Peste 56% dintre români vor renunţa la achizionarea bradului de Crăciun, iar 70% vor renunţa la cumpărarea ornamentelor, potrivit unui studiu realizat de Mednet Marketing Research Center.
Astfel, potrivit studiului, românii vor renunţa în totalitate la anumite produse, pe care anul trecut le-au cumpărat, cum ar fi ornamente pentru bradul de Crăciun (70,4% dintre intervievaţi), bradul de Crăciun (56,5%), băuturile alcoolice (40,9%), prăjituri sau cozonaci (32,7%), dar şi alte tipuri de produse precum electronice, electrocasnice, îmbrăcăminte, încălţăminte, bijuterii, cosmetice sau excursii.
"Pentru produse alimentare ocazionate de sărbătorile de iarnă, respondenţii vor să aloce, în medie 556,13 lei, această sumă fiind pentru 47,6% dintre aceştia mai mică comparativ cu cea alocată anul trecut pentru această categorie de cheltuieli. Produsele nealimentare specifice sărbătorilor de iarnă (brad, ornamente, îmbrăcăminte, încălţăminte) au o pondere mai mică în bugetul de cheltuieli, orăşenii alocând, în medie 321,09 lei acestei categorii de produse. Ca şi în cazul celorlalte tipuri de cheltuieli, comparativ cu anul trecut, bugetul alocat este mai mic pentru 45,3% dintre respondenţi", se arată în studiul Mednet Marketing Research Center.
În ceea ce priveşte călătoriile şi excursiile organizate în perioada sărbătorilor de iarnă, în jur de 10% dintre persoanele intervievate au alocat buget pentru acest tip de cheltuieli, suma medie fiind de 1.312,50 lei. De asemenea, şi bugetul alocat ieşirilor în oraş sau la restaurant în perioada Crăciunului şi a Revelionului este pentru 47,3% dintre respondenţi mai mic decât anul trecut, fiind, în medie, 346,28 lei.
Bugetul pentru cadouri a fost şi el afectat de efectele crizei, având o valoare medie de 526,82 lei, fiind pentru aproape 50% dintre participanţii la studiu mai mic ca anul trecut. Chiar dacă suma pe care au alocat-o pentru acestea este mai mică sau cel mult egală cu cea de anul trecut, 81,4% dintre persoanele intervievate intenţionează să cumpere totuşi cadouri cu ocazia sărbătorilor de iarnă.
Tipurile de cadouri pe care respondenţii intenţionează să le cumpere sunt articolele de îmbrăcăminte şi încălţăminte (54,5%), cosmeticele şi parfumurile (37,4%), jucăriile (30,6%), ciocolata sau cafeaua (20,4%), cărţile (17,4%), bijuterii şi ceasuri (14,8%).
Subiecţii care au declarat că nu vor cumpăra cadouri, în proporţie de 18,6%, sunt persoanele cu vârsta peste 55 ani, care nu mai au copii sub 18 ani, au venituri mai mici de 2000 lei pe familie şi se declară afectaţi de criză în "foarte mare măsură" şi "în mare măsură".
De asemenea, există şi respondenţi (6,1%) care intenţionează să împrumute bani pentru sărbătorile de iarnă din acest an.
Peste jumătate dintre participanţii la studiu, adică 52,6%, nu obişnuiesc să stabilească un buget pentru sărbătorile de iarnă, în timp ce numai 33,4% fac acest lucru cu regularitate, iar 12,9% vor stabili unul pentru anul în curs.
Studiul a fost realizat pe un eşantion reprezentativ pentru Bucureşti şi oraşele cu peste 100.000 locuitori, în perioada 16 - 23 noiembrie 2009. Au fost intervievate telefonic 854 persoane cu vârsta cuprinsă în intervalul 18 - 65 ani. Marja de eroare a studiului este de +/- 3,35%.