Absenţa Contrapărţii Centrale (CCP) reduce capacitatea de gestionare a stabilităţii sistemului financiar din ţara noastră, susţine Valentin Ionescu, directorul Direcţiei Supraveghere Integrată din cadrul Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF). "Fără CCP va fi dificil ca piaţa de capital românească să fie accesată de către marile bănci şi firme de investiţii internaţionale, care condiţionează tranzacţionarea de instrumente financiare româneşti de existenţa contrapărţii centrale pentru gestionarea riscului de credit al contrapartidei", atrage atenţia domnia sa. De asemenea, există posibilitatea ca instrumente financiare din ţara noastră să migreze pe alte pieţe, prin dublă listare sau prin listare internaţională, a adăugat Valentin Ionescu.
În condiţiile în care lipsa unui CCP este asociată unor riscuri mai mari, investiţiile străine de portofoliu ar urma să scadă, ducând la reducerea intrărilor de capital din ţara noastră, iar piaţa de capital din ţara noastră ar urma să fie menţinută, pe termen lung, în categoria pieţelor de frontieră, potrivit oficialului ASF. "Fără o Contraparte Centrală, lipsesc instrumentele standardizate pentru gestionarea riscului de portofoliu (în condiţiile în care valoarea instrumentelor financiare în portofoliile investitorilor la data de 30 iunie 2013 a fost de 19,003 miliarde lei), a riscului valutar (în special pentru fondurile de pensii care pot utiliza derivatele tranzacţionate în cadrul pieţelor reglementate), a riscului de dobândă şi a riscului de marfă (precum în cazul materiilor prime, a energiei şi a cerealelor)", a declarat Valentin Ionescu. Domnia sa a adăugat că existenţa unei Contrapărţi Centrale contribuie la reducerea riscului sistemic prin diminuarea riscului de contagiune şi a riscului de propagare, însoţită de concentrarea riscului de credit al contrapartidei, la eficientizarea mecanismului de constituire şi gestionare a colateralului, la creşterea siguranţei şi a transparenţei, în special pentru tranzacţiile Over The Counter (OTC) care sunt compensate prin aceasta, la diminuarea riscului de credit al contrapartidei, la transferul tranzacţiilor de pe pieţele OTC pe pieţele reglementate, la creşterea standardelor minime în activitatea de gestionare a riscurilor, la reducerea cerinţelor minime de capital pentru instituţiile financiare, însă doar în condiţiile în care CCP-ul îndeplineşte condiţiile pentru "qualifying CCP", precum şi la reducerea semnificativă a operaţiunilor de back-office şi a volumului decontărilor.
Utilizarea unei Contrapărţi Centrale dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene prezintă o serie de avantaje, care provin din faptul că majoritatea CCP-urilor sunt încadrate în categoria "qualifying CCP" din perspectiva cerinţelor de adecvare a capitalurilor prevăzute în acordul de la Basel, că intermediarii străini, care sunt deja membrii la respectivul CCP, pot să îşi asume expuneri, cu eforturi minime, în operaţiuni cu intermediarii din ţara noastră şi că majoritatea CCP-urilor care pot să ofere servicii în altă ţară au expertiză şi mecanisme avansate de risc management pentru o gamă diversificatn de operaţiuni şi instrumente, potrivit directorului Direcţiei Supraveghere Integrată din ASF.
Există, însă, şi o serie de dezavantaje, precum dificultăţile în gestionarea prudenţială a riscurilor şi a stabilităţii sistemului financiar românesc ca urmare a faptului că expunerile din tranzacţiile efectuate în ţara noastră au o contraparte din afara sectorului financiar naţional şi cele care privesc acceptarea colateralului domestic, în special pentru titlurile de stat şi pentru instrumentele financiare emise de rezidenţi (acţiuni, obligaţiuni corporative şi obligaţiuni municipale), atrage atenţia Valentin Ionescu. De asemenea, colateralul utilizat de un CCP extern este prohibitiv pentru majoritatea instituţiilor financiare din ţara noastră, iar achiziţionarea acestuia presupune finanţarea directă a statelor ori a emitenţilor privaţi nerezidenţi, afirmă domnia sa. "Un CCP extern poate să întâmpine dificultăţi în a se conecta la sistemul de plăţi în lei, pentru decontarea în banii băncii centrale. În plus, acesta nu se află sub supravegherea ASF sau BNR, în condiţiile în care această entitate este contraparte pentru toate expunerile rezultate din tranzacţiile efectuate de către entităţile autorizate de cele două autorităţi competente", a declarat oficialul Autorităţii de Supraveghere Financiară.
Dimensiunea redusă a pieţei derivatelor din România şi costurile mari pentru autorizare determină interesul şi profitabilitatea acestui demers, foarte puţini intermediari din România putând să îndeplinească cerinţele de capital şi capacităţile operaţionale (costuri cu back-office-ul şi infrastuctura specifică) pentru a fi participanţi direcţi ai unui CCP extern, a precizat Valentin Ionescu.
Valoarea tranzacţiilor ar urma să scadă ca urmare a reducerii activităţii intermediarilor şi a creşterii costurilor de tranzacţionare, a atras atenţia domnia sa. "Existenţa unui CCP local este importantă în special pe pieţele dominate de intermediari autohtoni. Acesta poate fi configurat pentru nevoile locale simultan cu respectarea standardelor internaţionale. CCP-ul local poate fi interconectat cu alte CCP-uri pentru legături transfrontaliere", a mai afirmat Valentin Ionescu.
1. O prezentare la obiect.....
(mesaj trimis de Brokeru' în data de 13.09.2013, 07:27)
Desi ne este obligatorie contrapartea, ar fi pacat sa nu o avem aici.
2. Trebuie sa fie
(mesaj trimis de Un Nene în data de 13.09.2013, 12:19)
Trebuie sa avem CCP dar fara prostiile aiurite de la Sibiu...
Poate va ganditi la asta domnilor actionari de la Dep Sibex si Casa de la Sibex, pierdeti bani aiurea acolo si nu prea pare sa va pese.