Conducerea PSA "Peugeot Citroen", cea mai mare companie auto din Franţa, a prezentat, ieri, un plan agresiv de redresare a gamei sale neprofitabile, cu o susţinere financiară de 5,27 miliarde euro (7,26 miliarde dolari) de la investitori.
Carlos Tavares, cel care va prelua funcţia de director executiv al companiei, luna viitoare, a anunţat, ieri, că societatea trebuie să-şi sporească fondurile destinate cercetării şi dezvoltării, respectiv să se concentreze pe cele mai profitabile vehicule.
Planul de salvare de 5,27 miliarde euro a fost convenit cu guvernul francez şi compania chineză "Dongfeng Motor" Corp., care vor prelua, per total, 28% din acţiunile companiei, oferind în schimb finanţare pentru dezvoltarea noilor automobile. "Peugeot" va atrage finanţare prin vânzarea de noi acţiuni şi certificate de preempţiune, şi încheierea unui parteneriat cu grupul spaniol "Banco Santander" SA.
Guvernul francez şi "Dongfeng" vor plăti câte 800 de milioane de euro, primind în schimb câte un pachet de 14% din acţiunile "Peugeot". Noii acţionari vor finanţa astfel jumătate dintr-o majorare de capital de 3 miliarde euro.
Compania a primit, totodată, o linie de credit de 2,7 miliarde euro de la un grup de bănci. Alte 770 de milioane de euro vor fi atrase prin emiterea de certificate de preempţiune pentru acţiuni la acelaşi preţ la care va fi efectuată majorarea de capital.
Schema reprezintă un punct de cotitură în istoria de 118 ani a "Peugeot", familia fondatoare a companiei renunţând pentru prima dată la controlul acesteia. Totuşi, familia Peugeot va participa cu fonduri proprii la majorarea de capital, astfel încât la final să deţină o participaţie egală cu cea a guvernului francez şi "Dongfeng". Cei trei acţionari principali vor desemna fiecare câte doi directori în Consiliul de Administraţie.
"Peugeot" a înregistrat o pierdere operaţională de 177 milioane euro în 2013, al doilea an consecutiv cu rezultate negative. Compania a fost afectată de declinul vânzărilor auto în Europa. În condiţiile date, "Peugeot" vrea ca, până în 2015, cel puţin jumătate din livrările sale de autovehicule să fie destinate exteriorului Europei. Ponderea pieţelor non-europene în afacerile grupului a urcat la 42% anul trecut, de la 38% în 2012.
Pierderea netă a companiei a fost de 2,3 miliarde euro, faţă de recordul negativ de 5,01 miliarde euro înregistrat în 2012. Cifra de afaceri a societăţii a scăzut cu 2,4% anul trecut, la 54,1 miliarde euro.
Compania "Dongfeng", fondată în 1969, operează trei fabrici în comun cu "Peugeot", în China. Cele două companii vor să majoreze cu două treimi producţia din China până în 2015, la 750.000 de automobile pe an.
"Dongfeng" ţinteşte, prin parteneriatul cu "Peugeot", vânzări anuale de 1,5 milioane de automobile până în 2020, sub marca proprie şi mărcile franceze.