Valoarea totală raportată a pieţei de publicitate online din România, pentru primul semestru al anului 2017, a fost de aproximativ 20,3 milioane euro (92,56 milioane lei), înregistrând o creştere de 15% faţă de acelaşi semestru al anului 2016 (raportat la valoarea anuală în lei), conform celei mai recente ediţii a studiului Romanian Online Advertising Study (ROADS), derulat de Interactive Advertising Bureau România (IAB Romania), asociaţia industriei de marketing şi publicitate interactivă din România, cu sprijinul PwC România. Oficialii PwC România estimază că piaţa va depăşi pragul de 50 milioane de euro în 2018.
Publicitatea în regim Programmatic reprezintă 19% din totalul veniturilor din prima jumătate a anului 2017, iar publicitatea pe mobil, 42%.
Comparativ, pentru întreg anul 2017 se previzionează o creştere cu aproximativ 10% a industriei europene, ajungând la o valoare aproximativă de 46 miliarde de euro. La nivel european, creşterea pieţei de publicitate online este bazată în special pe mobile şi Video.
"Formatele Display embedded (încadrate în conţinut sau neintruzive) rămân de departe cel mai utilizat mod de a face reclamă, alături de formatele de Display Social Media şi Publicitate în motoarele de căutare; aceste trei formate având o pondere de 53% din valoarea totală a pieţei de publicitate digitală", arată studiul.
Ponderea formatelor intruzive & video a fost de 17% din totalul volumului de publicitate rulat în prima parte a anului trecut faţă de 13% în primul semestru din 2016.
"Ca referinţe pe industrii se remarcă o creştere semnificativă a bugetelor advertiserilor din industria Food (+52%), sectorul Financiar arata o uşoară creştere +8%, timp în care Telecomul putem spune că îşi menţine bugetele (+1%)", spun autorii studiului.
Segmentele de advertiseri cu o pondere de 25% din totalul veniturilor din publicitate în prima parte a lui 2017 arată o uşoară creştere de bugete în acest semestru fie înregistrează scădere de bugete ca de exemplu: cosmetică (-15%), igienă personală (-24%), retail online (+2%) şi auto-moto (+4%). Alte industrii cu creşteri semnificative de la semestru la semestru ar fi Entertainment&the media (+49%), Household appliances (+62%) şi Retail (+84%).
Valoarea totală raportată în studiul ROADS este calculată pe baza cifrelor facturate de către participanţi, atât site-uri şi publisheri locali cât şi agenţii media (raportând ceea ce facturează atât în reţele internaţionale cât şi în alte site-uri locale decât cele care participă independent).
Conţinutul video devine tot mai important, programmaticul câştigă teren, în faţa metodelor tradiţionale de tranzacţionare, iar dispozitivele mobile ţintesc pragul de 50% în totalul bugetelor de publicitate digitală, mai afirmă el.
"Piaţa va continua să crească în următorii ani (previzionăm că va depăşi pragul de 50 milioane de euro în 2018) şi va deveni tot mai sofisticată. Însă rămâne de văzut în ce măsură creatorii locali de conţinut vor reuşi să-şi îmbunătăţească serviciile digitale şi să devină mai relevanţi pentru consumatori, pentru a rezista asaltului platformelor de social media şi messaging - cu un rol tot mai important în distribuţia şi consumul de conţinut online" , adaugă Bogdan Belciu.
Investiţia în publicitatea pe Mobile îşi aloca 42% din piaţa locală, fiind aliniată la tendinţele europeneun, de mobile-ul reprezintă 41,4% din totalul investiţiilor în publicitate digitală.
"Trendurile investiţiilor în media confirma conţinutul video ca fiind lider în preferinţe, iar dispozitivele mobile sunt cele mai utilizate pentru vizualizarea conţinutului. Provocarea principală este găsirea unui mix ideal între mediul digital şi cele tradiţionale pentru a obţine rezultatele aşteptate", spune Silvia Dumitraşcu, director de digital marketing la ING Bank Romania.
Cifrele nu includ costuri de producţie.