Piaţa totală de media va ajunge la 640 de milioane de euro până la finalul lui 2022, cu o creştere de 6% faţă de 2021, incluzând o creştere de +20% estimată în digital media, arată o analiză a Media Fact Book, potrivit News.ro.
În 2021, al doilea an de pandemie, piaţa de media din România a ajuns la valoarea de 601 de milioane de euro, în urma unei redresări dinamice de +26%. Evoluţia uimitoare a pieţei a fost alimentată de relaxarea restricţiilor de mobilitate a populaţiei şi de activitatea economică fluidă", arată o analiză a Media Fact Book, care estimează că, până la finalul lui 2022, piaţa totală de media va ajunge la 640 de milioane de euro, cu o creştere de 6% faţă de 2021, incluzând o creştere de +20% estimată în digital media.
La finalul lui 2021, digitalul a ajuns la o valoare estimată de 186 de milioane de euro, reprezentând aproape o treime (31%) din totalul pieţei de media locale. Procesul de digitalizare început în 2020 a fost susţinut şi în 2021 de creşterea utilizării dispozitivelor mobile, astfel că dinamica zonei de digital s-a menţinut la un nivel foarte ridicat (+56%). 2021 este anul tendinţelor consolidate şi al digitalizării pentru noi teritorii şi categorii de consumatori. Decalajul dintre mediul urban şi cel rural în ceea ce priveşte accesul la internet este din ce în ce mai mic, de doar 4%.
"Mă bucur să văd că România depăşeste ritmul de creştere al industriei de advertising globale. Anul 2021 a fost de-a dreptul spectaculos atât global (+23%), cât şi în România (+26%), piaţa de media a depăşit considerabil estimările iniţiale. Ne aşteptăm ca acest ritm să fie încetinit seminificativ în 2022 datorită reacţiei industriei noastre la criza din Ucraina, dar şi a recesiunii globale. Cea mai spectaculoasă creştere în ultimii ani se înregistrează în digital - cu o dinamică de dublare a volumelor între 2019 şi 2022 - accelerată de creşterea nivelului de adopţie a comerţului online în rândul consumatorilor", a spus Alexandra Olteanu, managing director Initiative România.
Segmentul senior al populaţiei (55 - 74 de ani) a înregistrat o creştere de 8% a utilizării internetului faţă de anul precedent.
"Ne aşteptăm ca în anul 2022 digitalul să înregistreze o nouă creştere de 20%, atingând astfel 35% din volumul de media din România. În continuare suntem mult în urma pieţei globale care atinge anul acesta un share de 65% în digital. Aşadar, este suficient spaţiu pentru digital să crească şi în anii care urmează peste evoluţia generală a pieţei", mai spun reprezentanţii companiei.
Audienţa posturilor TV în anul 2021 s-a menţinut într-un trend descendent, cu un rating mediu de -8% comparativ cu 2020, în timp ce bugetele investite au revenit pe un trend crescător, aducând o cerere crescută în piaţă şi punând sub presiune inflaţionistă costul expunerii. Această tendinţă a fost susţinută şi de evenimentele sportive emblematice, precum Euro 2020 şi Jocurile Olimpice de vară, care au fost suspendate în 2020 şi reprogramate pentru 2021.
"Valoarea netă a publicităţii TV in 2021 a avut o creştere de 16%, ajungând la 350 de milioane de euro şi reprezentând 58% din totalul pieţei de media. Ne aşteptăm ca anul 2022 să aducă o plafonare a bugetelor investite în TV pe fondul faptului că există o lipsă de predictibilitate la nivelul departamentelor de marketing pentru evoluţia economică şi o ameninţare constantă asupra nivelului de consum al populaţiei alimentată de un val inflaţionist fără precedent", adaugă ei.
În ceea ce priveşte piaţa de OOH, după ce, în 2020, aceasta a fost foarte afectată de lockdown şi de restricţiile continue de mobilitate, în 2021 şi-a revenit semnificativ. Segmentul a înregistrat venituri de publicitate de 30 de milioane de euro, +23% faţă de 2020, reprezentând 5% din piaţa de media.
Staţiile radio şi-au adaptat cu uşurinţă programele şi au trecut de la o structură de difuzare mai mult factuală în 2020, la un conţinut relaxat, axat pe entertainment & leisure. Anul 2021 a reflectat o redresare remarcabilă pentru industria radio, care a crescut cu 21% faţă de 2020, la o valoare netă estimată la 29 de milioane de euro.
"În anul 2022 estimăm că piaţa va înregistra o nouă creştere de 6% bazată în mod special pe creşterea din digital - creşterea este mult încetinită în contextul unui mediu economic cu o creştere mai mică decât în anul 2021, dar şi cu o inflaţie galopantă care erodează din puterea de cumpărare a populaţiei. Categoriile care vor contribui în continuare la menţinerea pieţei de media pe un trend pozitiv sunt: betting, e-commerce, retail, construcţii şi financiare. În vreme ce FMCG, healthcare, auto vor fi sub presiunea creşterii costurilor de aprovizionare şi a inflaţei generale - înregistrând creşteri mai mici sau chiar scăderi", relevă analiza.
Informaţiile au fost extrase din Media Fact Book, raport de analiză a pieţei româneşti de media şi publicitate, ghid editat anual de agenţia Initiative, începând din 1997.