Universitatea Politehnica Timişoara a accesat în ultimele luni proiecte de practică pentru studenţi în valoare de 17 milioane de lei. O parte dintre acestea prevăd inclusiv achiziţia de echipamente performante, pe care studenţii puteau lucra doar în companii, în cadrul programelor de internship sau în momentul în care erau angajaţi, conform unui comunicat remis redacţiei.
Conform comunicatului, această strategie a universităţii vizează dezvoltarea competenţelor tehnice şi pregătirea aplicată a studenţilor, astfel încât aceştia să poată face tranziţia mai uşor către piaţa muncii, chiar şi în condiţiile unei concurenţe mai mari pentru locurile de muncă disponibile. Vorbim despre o pregătire practică "inside", în interiorul facultăţii, care va reda modul de pregătire dintr-o companie.
"Piaţa nu mai este atât de ofertantă şi acum joburile disponibile sunt preponderent pentru oamenii cu experienţă. În trecut, recrutarea studenţilor începea din anul doi, companiile îi integrau în programe de lucru de patru ore sau opt ore, aveau un tutore din cadrul companiei, iar tinerii continuau în paralel studiile. Acum este mai greu pentru o companie să desemneze persoane care să se ocupe de pregătirea studenţilor. De asemenea, în ultimele luni, când unii angajaţi au plecat dintr-o companie, în locul lor au fost angajaţi mai puţini înlocuitori. Asta înseamnă că a crescut sarcina pe angajaţii existenţi şi, automat, a scăzut timpul de formare pentru începători, nu prea mai sunt mentori", a declarat Florin Drăgan, rectorul Universităţii Politehnica Timişoara.
Prin achiziţionarea de echipamente similare celor folosite în companii şi prin implementarea unor noi metode de predare orientate către practică, Universitatea Politehnica Timişoara îşi propune să stabilească un nou standard în pregătirea studenţilor pentru cariere în domenii precum mecanică, robotică, automotive sau IT&C. Pe lângă avantajele evidente pentru studenţi, acest demers aduce şi un plus de competitivitate pentru universitate, transformând-o într-un pol de excelenţă în formarea profesională.
"Cu noile echipamente şi proiecte de practică vrem să ne asigurăm că absolvenţii noştri vor fi la curent cu cele mai noi tehnologii şi metodologii din industrie. Într-o perioadă în care piaţa muncii devine din ce în ce mai selectivă, pregătirea practică de calitate este esenţială", a cotinuat Florin Drăgan.
Pentru a susţine această iniţiativă, UPT a iniţiat parteneriate strategice cu companiile din vestul ţării, care contribuie nu doar la dotarea laboratoarelor universitare, ci şi la actualizarea programelor de studiu, pentru a răspunde mai bine cerinţelor pieţei. Astfel, studenţii au acces nu doar la echipamente de ultimă generaţie, dar şi la expertiza unor profesionişti care cunosc cele mai recente tendinţe din industrie.
"Colaborarea cu mediul privat rămâne esenţială pentru noi. Deşi aceste echipamente ne oferă autonomie în formarea studenţilor, dorim să păstrăm un dialog constant cu angajatorii pentru a ne asigura că pregătirea oferită este în linie cu ceea ce caută aceştia pe piaţa muncii. Acest lucru se întâmplă atât în şedinţele Comitetului Director al universităţii cât şi la organizarea unor evenimente împreună cu companiile. Ultima ediţie a Zilelor Carierei, organizată de mai bine de 10 ani de UPT, a însemnat un bun prilej pentru studenţii noştri de a vedea care sunt pretenţiile din piaţa muncii", a declarat rectorul Universităţii Politehnica Timişoara.
Beneficiile pe termen lung pentru studenţi
Un alt avantaj major al acestor proiecte este că oferă studenţilor posibilitatea de a-şi dezvolta nu doar competenţele tehnice, ci şi cele transversale, precum munca în echipă, managementul proiectelor şi gândirea critică. Aceste abilităţi sunt din ce în ce mai căutate de angajatori, indiferent de domeniu, iar UPT îşi propune să le ofere studenţilor un pachet complet de pregătire profesională. În plus, accesul la echipamente moderne încă din timpul studiilor permite studenţilor să îşi dezvolte portofolii personale puternice. Ei îşi pot demonstra competenţele pornind de la ideile lor, pe care le vor pune în practică, lucru ce îi va face mai competitivi în faţa potenţialilor angajatori.
"În cadrul proiectului finanţat vom reuşi să achiziţionăm trei standuri educaţionale de roboţi colaborativi, o imprimantă 3D performantă şi o cască care citeşte activitatea neuronală cu ajutorul căreia vom facem aplicaţii de neurotehnologie, precum controlul unui robot prin intermediul gândurilor. Totodată, vom moderniza şi dota trei laboratoare cu table SMART şi mobilier nou, asigurând astfel o bază materială foarte bună pentru a putea educa studenţii în domeniul roboticii" a declarat Robert Kristof, prodecanul Facultăţii de Mecanică.
Astfel, UPT face un pas important în consolidarea unui sistem educaţional modern, centrat pe inovaţie şi excelenţă, oferindu-le studenţilor toate instrumentele necesare pentru a deveni profesionişti competitivi în domeniul tehnologic.