Compania americană "Bechtel", a anunţat, ieri, că va reduce substanţial ritmul lucrărilor la "Autostrada Transilvania", din pricina lipsei de lichidităţi şi a lipsei suprafeţelor de teren necesare pentru execuţia lucrării.
Din cei 2.400 de salariaţi angrenaţi în execuţie, câteva sute au fost deja "suspendaţi", compania anunţând, ieri, că şi restul de 2.300 de muncitori ar putea fi supuşi aceleiaşi măsuri.
Reprezentanţii "Bechtel" au luat această decizie întrucât, potrivit lor, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADRN) le datorează peste 27 de milioane de euro şi TVA în valoare de peste 14.7 milioane de euro pentru lucrările certificate încă din luna iulie.
Constructorii americani mai susţin, într-un interviu acordat recent ziarului BURSA, că reprezentanţii CNADRN, au efectuat ultima achiziţie de teren în 2007, fondul funciar pentru continuarea lucrărilor fiind insuficient şi fragmentant.
"Regretăm că trebuie să luăm această măsură, dar nu putem continua lucrările fără a fi plătiţi şi fără a avea acces liber şi fără obstacole la suprafeţe de teren cu o întindere considerabilă, situate una în continuarea celeilalte", a declarat Michael Mix, director de proiect al "Bechtel".
Reprezentanţii constructorului american au subliniat că le este "imposibil" să continue lucrările în condiţiile în care CNADRN întâmpină dificulăţi în privinţa asigurării terenului necesar, relocarea utilităţilor; îndepărtarea deşeurilor şi a materialelor periculoase sau în ceea ce priveşte descărcarea de sarcina arheologică.
"Importanţa Autostrăzii Transilvania este mult prea mare pentru a permite întârzieri semnificative în realizarea lucrărilor, şi, de aceea, sperăm că CNADNR va soluţiona în cel mai scurt timp situaţia astfel încât să putem relua activitatea", a precizat Michael Mix, directorul companiei.
Amintim că Bechtel a primit execuţia proiectului în lipsa unei licitaţii publice şi a asfaltat, din 2003 până în prezent, doar zece kilometri de autostradă, dar îşi propune să finalizeze, până în 2012, 415 kilometri.
Mix ne declara, însă, în cadrul interviului, că Bechtel nu a oprit, până acum, lucrările din cauza lipsei banilor.
"Există o clauză contractuală ce prevede dobândă pentru plăţile întârziate, iar aceasta creşte pe zi ce trece, fără a fi necesar să oprim lucrările", spunea directorul Bechtel.
Privind situaţia salariaţilor, Mix a declarat ca personalul suspendat va fi plătit în continuare conform prevederilor legale, până la data la care li se va solicita reluarea activităţii.
"În eventualitatea unei concedieri colective, angajaţii vor beneficia de o plată compensatorie reprezentând echivalentul a două salarii de bază lunare", precizează reprezentanţii companiei, care au dat asigurări că, pentru rezolvarea acestei probleme, vor coopera atât cu Ministerul Transporturilor, CNADNR, liderii de sindicat, cât şi cu liderii Guvernului.
Michael Mix a explicat: "Potrivit prevederilor legislaţiei muncii, orice concediere colectivă durează câteva luni. Astfel, vom avea la dispoziţie suficient de mult timp să lucrăm împreună şi să dezvoltăm un plan detaliat de revenire la ritmul normal de lucru".
La rândul lor, reprezentanţii CNADRN au catalogat decizia constructorului american "Bechtel" de a încetini ritmul lucrările drept o decizie "unilaterală" şi au anunţat că va reanaliza "oportunitatea continuării relaţiei contractuale existente".
"Decizia companiei Bechtel International ne surprinde cu atât mai mult cu cât antreprenorul are front de lucru, iar CNADNR SA şi-a respectat obligaţia de a aviza în CTE Proiectul Tehnic pentru un nou sector, sectorul 3A Gilău - Mihăileşti", au anunţat reprezentanţii CNADRN.
"Din punctul nostru de vedere încetinirea ritmului lucrărilor este o consecinţă a circularei CNADNR conform căreia, începând cu data de 15 noiembrie, constructorii au obligaţia să treacă la închiderea şantierelor şi pregătirea lucrărilor în execuţie pentru conservare pe perioada de iarnă", explică reprezentanţii CNADRN.
Pentru deblocarea situaţiei, CNADRN a anunţat că va onora către constructorul american toate plăţile certificate de către Consultant.
"În acest sens, CNADNR SA a înaintat, prin intermediul Ministerului Transporturilor, o solicitare către Ministerul de Finanţe pentru alocarea sumelor aferente proiectului Autostrada Transilvania, potrivit Bugetului de Venituri şi Cheltuieli aprobat pentru anul 2008", au mai anunţat reprezentanţii companiei.