrul Finanţelor a adăugat că eforturile sale şi ale Ministerului Finanţelor Publice în perioada imediat următoare se vor concentra pe finalizarea elaborării bugetului pentru anul 2020 şi perspectiva 2021-2022, prin care se vor implementa politici ferme de consolidare fiscală pe termen mediu.
Florin Cîţu a subliniat: "Sunt sigur că în următoarele luni până şi cei mai sceptici observatori se vor convinge că România a intrat într-o perioadă lungă de politică fiscală responsabilă. Doar persoanele naive sau rău intenţionate pot să afirme că ratingul de ţară poate fi influenţat după doar o lună de guvernare PNL. Agenţia de rating Standard&Poor's afirmă foarte clar că principalul factor care ar putea contribui la îmbunătăţirea perspectivei este asigurarea consolidării fiscale, care să conducă la stabilizarea finanţelor publice şi a poziţiei externe a României ".
• Dancă: "Revizuirea perspectivei de rating nu este în zona de responsabilitate a actualului Guvern"
Revizuirea perspectivei României de către analiştii de la Standard & Poor's Global Ratings face referire la situaţia din finanţele publice, care nu este în zona de responsabilitate a actualului Guvern, a anunţat şeful Cancelariei primului ministru, Ionel Dancă, menţionând: "Este notat faptul că, pe final de an, au fost anunţate măsuri de consolidare fiscală şi bugetară care dau încredere investitorilor că perspectiva României se poate îmbunătăţi".
Dancă a precizat că analiştii au menţionat măsurile luate de actualul Guvern, care ar putea îmbunătăţi situaţia: "Vă atrag atenţia că în analiza celor de la S&P este notat faptul că, pe final de an, au fost anunţate măsuri de consolidare fiscală şi bugetară pentru final de an, care dau încredere investitorilor că perspectiva României se poate îmbunătăţi. Este o schimbare de perspectivă şi, în acelaşi timp, au fost observate de analiştii financiari, măsurile actualului Guvern în vederea consolidării fiscale şi bugetare. Noi avem încredere că aceste măsuri vor avea rezultatul dorit, de recâştigare a încrederii investitorilor şi pieţelor financiare în politica bugetară a actualului Guvern".
• S&P avertizează că ar putea revizui în scădere, în următoarele 24 de luni, ratingurile României
S&P avertizează că ar putea revizui în scădere, în următoarele 24 de luni, ratingurile României, dacă dezechilibrele fiscale şi cele externe continuă să se adâncească şi persistă mai mult timp decât estimează în prezent agenţia. Potrivit acesteia, absenţa consolidării fiscale are ca rezultat o datorie publică şi externă mai ridicate decât previzionează acum agenţia. Printre altele, lipsa sincronizării politicii economice are drept consecinţă o volatilitate sporită a cursului de schimb, cu potenţiale repercusiuni negative asupra bilanţurilor din sectorul public şi cel privat, mai arată raportul în documentul citat.
Specialiştii din cadrul agenţiei arată că perspectiva ratingului României ar putea fi îmbunătăţită la stabilă dacă se observă că executivul face progrese în ancorarea consolidării fiscale, ceea ce va duce la o stabilizare a finanţelor publice ale ţării şi a poziţiei noastre pe piaţa externă.
Încetinirea economiei va afecta veniturile guvernului, ceea ce va duce la noi presiuni bugetare, avertizează S&P. Conform scenariului macroeconomic de bază al agenţiei, creşterea PIB-ului României va rămâne aproape de 3% până în 2022.
Constrângerile la adresa ratingurilor includ prosperitatea economică redusă, capacitatea administrativă relativ slabă, mediul economic impredictibil şi o flexibilitate monetară doar de nivel mediu faţă de alte ţări cu rating similar.
Creşterea economiei româneşti ar urma să se situeze anul acesta sub 4%, înainte de a scădea în 2020-2021, în urma încetinirii cererii externe, apreciază agenţia de rating, care nu se aşteaptă la o consolidare fiscală semnificativă înainte de alegerile din 2020.
Pe termen mediu, S&P previzionează o creştere a PIB-ului României aproape de 3% până în 2022, chiar dacă există incertitudini pe termen scurt.
Pe termen mai lung, perspectivele noastre de creştere rămân constrânse de emigrarea forţei de muncă calificate şi declinul demografic, în condiţiile în care par să lipsească reformele structurale menite să rezolve aceste probleme, avertizează agenţia.
În plus, creşterea ridicată a salariilor din ultimii ani nu a fost însoţită de majorări comparabile ale productivităţii, ceea ce a erodat parţial competitivitatea exporturilor noastre, explică S&P.
Agenţia previzionează că deficitul general guvernamental va atinge 4,3% din PIB în 2019 şi 4% din PIB în 2020. În pofida incertitudinilor privind perspectiva fiscală, S&P se aşteaptă ca BNR să menţină sub control aşteptările inflaţioniste şi să menţină un nivel adecvat al rezervelor valutare.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 12.12.2019, 00:09)
Importam mai mult decât ne permitem,in general
Ne plimbam mai ceva ca nemtii...Bugetarii au început să toace bani si pe alte continente (Europa e fumata si acum merg prin Bali)
Etc.
Asta se poate regla prin ajustări pe curs (care de la 4,5 a ajuns la 4,8). DUPA alegeri poate 5
Dar se mai poate ajusta si prin inflație: salariile bugetarilor si pensiile cresc/ vor creste ireal, dar se scumpesc si serviciile (de la mecanic auto la stomatolog etc), deci rămân mai puțini bani de tocat pe exporturi
Altfel nu se poate.
Prea multi lei.
Ne întoarcem de unde am plecat în 2016, de când a început Marele salt înainte...
Doar ca: mai îmbătrâniti ca tara (tinerii pleacă mai departe), cu infrastructura si mai veche (vezi Radet)
Desigur am avut ritmuri uluitoare de creștere...
1.1. Totul este de perceptie (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 12.12.2019, 02:44)
In finantele mondiale imaginea este mai importanta decat orice. Probleme enumerate de tine sunt reale insa daca le vinzi ca si semnele unei tari dinamice in care consumul poate genera profituri, banii care cauta cu disperare randamente pozitive o sa zboare catre tine.
Dar cand un idiot ajuns ministru de finante se plange "partenerilor externi" cat de dezastroasa e situatia si se bucura ca acestia il compatimenesc (?!) ce asteptari poti sa ai ?
Nu este Tiriac chiar un reper in viata dar a zis o vorba mare : intre hot si prost il prefer pe hot ...
Cred ca hotul iti mananca din progres dar prostul te da inapoi. Ideal este sa nu fie nici prost nici hot , dar mai avem pana acolo...
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 12.12.2019, 03:02)
"Astia" ca voi care tocmai ati pierdut puterea ati mancat tot progresul pentru 200 de ani de acum inainte si CFR-ul l-ati adus la nivelul la care viteza medie este jumatate din cat era acum 100 de ani, adica mai inapoi decat era inapoi.
Asa ca nu mai avem ce pierde cu "astia" proaspeti la putere.
Dar grija voastra este ca se vede ce ati facut si nu care cumva sa vi se impute consecintele, asa ca da-i inainte cu campaniile de dezinformare, fara rusine, ca poate va mai crede vreun fraier.
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 12.12.2019, 06:26)
Tu chiar crezi ca toti sunt tampiti si asteapta ca tu sa-ti vinzi imaginea cat mai bine ? Astia stiu exact ce se intampla in Romania, dar au mai stat un pic ca sa profite de dobanzile mari si asta in ciuda riscurilor tot mai mari. Acum a venit scadenta . Pacat ca „guvernul meu” PNL o va incasa la un loc cu PSD , grupul de la Mamaia trebuia lasat sa-si duca nazdravaniile pana la capat :).
Dar , oricum , electoratul din 2020 nu mai este cel din 2016 asa ca mai exista o speranta ca oamenii sa nu fie atat de dezamagiti incat sa nu se prezinte la vot...
1.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 12.12.2019, 08:46)
Nimeni nu vorbeste despre depozitele in lei ale populatiei de 125 mld lei. Sau despre depozitele in lei ale firmelor de 101 mld lei.
Noi discutam ca o sa ne imprumutam mai scump, dar cum ar fi ca populatia tot mai speriata sa inceapa sa-si schimbe lei in valuta. Atunci sa vezi distractie, domnule Orlando ... Multumim din inima partidului si aliantei pentru dezechilibrul economic :)
1.5. Chiar crezi ca stiu? (răspuns la opinia nr. 1.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 12.12.2019, 09:30)
"Astia stiu exact ce se intampla in Romania" - astia sunt aceasi care au bagat sute de miliarde in Ucraina , Turcia , Grecia ,Rusia etc. si au pierdut. Sunt doua motive : 1.au atati de multi bani incat isi asuma riscuri 2. Cel mai important , nu sunt banii lor asa ca ei vand la randul lor o poveste.
Noua ne lipseste povestea sau e doar una de tanguire continuua cat de rahat e tara si ce nasol o sa fie.
Dintre toate popoarele cu care am avut ocazia sa interactionez, romanii sunt singurii care isi vorbesc tara de rau. Pana si cand am vorbit cu un emigrant din Afganistan nu si-a vorbit tara de rau , chiar daca fugise din ea pe motive cu adevarata greutate.
1.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.5)
(mesaj trimis de anonim în data de 12.12.2019, 10:35)
Ai raspuns chiar tu "astia stiu exact ce se intampla in Romania" , dar isi asuma riscuri pt ca mai exista o necunoscuta de speculat. Si necunoscuta asta este momentul in care echilibrul face „poc„ si se rupe brusc. Nimeni nu poate prezice exact acest moment.
Toti investitorii astia pe care tu ii crezi neinformati speculeaza faptul ca echilibrul mai poate rezista o perioada , o luna , 2 luni, un an , doi ani, nimeni nu stie exact, si incerca sa profite de dobanzile mari. Daca echilibrul se rupe maine ei stiu f bine ca tot ce au castigat din dobanzi vor pierde din devalorizare, dar oamenii asta fac, sunt investitori si isi asuma riscuri. Asa s-a intamplat si in Turcia, Argentina, Grecia etc.
1.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.6)
(mesaj trimis de anonim în data de 12.12.2019, 14:50)
Presedintele si PNL au fost naivi ca au acceptat sa vina la guvernare inainte de alegerile parlamentare . Si da , PNL se arata cam amator si nepregatit pentru guvernare, in fiecare zi inventeaza cate o masura, pensii speciale etc si apoi descopera nu se pot implementa juridic. Ar fi bine sa vorbeasca mai putin si sa-si calculeze mai bine pasii. Si , da , masura reducerii accizei la benzina , nu ne va ajuta cu nimic, deficitul bugetar creste cu vreo 600 mil eur. Asa ca hai sa ne legam centurile si sa admiram cum se destrama incet, incet echilibrul economic.
Si PSD a inceput deja joaca cu naivii de la PNL, Marcel Ciolacu a anuntat azi ca Parlamentul va dubla alocatiile pentru copii in 2020 si a spus ca este treaba guvernului sa gaseasca banii pt asta. La un numar de 4,4 milioane de copii asta inseamna ca vom plati in plus in 2020 peste 8,7 miliarde lei doar pt alocatii.
Domnule Iohannis, domnilor de la PNL ,asta insemna sa te pripesti si sa vi la guvernare fara alegeri parlamentare. Se repeta istoria din 2016 cu „guvernul meu” Ciolos...
1.8. Conducatorii au gasit aproape (răspuns la opinia nr. 1.7)
(mesaj trimis de Pribeagul în data de 12.12.2019, 18:18)
un miliard de euro pentru citeva avioane, deci de ce n-ar gasi ceva maruntei, 1.5 mld euro, pentru alocatiile a milioane de copii!
1.9. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de RG în data de 13.12.2019, 15:11)
Hai sa fim seriosi. Daca se spune adevarul (care este oricum cunoscut) e pierdere de imagine? Ti se pare ca orlando discoteca a facut ce trebuia si in plus si imagine buna?
In final, orice parere personala ai, sa il faci idiot pe Citu, e putin lipsit de bunsimt.
2. data exacta
(mesaj trimis de Vali în data de 12.12.2019, 08:41)
din 16 - 17 ianuarie 2020 intram in partea foarte activa a crizei datoriilor guvernamentale.
...
urmariti dansul dobanzilor pe extern si pe intern.
urmari se vor vedea si pe ron.
perioada larga de desfasurare a crizei e de aprox. 18 luni
perioada activa si acuta de desfasurare crizei e de aprox, 8-10 luni incepand din Ian 2020 (16-17).
The game is ON!
Urez succes jucatorilor! :)
2.1. date estimate (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de Vali în data de 12.12.2019, 08:43)
pregatiti-va (de-a lungul lui 2020) pentru robor 3m de 5,5 - 6% si eur/ron de 5.02-5.06.
The game is ON!
3. fără titlu
(mesaj trimis de Petre în data de 12.12.2019, 09:14)
Guvern de incompetenti si iresponsabili. In numai o luna de guvernare ati reusit sa duceti deficitul bugetar de la 2,8% la peste 4%. Era nevoie sa platiti acum cei 2 mld. de dolari pentru achizitia de rachete Patriot? De ce nu ati amanat plata pentru anul viitor cand prin masurile voastre "intelegente"aveati posibilitatea sa reglati echilibrul bugetar? Sau ati vrut sa demonstrati inca odata ce "grea mostenire" ati dobandit? Daca ati facut-o pentru a crea o premisa favorabila pentru anul viitor, poate va inteleg, din perspectiva viitorelor alegeri, dar ma tem ca nu veti reusi. Cred ca va staruie in minte si amanarea cresterilor salariale si a pensiilor, dar ati apucat sa promiteti ca nu o veti face, in plus riscati ca la viitoarele alegeri sa fiti aruncati la lada de gunoi a istoriei.
3.1. mani pulator mic ! (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de Vali în data de 12.12.2019, 10:48)
:) manipulator mic pro-PSD care esti.
Nu subestima inteligenta cititorilor bursa.ro.
Noi stim sursele deficitului. Si tin de deciziile PSD si mini-bombele lasate la fiecare minister in parte prin neachitarea de facturi sau depasirea bugetelor pe parte de cheltuiala de catre PSD.
Nu ne mai subestima si nu IMI subestima inteligenta mic manipulator pezdist (PSD-ist) care esti. Te-as invita eu sa ma manipulezi in alte moduri dar ma cenzureaza astia aici...
3.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 12.12.2019, 11:58)
Ma amuza teribil categoria asta recenta de oameni care spun "noi stim". Care voi si ce stiti ?
In comentariul tau ai dovedit ca nu stii nimic. Nu exista cheltuili care se fac fara buget , peste buget etc.
Daca tu imi explici de ce la rectificarea bugetara PNL s-a marit bugetul Administratiei Prezidentiale si al serviciilor atunci o sa fiu si eu in categoria "noi stim"...
3.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 12.12.2019, 18:22)
da ma, stim cine e psd si cum opereaza, dar nu o sa mai tina mult, abia astept sa intalnesc pesedisti in persoana
4. Comentatorilor,
(mesaj trimis de Pribeagul în data de 12.12.2019, 18:22)
a fost o placere sa va citesc comentariile!