Grupul Alro Slatina (ALR), unul dintre cei mai mari producători de aluminiu din Europa după capacitatea de producţie, a înregistrat o pierdere netă de 110 milioane de lei în primul trimestrul din acest an în comparaţie cu perioada similară din 2019, pentru care a raportat o pierdere netă de doar 9,06 milioane de lei, evoluţie negativă survenită în contextul în care preţul mediu al aluminiului la Bursa de Metale de la Londra (LME) a scăzut cu 9,1% de la 1.791 dolari/tonă în 2019 la 1.690 de dolari/tonă în primele trei luni ale acestui an pe fondul războiului comercial SUA-China şi a incidenţei pandemiei de Covid-19, arată raportul emitentului remis astăzi Bursei de Valori Bucureşti (BVB).
În condiţiile dificile de piaţă, veniturile din vânzările de aluminiu au scăzut cu 7,2% în primele trei luni ale anului la 712,27 milioane de lei de la 767,44 milioane de lei în primul trimestrul al anului anterior. În ciuda condiţiilor adverse, vânzările de aluminiu au rămas stabile iar vânzările de aluminiu primar au avut chiar o creştere de 3,7% în termeni cantitativi (41.000 de tone) în trimestrul întâi faţă de perioada similară din anul anterior (38.500 tone).
Compania se confrunta încă din 2019 cu mari probleme financiare pe fondul preţurilor ridicate cu energia electrică, Alro fiind cel mai mare consumator industrial din ţara noastră. Compania va beneficia pentru rezultatele din 2019 şi 2020 de pe urma unui ajutor de stat, aprobat de Comisia Europeană, ce priveşte compensarea parţială pentru preţurile ridicate cu energia.
"În timp ce avansăm cu programul nostru de investiţii pentru reducerea consumului de energie şi astfel a costurilor generale de producţie, am continuat planul anti-criză de reducere a costurilor demarat înainte de schimbările radicale survenite în intreaga lume, pentru a ne optimiza operaţiunile şi pentru a asigura continuitatea activităţii companiei şi gestionarea ciclurilor economice descendente", spune Marian Năstase, preşedintele Consiliului de Administraţie al Alro Slatina.
Rezultatul brut la nivel consolidat în primul trimestru 2020 este o pierdere brută în suma de 2,76 milioane de lei faţă de un profit brut de 105,11 milioane de lei înregistrat în trimestrul întâi 2019. De asemenea, rezultatul operaţional a fost negativ, în sumă de 74,56 milioane de lei în T1 2020 comparativ cu un rezultat operaţional pozitiv de 59,35 milioane de lei în T1 2019, în condiţiile în care cheltuielile generale, administrative şi de desfacere s-au majorat cu peste 12% de la 63,59 milioane de lei în primele trei luni din 2019 la 71,63 milioane de lei la finele primelor trei luni din acest an.
Totodată, în raportul companiei se mai arată: "Pe parcursul primului trimestru al anului 2020, piaţa aluminiului şi-a continuat tendinţa de scădere, principalii factori fiind războiul comercial dintre SUA şi China, politicile privind schimbările climatice şi izbucnirea pandemiei COVID-19, cererea scăzută în industria auto şi acumularea stocurilor de aluminiu".
Compania a reuşit să-şi reducă stocurile cu 15% la 31 martie 2020 faţă de 31 decembrie 2019, monitorizând piaţa şi anticipând tendinţele şi mai exact planificându-şi vânzările astfel încât stocurile de produse finite acumulate la sfârşitul anului trecut să fie vândute în primul trimestru din acest an.
Alro a produs 69.200 de tone de aluminiu primar în T1 2020, o scădere de 2% faţă de T1 2019, 26.000 de tone aluminiu procesat şi 99.800 de tone de alumină.
"În primele trei luni ale anului 2020, ne-am confruntat cu condiţii excepţionale, de fapt, cu o nouă realitate, efectele pandemiei globale COVID-19 lovind în toate economiile şi industriile. Am luat şi continuăm să luăm măsuri rapide şi eficiente pentru a atenua scăderea pieţei şi, cel mai important, pentru a asigura sănătatea şi siguranţa angajaţilor noştri şi a comunităţii locale în general, asigurându-ne în acelaşi timp că funcţionăm la parametri normali", mai spune Marian Năstase, preşedintele Consiliului de Administraţie al Alro.
Pe fondul preţurilor ridicate cu energia, grupul a raportat un nivel mai mare cu 8% a costurilor cu bunurile vândute, de 715,03 milioane de lei în trimestrul întâi din acest an, în urcare de la 662,32 milioane de lei în primul trimestru din 2019.
"Grupul a continuat să investească în implementarea tehnologiei AP12LE privind noul model de cuvă cu consum redus de energie, ca parte a strategiei sale de îmbunătăţire a eficienţei energetice şi de desfăşurare optimă şi sigură a procesului de producţie pe segmentul aluminiu primar. Acest proiect a început la finalul anului 2018 şi va permite grupului să îşi reducă cantitatea de energie necesară pentru producerea aluminiului, menţinând totodată volumul de producţie curent. Programul va fi continuat în anii următori până când toate cuvele vor fi recondiţionate după noua tehnologie", se mai precizează în raportul Alro.
Activele totale ale companiei au crescut marginal la 2,47 miliarde de lei în primul trimestru din acest an în comparaţie cu finalul anului trecut, în timp ce datoriile totale s-au ridicat cu 6,8% la 1,8 miliarde de lei.