Nu a fost "noaptea ca hoţii", dar sintagma ar putea fi folosită foarte bine pentru a caracteriza modul în care Parlamentul Germaniei şi preşedintele Frank-Walter Steinmeier au încercat să ratifice Planul european de redresare economică.
Organizaţia neguvernamentală Bundnis Burgerwille (Alianţa Voinţei Cetăţenilor) a fost, din fericire, pregătită pentru un astfel de scenariu.
În regim de urgenţă a fost înaintată Curţii Constituţionale din Karlsruhe o plângere constituţională, al cărei scop a fost blocarea semnării legii de către preşedintele Frank-Walter Steinmeier.
Legea prin care se aproba lansarea Planului european de redresare a fost aprobată în Bundestag în 25 martie 2021 cu o majoritate de aproape 75%, după cum scrie Reuters, iar a doua zi a fost aprobată şi în Bundesrat, camera superioară a Parlamentului.
Până să fie semnată de preşedinte a apărut decizia Curţii Constituţionale, care a blocat ratificarea cu precizarea că va oferi motivele deciziei mai târziu. Acest "mai târziu" poate însemna chiar şi o perioadă de trei luni până la anunţarea deciziei finale, conform articolelor din presa germană.
"Curtea de la Karlsruhe l-a oprit pe Steinmeier", scrie cotidianul Frankfurter Allgemeine Zeitung, care subliniază că nu a fost vorba despre o cerere, ci despre un ordin.
Situaţia neobişnuită i-a determinat pe ziariştii de la FAZ să ceară informaţii suplimentare Curţii Constituţionale, însă au fost trimişi la administraţia prezidenţială, care a recunoscut existenţa consultărilor informale dintre cele două instituţii. Se pare că rugămintea nu a fost suficientă, cel puţin de această dată, şi a fost nevoie de un ordin explicit.
Reprezentanţii semnatarilor plângerii constituţionale au subliniat că aceasta nu are ca scop blocarea fondului de redresare de 750 de miliarde, ci a modului de finanţare, respectiv prin emiterea unor obligaţiuni europene comune şi răspunderea comună pentru rambursarea datoriilor.
Aceste prevederi încalcă principii fundamentale din tratatele europene şi se poate ajunge foarte uşor la asumarea datoriilor de către statele solvabile, în condiţiile în care unele state nu îşi pot plăti cota alocată.
"Germania se poate confrunta cu obligaţii financiare a căror valoare nu poate fi estimată acum, dar care poate atinge valori potenţiale astronomice", arată FAZ.
Într-un comunicat de presă de pe site-ul organizaţiei BB, din 26 martie 2021, se arată că plângerea constituţională a fost semnată de peste 2.200 de cetăţeni, inclusiv numeroşi membri ai mediului academic, iar sincronizarea depunerii a trebuie să fie perfectă.
De ce? Pentru că votul din Bundesrat a fost programat la o zi după cel din Bundestag, în condiţiile în care "publicului i s-a oferit impresia că votul din camera superioară va avea loc la întâlnirea din luna mai şi nu a existat nimic în agenda oficială până în ultimul moment", după cum se mai arată pe site-ul BB.
"Bundnis Burgerwille a anticipat aceste planuri ale guvernului şi a pregătit anterior toate documentele necesare acţiunii în justiţie", mai arată reprezentanţii organizaţiei neguvernamentale din Germania.
"Acceptarea datoriilor comune va conduce la schimbarea fundamentală a sistemului de finanţare al Uniunii Europene", se subliniază în plângerea constituţională, iar aceasta "afectează independenţa politicii bugetare a Germaniei".
"Forma actuală a Planului va conduce la uniunea fiscală în UE, adică reprezintă o violare a Constituţiei germane prin limitarea puterilor bugetare ale Bundestagului", a declarat Bernd Lucke, profesor de economie la Universitatea din Hamburg şi fost preşedinte al partidului AfD (Alternative fur Deutschland). Declaraţia a fost făcută în calitate de purtător de cuvânt al organizaţiei BB.
Membrii BB accentuează faptul că "autorizarea unor datorii comune la nivelul Uniunii reprezintă o violare a tratatelor existente, deci reprezintă un act ultra vires". Termenul juridic "ultra vires" se referă la o acţiune sau decizie care are nevoie de autoritate legală, dar care este îndeplinită fără această autoritate.
De asemenea, "asumarea răspunderii comune în cazul neplăţii datoriilor violează principiul Uniunii conform căruia statele membre acţionează independent în politica lor fiscală şi nu răspund pentru datoriile altor state".
În justificarea înaintată Curţii Constituţionale a Germaniei se mai arată că "regulile privind răspunderea pentru datoriile comune stipulează că numai Comisia Europeană decide cum şi când statele vor colecta contribuţiile pentru rambursarea datoriilor", iar pe de altă parte, "limita superioară pentru răspunderea individuală este stabilită aşa de sus, încât este posibil ca Germania să fie răspunzătoare pentru întreaga datorie de 750 de miliarde de euro".
Oficialii Comisiei Europene nu par, cel puţin deocamdată, prea îngrijoraţi de blocarea ratificării Planului de redresare. Probabil că se aşteaptă la trecerea peste acest obstacol la fel cum s-a trecut şi peste barierele temporare ridicate în calea programului PSPP (Public Sector Purchase Programme).
"Obiectivul UE rămâne completarea procesului de ratificare de către toate statele membre până la sfârşitul celui de-al doilea trimestru al acestui an", conform declaraţiilor oficiale ale Comisiei Europene preluate de Financial Times.
Din păcate pentru autorităţile europene, toată încrederea este construită pe iluzia tăriei rezultate din unirea unor "umbre" supraîndatorate şi tot mai puţin competitive, ai căror conducători au uitat care sunt adevăratele "izvoare" ale "rezilienţei" unei naţiuni.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 30.03.2021, 07:46)
Toate tarile UE atunci cand au semnat tratatul de aderare si-au modificat constitutia pt a afirma in mod foarte clar suprematia sistemului de drept european asupra sistemului legislativ national. Interesant este faptul ca in constitutia federala a Germaniei nu se afirma in mod explicit si fara echivoc acest lucru. Din acest motiv, Curtea Constitutionala Federala a Germaniei poate bloca, teoretic, orice proiect EU in care sunt implicate finantele Germaniei, indiferent ce decide CJUE.
Doamna Alina Dobre a scris in mai 2020 un articolul foarte interesant pe aceasta tema: ”Prioritatea dreptului european sau al celui național? Controverse constituționale în Germania”.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.03.2021, 08:12)
Faptul ca Germania si-a pastrat aceasta ”portita” legislativa in Constitutie este o decizie strategica foarte desteapta.
Din pacate, adoptarea monedei euro este o decizie strategica mult mai proasta si pe care politicienii germani cred ca o regreta acum. Desigur ca pe termen scurt au avut avantaje economice, mai ales dupa criza din 2009 cand, odata cu criza datoriilor Greciei, euro a inceput sa-si piarda din stralucire ca moneda de rezerva si a inceput sa se devalorizeze.
Dar pe termen lung, adopatarea monedei euro reprezinta un pericol strategic pentru Germania pt ca a ajuns sa depinda de toti ”indisciplinatii” si ”cheltuitorii” si ”iliberalii” din UE. Iesirea din moneda euro ar fi extraordinar de complicata si de costisitoare chiar si pt Germania, asa ca trebuie sa-si duca povara cu fruntea sus si sa invete complicata diplomatie a UE.
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.03.2021, 16:53)
Nu ai viziune omule.
Daca Germania isi pastra marca, ar fi ajuns intr-o situatie mult mai dificila comparativ cu a Elvetiei, care cheltuie masiv in fiecare an sa nu-i explodeze moneda. Germania spre deosebire de Elvetia e o tara industriala, producatoare de bunuri. Ar fi crescut marca de nu mai puteau vinde nimanui produsele made in DE. Apoi mai adaugai si taxele vamale.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 30.03.2021, 15:15)
Daca Germania ar accepta datorii infinite din partea altora, ar fi capcana suprema. Oricum, toata constructia europeana de tip urss - vopsita in marxism-progresism, incepe sa puta tot mai rau.
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 30.03.2021, 15:18)
Ticalosia parlamentarilor germani nu cunoaste limite.
Si eu as fi semnat acea petitie.
Hai sa facem o petitie prin care sa il obligam pe Isarescu si BNR sa mareasca dobanzile.
Citu explodeaza deficitul bugetar. Va fi 2% pe primele trei luni si probabil 9% la finalul anului.
Leul a sarit enorm in ultimele doua zile.
Trebuie sa facem o petitie prin care sa obligam BNR sa ne protejeze economiile si leul. Nu pe Citu dementul.
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.03.2021, 18:23)
Mai este pana la deflatie in active financiare (pana atinge fundul)!
Momentan este crack up boom!
Iar marja de dobanda BNR inca ii permite sa o joace.
Plus ca mai nou BNR are linie REPO pe EURO cu dobanda 0. (linie de siguranta - ei zic ca inca nu au nevoie de ea; vedem).
Sunt banci care deja vand Euro la alta valoare nominala; este doar o chetiune de timp pana se propaga si in piata efectul.
Asa cum a trecut Turcia, o sa trecem si noi in 5-8 ani!
Nu poti sa adopti alta moneda decat dupa uzura finala a celei vechi!
Incepe usor usor cantitatea de "hartie" circulata sa incomodeze tranzactiile (la fel ca in inflatia - hiperinflatia de masa monetara din trecut -> anii 90).
Cine sta pe credit cu dobanda fixa castiga cine sta pe cash pierde detasat.
Rolul real al Gov si banca centrala nu este sa apere LEUL! Ci sa mentina echilibrul in punctele de inflexiune propagate in piata.
Leul nostru, istori, ale cale lunga de alergat in devalorizare -> caci simultan acumularea si generarea de capital net il forteaza sa se devalorizeze.
semnat comenturi "cretine"
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 30.03.2021, 16:08)
Se contrazic Fondurile / Bancile si Guvernele cand vine vorba de bani.
" FMI:Băncile din zona euro au suficient capital pentru a face faţă impactului pandemiei "
Si totusi este nevoie de miliarde euro pentru ce relansare?
Pai se face fata ori se face spate?
Eu cred ca nota de plata tot Germania o duce. (sa nu ii plangem! stim ca vor beneficia de rute comerciale si alte deschideri economice).
semnat comenturi "cretine"